x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Tema de la setmana - 7 DIES

El procés de recrear una realitat

El videomapatge és una projecció de vídeo que està encaixada en un espai arquitectònic i volumètric
L'església de Santa Coloma ha recuperat les pintures romàniques gràcies a la tècnica del videomapatge

L'església de Santa Coloma ha recuperat les pintures romàniques gràcies a la tècnica del videomapatge

L'església de Santa Coloma ha recuperat les pintures romàniques gràcies a la tècnica del videomapatge

Alexandra Muratet
Actualitzada 11/10/2018 a les 10:34
Les comunicacions entre persones i, fins i tot, la història són més properes gràcies a l’avenç de les tecnologies. Tot i estar a milers de quilòmetres de distància o centenars d’anys enrere permeten fer-los més propers de manera virtual, com està experimentant l’església de Santa Coloma, que ha recuperat les pintures romàniques al lloc original gràcies a la tècnica del videomapatge.
El ràpid creixement de la tecnologia també fa que noves paraules com aquesta entrin en el vocabulari sense adonar-nos-en. El videomapatge és una projecció, que pot ser d’una imatge física o audiovisual, i que està encaixada en un espai arquitectònic i volumètric. “És una tecnologia que s’utilitza per fer espectacles sobre edificis patrimonials, normalment per a festes majors o cap d’any”, afegeix Ester Comenge, de l’estudi de disseny BurzonComenge, un dels responsables de l’obra que es projecta a l’església.

Més de 2.000 persones ja han passat per veure sis minuts de projecció que en realitat amaguen una feina d’un any i mig per part dels creadors. “Vam anar a veure’l el cap de setmana passat i ens va agradar molt. Crec que és una bona iniciativa cultural i d’entreteniment”, comenta Rosa Sants, una de les assistents a l’espectacle.

UNA TASCA LABORIOSA
Una de les feines de més temps ha estat l’adequació de l’espai, on s’ha hagut de fer un rebaix de l’absis, dotar l’església d’un procés de modernització habilitant una sala de control amb connexió Wi-Fi al campanar per dur a terme la projecció, i refer la instal·lació elèctrica perquè no tenia potència suficient, entre d’altres. “Després vam instal·lar sis projectors de manera permanent, amb tot el cablejat elèctric per connectar l’ordinador als aparells i fer encaixar les imatges projectades en el lloc correcte i que surtin completes”, explica Eloi Maduell, enginyer informàtic especialitat en videomapatge i fundador de Playmodes, l’altra empresa responsable de l’èxit,

Però, com es poden projectar amb fidelitat unes pintures romàniques del segle XII de manera virtual? A partir de dues feines simultànies: la digitalització de les obres originals i l’adequació de l’espai en funció del context històric. “Per fer la digitalització dels originals vam utilitzar la fotogrametria [que consisteix a fer fotografies del mateix objecte des de diversos angles], amb la qual vam aconseguir unes dades de precisió mil·limètrica que també vam fer amb l’absis, escanejant la textura de l’església”, comenta Maduell. Un procés que va requerir treure la pedra i fer-ne una superfície plana per poder projectar bé les imatges. “S’adequa al projecte perquè les esglésies romàniques eren arrebossades i pintades tant per dins com per fora. La pedra d’ara no es veia aleshores”, puntualitza Comenge.
Abans de reproduir la reconstrucció digital es tenen en compte els pigments que es van utilitzar a l’època i la iconografia de les pintures romàniques per saber si hi havien representats àngels, apòstols o altres figures religioses. “Estem molt documentats i pensem un guió per a l’audiovisual que sigui respectuós amb l’espai de fusta i que tingui un component pedagògic”, argumenta Ester Comenge. Paral·lelament, es va fer un procés de creació musical basat especialment en el so dels instruments de l’època. “Vam visitar un lutier especialitzat en instruments medievals i vam gravar petits extractes de música. A partir d’aquí ho vam passar per un instrument digital que agafa notes i harmonies i genera un ambient sonor que recorda aquesta època”, comenta Maduell. Així es va fer la banda sonora original, “a la qual s’hi va agregar també cant gregorià, que a mossèn Mauri li encanta”, comenta entre rialles Comenge. Una vegada està llest i encaixat, s’obren les portes de l’església de Santa Coloma perquè el públic pugui gaudir del laboriós espectacle.

L’objectiu final és fomentar el turisme cultural, tal com ha succeït a Sant Climent de Taüll, on BurzonComenge i Playmodes tenen instal·lat un videomapatge. “L’edat mitjana dels visitants ha baixat molt. Estem al segle XXI. El videomapatge fa més atractiva l’experiència perquè no tan sols veus l’original, sinó que tens l’oportunitat de veure on estaven situats i com era l’església en aquella època”, conclou Maduell.
 
DIFERÈNCIA AMB REALITAT VIRTUAL
El videomapatge no s’ha d’associar amb “realitat virtual”, ja que no és el mateix. “La realitat virtual és la simulació d’una situació que un usuari porta en un dispositiu com un casc o unes ulleres. El videomapatge és una projecció de vídeo sobre un espai volumètric que permet fer una restitució digital d’una obra”, defineix Eloi Maduell.
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2024 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts