A l'estiu, no oblidis cuidar el cotxe

Molts conductors creuen que no és prou important realitzar una inspecció completa i prèvia del vehicle per tal d’evitar riscos innecessaris a les carreteres

Les gomes de les escombretes es ressequen a l'estiu

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Amb l’arribada de l’estiu, és habitual organitzar viatges amb la família o els amics. Tot i que l’avió és probablement el mitjà de transport més freqüent i alhora segur, s’acostuma a agafar el cotxe per anar d’una punta a l’altra. Molts conductors, però, s’obliden o creuen que no és prou important realitzar una inspecció completa i prèvia del vehicle per tal d’evitar riscos innecessaris a les carreteres.

A banda de tenir les revisions anuals a punt o la ITV passada quan toca, “una de les prioritats és comprovar amb regularitat l’estat i la pressió dels pneumàtics, però no només en els mesos d’estiu, sinó tot l’any. Sovint no s’hi està atent perquè sembla que el pneumàtic no es desgasta i realment és on hi ha la seguretat perquè incideix directament en el comportament del vehicle”, assegura el secretari general de l’Automòbil Club d’Andorra, Antoni Sasplugas. De fet, en una situació d’emergència, si les rodes tenen baixa la pressió “el cotxe és possible que no respongui, que giri de forma molt brusca o que directament ni giri”, afegeix. Existeix un gran desconeixement sobre aquesta qüestió i és un fenomen perfectament visible. “Les ratlles blaves a les dues rodes alerten que el pneumàtic està acabant la seva vida útil”, comenta Sasplugas.

A banda d’això, també hi ha altres elements a tenir en compte pel que fa al manteniment del vehicle. “De tant en tant cal comprovar l’estat de les escombretes dels eixugaparabrises, el funcionament de l’enllumenat, verificar els frens i alhora assegurar-nos que no hi hagi cap problema evident que es pugui visualitzar ràpidament al quadre d’instrumentació. D’aquesta manera, estaríem preparats per fer un viatge amb seguretat”, assenyala el president de l’Associació Andorrana de Tallers Mecànics, Víctor Iruela. Pel que fa a les escombretes dels eixugaparabrises, tot i que sembla que siguin per a tota la vida, és un mecanisme que, en la majoria dels casos, només s’utilitza quan plou i, per tant, existeix el risc que en el moment que es necessita no netegin correctament. “Sobretot a l’estiu, amb la calor o els canvis freqüents de temperatura, les gomes de les escombretes es ressequen i es poden fer malbé. La recomanació, així, és tirar-hi aigua de tant en tant i constatar que expulsen bé el líquid i que no deixen cap taca”, explica Sasplugas.

Al cap i a la fi, pel que fa als sistemes de seguretat de líquids i olis dels cotxes, ja són electrònics, així que estarà pràcticament tot controlat sempre que no surti cap avís al tauler que indiqui que alguna cosa va malament. Tot i això, “malgrat les facilitats que hi ha actualment, és un error pensar que el cotxe sempre avisarà. El factor humà i la responsabilitat del mateix conductor són i seran sempre necessàries”, alerta Sasplugas. Segons Iruela, al taller es troba de tot. El principal problema és “el fet de no pensar que hi pot haver imprevistos en un llarg viatge. Sempre recomano passar pel mecànic abans de fer molts quilòmetres i que ell revisi les quatre coses quotidianes i bàsiques per evitar problemes. Sovint la gent se la juga a la carretera per a res”, conclou Iruela.

Aigua, descans i climatització

Sembla evident, però hi ha massa conductors despistats que obliden revisar les funcions bàsiques d’un vehicle i es troben amb imprevistos just en el moment d’emprendre un viatge llarg, majoritàriament els mesos d’estiu. “És important evitar les hores de més calor, sobretot si es viatja amb nens, no fer trajectes gaire llargs, descansar, portar aigua i comprovar que la climatització funcioni correctament”, adverteix Sasplugas.

tracking