El comú lauredià atura el projecte de ràfting al Valira

RocRoi ha abandonat el projecte i la corporació considera que hi ha massa problemes i incertesa per mantenir-lo

El comú lauredià atura el projecte de ràfting al Valira

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El comú de Sant Julià ha aturat sine die el projecte per fer ràfting al tram del Valira que va des de la vila laurediana fins a la frontera, segons van indicar fonts de la corporació. La iniciativa ja estava en marxa, però tot un seguit de problemes han portat la majoria a aplicar el principi de prudència i aturar-la. Teòricament el ràfting havia de començar aquest mes, però aquesta possibilitat ja era clar que no era factible des de final de l’any passat. En el primer trimestre d’enguany, però, la situació s’ha complicat encara més, fins a provocar l’aturada del projecte.

Un primer factor ha estat que RocRoi ha sortit del projecte perquè no en veia clara la viabilitat econòmica i tenia dubtes després de tants canvis. Cal recordar que l’empresa catalana, que va gua-nyar el concurs per a l’explotació del ràfting juntament amb la seva filial andorrana, Raca, va fixar d’entrada que la baixada amb barca costaria uns 40 euros per persona, amb l’opció de fer dues baixades per 65 euros, i una oferta per a escoles del país de 29 eu-ros per cap i fins a 49 euros dues baixades. Les xifres són més cares del que costa habitualment al Pallars tot i que el recorregut és més curt, però l’empresa va indicar que aquest era l’índex de preus per a la viabilitat econòmica.

RocRoi, segons les fonts consultades, ha vist com el projecte cada cop es complicava més, es reduïa el tram, que passava a començar de Fontaneda, faltava l’acord encara amb algun propietari, FEDA deia que no hi havia prou cabal d’aigua a l’estiu, les reticències del Govern i, en general, es va adonar que no tenia sentit continuar en un projecte amb el qual la gran majoria de les institucions i organismes no congregaven. L’únic, el comú lauredià. Un altre problema greu ha estat la falta d’un acord amb la família Mallol per a la ubicació de la zona d’arribada prop de la frontera. Altres dificultats són el fet que el local que s’ha llogat per atendre el ràfting es troba davant de l’hotel Imperial perquè era el lloc inicialment pensat per a la sortida i fer un recorregut més llarg. La sortida es va portar cap a la benzinera a tocar del comú, però novament es va haver de traslladar ja que el Govern fa les obres al pont de Fontaneda. Per tant, les barques no entraven pel mig del poble, sinó a la sortida, i el trasllat dels clients entre la zona nord de la vila i la sud afegia una complicació més.

Aturar un ‘Naturlandia 2’

La viabilitat econòmica també estava en dubte perquè no era clar que el nombre de clients fos suficient per cobrir les despeses. Alguns membres de la majoria havien fet saber, segons fonts de Laurèdia en Comú, que l’únic que no es podien permetre era crear un Naturlandia 2 amb una activitat de ràfting deficitària que obligués el comú a destinar diners per cobrir els dèficits. I també hi havia cert temor que si el ràfting no funcionava el privat que l’explotava finalment podia deixar-ho i el comú se n’hauria de fer càrrec un cop ja s’haguessin fet totes les instal·lacions.

La majoria comunal ha optat per l’aturada, però sense descartar que en el futur la parròquia pugui repescar el projecte si les condicions i les circumstàncies són més propícies. Cal recordar que s’hauria de convocar un nou concurs i fer un estudi de viabilitat tenint en compte les advertències de FEDA de la dificultat de fer l’activitat durant els mesos de juliol i agost a causa de l’escàs cabal d’aigua.

El cònsol Josep Vila ja va manifestar que si finalment no s’engegava el projecte com a mínim s’hauria netejat el riu, una acció que tothom coincideix que era necessària més enllà del ràfting.

tracking