Reportatge

El Museu Thyssen inaugura 'Influencers'

El museu d’Escaldes-Engordany estrena la quarta exposició des de l’obertura l’any 2017 amb una mostra que posa en contacte obres de diferents artistes amb aquelles que les han influenciat i que incorpora espais pensats per persones amb dèficit visual.

El Museu Thyssen inaugura 'Influencers'Xavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

És una exposició molt pop, molt divertida”, explicava la baronesa Thyssen. La nova mostra del Museu Carmen Thyssen d’Escaldes-Engorgany, la quarta de la seva història, va obrir ahir al vespre les portes amb una gran afluència de públic. Sota el títol Influencers, l’exposició vol crear un diàleg entre autors, posant en contacte vint-i-set obres d’influenciadors i influenciats, que s’estén des del segle XVI, amb quadres de Van Goyen, fins als nostres dies. Un conjunt que per a Antonio de Felipe, un dels artistes exposats, constitueix un petit resum de la història de l’art. “Al final, el que fa Influencer és recollir els estils predominants en diferents èpoques i posar-los en relació en un sol espai”, va explicar.

Història comprimida

De fet, la mostra posa en relació Felipe amb un el gran exponent de l’art pop, l’arxiconegut Andy Warhol, gràcies a una fabulosa Betty Bob muntada al capó d’un cadillac rosa brillant. Una connexió que es fa encara més evident amb els plafons que anuncien l’exposició a l’entrada del museu, que mostren tres reactualitzacions de les Marilyn Monroe de l’autor nord-americà realitzades pel pintor valencià. “Un artista neix, no es fa, però el talent no és suficient, cal una gran càrrega de curiositat, investigació, ganes de créixer i evolucionar. Jo sempre he estat un gran cúmul d’influències, aprendre de la gent que t’ha precedit és fonamental i també ajuda a acostar aquests autors anteriors a les noves generacions. Si Las Meninas s’han mantingut tan actuals és perquè molts autors les hem repensat”, assegurava de Felipe.

Per la seva banda, Guillermo Cervera, comissari de l’exposició, admetia la seva voluntat de jugar i polemitzar amb l’hora d’anomenar l’exposició. “Ens hem pres la llibertat de traspassar romànticament el terme influencer al món de l’art. Va ser d’aquestes idees que et sorgeixen de sobte quan reflexiones sobre un concepte. Meditava com aplicar-lo a una exposició, com traslladar-ho a aquesta sala i tot va fluir. Crec que l’eix central d’una mostra sempre ha de fluir una mica, perquè si una idea no funciona per mi, tampoc ho farà per als visitants”, deia Cervera.

“En explicar-ho sembla senzill, però han estat 14 mesos de feina molt intensa perquè aquest és un museu que produeix íntegrament les seves exposicions i això és determinant en la construcció de la nostra personalitat com a centre artístic”. “El fet que s’hagi escollit aquest concepte com a fil conductor fa d’aquesta una mostra molt lligada al nostre dia a dia, que podem entendre bé”, va asseverar per la seva banda Sílvia Riva, ministra de Cultura i Esports, que assegurava que el concepte li havia agradat especialment.

El Thyssen més inclusiu

A banda del concepte, però, Cervera va aprofitar l’obertura de portes per reivindicar els avenços que ha fet el Museu Carmen Thyssen per convertir-se en un espai més inclusiu per a les persones amb diversitat funcional, en incorporar a la mostra espais tàctils per a les persones amb dèficit visual. “Ho tenia al cap des que vaig iniciar el projecte, però no acabava de trobar com crear-los. Resulta que vaig buscar per tot el món i a la Fira de París vaig conèixer una empresa americana amb seu a Barcelona especialitzada en aquestes feines”, reia Cervera. Gràcies a això, els assistents podran “veure amb els dits” algunes de les obres i, fins i tot, acariciar els cabells de Mick Jagger. A més a més, també s’han incorporat audioguies amb reconeixement visual dels quadres i ha esdevingut d’aquesta manera el primer museu del món amb aquest tipus de tecnologia, que facilitaran la visita a les persones amb deficiències oculars.

El Museu Thyssen inaugura 'Influencers'

tracking