Andorra la Vella

Andorra la Vella i Escaldes no invertiran en el ràfting al Valira

Dos dels tres comuns implicats es desmarquen del parc d’aigües braves per la manca de concreció del projecte i l’elevat cost

Andorra la Vella i Escaldes no invertiran en el ràfting al ValiraFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

D’atractiu destinat a la desestacionalització de l’oferta turística a projecte de gran envergadura que ningú sap com es pagarà. Els comuns d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany s’han desmarcat del parc d’aigües braves urbà al riu Valira que havien d’impulsar juntament amb el Govern i la corporació de Sant Julià. Només l’administració laurediana manté el compromís amb el projecte, que ha convertit en la seva màxima aposta. Tant és així que del total d’1,4 milions que destinarà a inversions aquest any, el gros, 800.000 euros, seran per realitzar la prova pilot, que assumirà íntegrament sense la participació de la resta d’actors implicats, tampoc l’executiu. Els comuns del centre del país, però, han decidit no participar-hi i no han previst cap partida al pressupost d’aquest any per al projecte.

La cònsol major de la capital, Conxita Marsol, ja va avisar que “primer hem de veure com va evolucionant, com acaben els estudis” abans d’invertir-hi de ple, mentre que des del comú d’Escaldes-Engordany van explicar que també han deixat apartada la proposta, que tampoc rebrà cap inversió pública aquest any.

Cost massa elevat

El ministre de Turisme, Francesc Camp, va presentar el juny de l’any passat la proposta com un nou atractiu destinat a atraure visitants “més enllà de l’hivern, en els mesos que patim més en l’àmbit turístic”, és a dir, que la voluntat és oferir activitat de maig a agost. El projecte era ambiciós: onze quilòmetres de recorregut des d’Escaldes fins a la frontera amb Catalunya per realitzar ràfting, caiac o hidrospeed. L’executiu va encarregar un estudi per estudiar la viabilitat del parc d’aigües braves que han dut a terme dues empreses en col·laboració amb un enginyer nord-americà i que va acabar avalant la navegabilitat al riu Valira.

Els comuns de la capital i d’Escaldes van decidir aportar l’any passat 16.000 euros per finançar les anàlisis però han descartat aquest any acabar apostant pel parc. Segons fonts consultades, el fet que encara sigui un projecte que no està definit i l’elevat cost que suposaria és el que ha aturat la iniciativa. Un cost que seria milionari i per tant inassumible per als comuns, de manera que si es descartés l’opció de cobrir les despeses conjuntament entre l’administració nacional i la parroquial, l’única via possible seria concessionar el parc i que l’empresa que guanyi el concurs s’encarregui de les obres.

En aquest sentit, les mateixes fonts apunten que no s’ha concretat encara el cost que tindrien les tasques que s’haurien de realitzar al riu per assegurar-hi el desenvolupament d’activitats esportives i que inclouen treballs de neteja i millores per garantir la seguretat. Els 800.000 euros de Sant Julià inclouen una primera intervenció de neteja al Valira tot i que el cònsol va reconèixer que “encara no hi ha un projecte concret”. Més enllà de Sant Julià, el circuit tindria dos trams més cor­responents a les altres dues par­ròquies per on passa el riu i on s’haurien d’habilitar estacions que requeririen més obres.

Fonts coneixedores de l’avaluació de les empreses Roc-Roi i Laure i Miró ja van assenyalar que la decisió final dependrà dels darrers estudis del Govern i sobretot del cost que tindrà.

tracking