Nadal a l'empresa

Els sopars d'empresa remunten el vol i les paneres minven

Nadal a l'empresa

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

S’acosta el Nadal, i amb ell els tradicionals sopars d’empresa i les tradicionals paneres. Arriba l’hora de compartir taula i estovalles amb els companys de feina i amb els caps, d’estendre a un ambient festiu l’entorn laboral, i de gaudir de torrons i vins cortesia de l’empresa on treballem.

Van estar un temps en perill d’extinció per la crisi, però ara sembla que els sopars d’empresa han remuntat el vol. I qui ho nota més? Els restauradors, que ja fa temps que es preparen per a aquest pic puntual de feina. Així, enguany entre els propietaris dels restaurants es respira optimisme. Molts tenen una llarga llista de reserves. La majoria, com indica Manel Vitorino, de Cal Silvino, els caps de setmana. “El 80% dels sopars es fan divendres o dissabte”, assenyala.

D’àpats n’hi ha de molts tipus i preus. Normalment s’ofereixen menús a preus tancats, però en molts casos, com assegura Mario Iranzo, de la Borda Casa Vella Palés, s’acaben “fent a mida” de les empreses, ajustant-los al seu gust i pressupost. Sobre això últim, Iranzo comenta que la mitjana dels menús se situa sobre els 50 euros per persona. Per la seva banda, Alfonso Martín, de Casa Teresa, explica que disposen de diversos menús, i que el més car, de 45 euros, “ningú l’agafa”. En el que coincideixen ambdós restauradors és en el tipus de menú favorit en els sopars d’empresa: el pica-pica. Segons Iranzo “això dels sopars formals de primer i segon plat s’ha acabat”.

PROPOSTES DIFERENTS

A alguns sopars d’empresa, però, no només s’hi menja. Al restaurant Borda Casa Vella Palés, després dels àpats i per amenitzar les sobretaules, hi ha comensals que gaudeixen de música i còctels. “Ells mateixos fan de DJ, nosaltres els deixem l’equip de música i ells posen la que volen”, diu Iranzo. Empleats de companyies que disposen d’una butxaca més àmplia, tenen també l’oportunitat d’escoltar música en directe i de prendre còctels a l’Sport Hotels Resort & Spa, a Soldeu. Allà, a més, algunes empreses accedeixen a l’spa i a activitats relacionades amb la neu, com ara motos o raquetes.

Encara més innovadores són les poques companyies que han decidit complementar el sopar amb una visita prèvia a una escape room. Així ho confirmen des de Toca el dos, que asseguren que algunes empreses, petites, s’han atrevit amb aquesta opció.

FENT 'TEAMBUILDING'

Segons la psicòloga de PsicoB, Sònia Bigordà, els sopars d’empresa, com tots els esdeveniments en equip potencien una competència important: el treball en equip i la cohesió. A més, Bigordà ressalta que en aquest tipus de sopars els empleats acostumen a parlar de temes més personals, fet que permet empatitzar amb l’altre. “Et dóna l’oportunitat de descobrir que darrere aquell company de feina hi ha una persona i que, en alguns casos, fins i tot hi pot haver una amistat”, assenyala.

MENYS LOTS I MÉS BARATS

A més del sopar, moltes empreses obsequien els treballadors amb la tradicional panera. Enguany, però, algunes han decidit estalviar-s’ho. “Diversos clients que feia anys que encomanaven lots aquest any no ho han fet”, ressalta la directora d’Euroalimentària i Alimentària Grup, Anna Pérez. D’altres, han mantingut la panera però amb un pressupost a la baixa. Aquesta reducció es nota en la qualitat i quantitat dels productes. “Hi ha qui opta per productes amb menys gramatge, que són més econòmics”, explica Pérez. No obstant això, comenta que la tendència dels últims dos anys és que les empreses es decantin per lots amb menys productes i de gamma més alta.

Malgrat comptar amb un ampli catàleg de paneres, la majoria de companyies personalitzen el lot, així poden ajustar-los als productes que volen i al pressupost. Els diners que es gasten varien molt, tot i que es pot establir una diferenciació depenent de la mida de l’empresa. Segons Pérez, mentre que les grans acostumen a gastar-se uns 25 euros per persona, les més petites s’hi deixen una mitjana d’entre 60 i 65 euros.

PANERES A L'ÚLTIMA MODA

Si bé és cert que el denominador comú de la majoria de lots de Nadal continua sent el cava (o xampany) els tor­rons i el vi, enguany algunes empreses han volgut sorprendre els treballadors amb productes més innovadors. Així, han fet arribar la moda dels bars a les seves paneres. Tal com explica l’Anna Pérez, hi ha qui ha optat per un lot de gintònic, que inclou ginebres, tòniques, espècies, culleres i gots; o de migdia, amb productes com ara vermuts, llimones, musclos i gots.

tracking