x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Les set claus

Recuperar la lectura

Actualitzada 22/08/2022 a les 21:04
Llegim massa i malament. Cada dia des que ens llevem fins que ens n’anem a dormir milers i milers de paraules travessen la nostra retina. Les notificacions del mòbil, els missatges de correu electrònics, les piulades a Twitter, les publicacions a Instagram, els titulars dels diaris quan anem a fer el cafè al bar, els rètols de les botigues i centres comercials, els informes de la feina, els missatges dels grups de WhatsApp... La llista és interminable. Gràcies al desenvolupament de les teconologies de la comunicació i, sobretot, al dels telèfons mòbils intel·ligents, avui tenim a l’abast de la mà una quantitat d’informació de dimensions mastodòntiques, un cabal de dades superior en ordres de magnitud al que processaven al llarg de la vida fins no fa gaires dècades els nostres avantpassats.

Tot i que és el canal d’estrès més potent que ha existit mai –cada ítem d’informació, fins i tot el que consumim per oci, ens indica en què hem de fixar l’atenció i de què ens hem de preocupar–, pràcticament ningú no voldria renunciar al mòbil. No és raonable rebutjar una tecnologia que, per bé i per mal, ha esdevingut imprescindible per participar en la vida en comú. El mòbil ens vincula als altres.

I, tot i això, el ritme de lectura que ens imposa el telèfon, fet de cops d’ull ràpids i entretallats pels estímuls incomptables i el batec accelerat de la vida moderna, enclou un perill terrible: que, a cop de notificació, perdem la capacitat de concentració i esdevinguem incapaços deseguir el fil d’un llibre durant més de cinc minuts seguits.

Val la pena fer l’esforç de focalitzar l’atenció en un llibre, sense presses ni distraccions. Llegir bé un llibre, rumiar-ne els conceptes i idees que s’hi articulen com les vaques fan amb l’herba, que masteguen una vegada i una altra, digereixen i tornen a mastegar i digerir, és com llegir-ne un centenar. Val més llegir un parell de pàgines cada dia que 200 de cop.
  • #3 Jociutadana
    (23/08/22 15:22)

    L'educació per la lectura penso, no es tota de l'escola, si a casa hi ha afició per la lectura,  el jovent llegirà també.  No crec que el més important siguin obres clàsiques o no, això arriba quan t'agrada el “cuquet” de llegir.

    Respondre
  • #2 Matrix
    (23/08/22 12:19)

    D'acord sí, gèneres imaginatius pels joves, però és imprescindible la lectura dels clàssics i també el seu estudi, això a l'escola reglada.

    Respondre
  • #1 Els lectors joves seran els lectors adults
    (23/08/22 12:04)

    Si es vol que la gent gaudeixi i recuperi el gust per la lectura s'ha de partir de l'etapa educativa.
    Per això és tan útil apropar els joves a la literatura a través dels gèneres més imaginatius.
    Fer-ho obligant-los a llegir obres clàssiques molt denses i més dirigides a un públic adult pot ser contraproduent, i per a molts nois i noies resulta gairebé odiós. Per a alguns d'ells, aquesta serà la imatge negativa que conservaran del fet que hauria de ser llegir per plaer.
    Aquest és un punt sobre el que caldria reflexionar i potser ens podria fer entendre perquè molta gent no llegeix en absolut més enllà de la pantalleta del mòbil.

    Respondre
3
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2023 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts