Creat:

Actualitzat:

L’excés d’informació inexacta, enganyosa i francament falsa s’ha convertit en un problema mundial.

L’ús de les xarxes socials com a únic mitjà d’informació ha provocat canvis en la forma d’accedir a la informació, d’interpretació d’aquesta, i de desconeixement de si la font és fiable o no, trastocant la confiança de les audiències.

A més, la politització de les xarxes socials i la seva gestió les converteixen en escenaris propicis per a la difusió de continguts enganyosos i falsos.

La sobreabundància de continguts i la rapidesa amb què es consumeix la informació influeixen molt en aquesta qüestió, però si hi sumem un context polític i social polaritzat i afectat per la crisi econòmica, tenim l’escenari perfecte perquè aquest problema de la desinformació s’expandeixi amb molt difícil control.

De fet, el panorama creat per l’excés d’informació dubtosa empitjora més la situació, ja deteriorada, informativa, ja que les notícies falses es propaguen a les xarxes socials molt més ràpidament que les vertaderes.

Hem pogut veure que al nostre país, i a la vora d’unes eleccions, proliferen els perfils falsos de determinats càrrecs públics, i de persones actives a les xarxes socials.

Són perfils que es poden utilitzar per abocar informació falsa amb la voluntat de desacreditar la seva imatge generant desinformació.

Aquest fenomen de la desinformació es revela com la descripció d’un fet tenint en compte les emocions i les opinions personals per sobre de l’objectivitat, i es troba present, sobretot, en les diferents opinions que tenen els ciutadans en relació amb temes rellevants que afecten l’esdevenir de la societat.

Aquesta desinformació troba el seu millor escenari quan hi ha un context en el qual no importa tant l’objectivitat dels fets, que no es comprovi la seva veracitat, o quan l’impacte d’un relat, sigui cert o no, i la difusió social dels seus efectes generen tendències d’opinió, podent arribar a modificar el comportament de les persones.

Per tant, el seguiment de manera exagerada i contínua d’aquestes informacions d’origen dubtós fa perdre la confiança de la societat, ja que el seu impacte és molt important i generen molts debats desiguals, sobretot els promoguts a les xarxes socials.

tracking