.

x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Les set claus

Transport públic gratuït

Actualitzada 28/06/2022 a les 06:10
    Eduard Muñoz
El darrer Observatori d’Andorra, corresponent al primer semestre del 2022 i elaborat per Andorra Recerca i Innovació, segueix situant el trànsit com un dels principals problemes del país. Concretament, la població el situa en la quarta posició (únicament superat per l’habitatge, els salaris i les prestacions).

Per altra banda, la mobilitat de les nostres carreteres també ha estat focus de debat en el marc de l’informe Imaca que ahir va presentar l’Automòbil Club d’Andorra. El nombre d’accidents amb vehicles implicats l’any passat va fregar els 500, una xifra que retorna als nivells prepandèmics. Cal tenir en compte que durant aquesta el volum de trànsit al país va baixar significativament, tant pel que fa a vehicles nacionals com a turistes.

Finalment, la incertesa que domina el sector energètic mundial, agreujat pel conflicte a Ucraïna, continua enfilant el preu dels carburants fins a nivells de rècord, tant dins com fora del país. El resultat d’això és que omplir el dipòsit dels nostres vehicles costa avui gairebé el doble que fa uns anys.

Aquests tres motius, de pes, aporten encara més rellevància a la decisió del Govern de fer gratuït el transport públic per a tota la població d’Andorra. Una mesura pionera, ja que pocs països del món l’apliquen, i valenta, tenint en compte l’esforç econòmic que representa. Reduir la problemàtica de les cues de trànsit que es formen sobretot en hores punta, reduir també els sinistres i finalment estalviar en la despesa de benzina se sumen a altres beneficis evidents derivats d’optar pel transport públic en comptes del vehicle privat, com són la reducció de l’emissió de gasos contaminants i la millora de la sostenibilitat ambiental i acústica.

La població està responent a aquesta mesura amb un alt grau d’implicació, contribuint així a la pacificació del trànsit i al foment d’un país més lliure de fum. Així ho demostra el fet que ja s’han expedit més de 2.000 abonaments, que ja estaran operatius aquest divendres. Una dada que confiem que continuï augmentant els propers dies.
Etiquetes
  • #6 Audie Norris
    (28/06/22 22:52)

    Des de fa dècades se sap que la demanda del transport públic és inelàstica a preus i molt elàstica amb el temps.

    Per què no s'ha tret cap conclusió de la reducció de l'abonament a 30€?

    Respondre
  • #5 no usuaria
    (28/06/22 12:22)

    Alt grau d'implicació? va dir..
    Jo no era usuaria habitual del bus. Ara vaig a tot arreu amb bus i com jo molta gent. Que el bus passi a ser gratuit a mi em genera un estalbi suficient per poder fer una compra, aixi que ja tinc el meu abonament. No contamino i a sobre estalbio. Fins i tot estic pensant en vendre el cotxe. Conciencia mediambiental li en diem, vull deixar un bon món al meu fill. Si no ha d'utilitzar el bus, no faci expedir un abonament que algu altre haura de pagar. Si s'el fa si us plau que sigui de profit.

    Respondre
  • #4 Alt grau d'implicació?
    (28/06/22 10:55)

    El grau d'implicació es veurà d'aquí uns mesos analitzant si el trànsit ha millorat o no.
    El fet que hi hagi cues per adquirir l'abonament gratuït no implica que la població tingui un "alt grau d'implicació" com diu vostè.
    Jo mateixa agafaré l'abonament per tota la família i formaré part d'aquestes cues de la foto i seguiré anant a la feina en cotxe perquè en bus no arribo a temps. Tindré l'abonament per dies puntuals que no treballi i baixi en bus a la capital en el meu temps lliure. I com jo molta gent més mentre els horaris i les freqüències de pas del bus no millorin. Els que ja anaven en bus són els que hi continuaran anant però ara gratis.

    Respondre
  • #3 ni eficient ni útil
    (28/06/22 10:17)

    Les coses i els serveis tenen un cost i no poden ser gratuïts. El que ha de fer l'administració (amb els diners de tots) és ajudar a qui no tingui recursos suficients per pagar aquest tipus de serveis. Dit això, crec que la "gratuïtat" és un error ja que no solventa el problema real del transport públic: poques freqüències, horaris reduïts, poca fiablitat i no es cobreix la totalitat del territori (i mira que és petit!). S'hauríen d'invertir els diners recaptats en el servei per millorar aquests aspectes i fer que ningú en aquest petit país hagi de necessitar vehicle privat per anar a treballar o tornar a casa siguin les 9 del matí o a la 1 de la matinada. És precisament la gent que necessita el transport a la 1 del matí els que acostumen a tenir sous més baixos (penso en hosteleria) i que no es podran beneficiar d'aquest servei gratuït. Aquesta mesura només beneficia a qui treballa en horaris d'oficina, a estudiants i poc més.

    Respondre
  • #2 rosa
    (28/06/22 09:47)

    Per afirmar que la població "està responent amb un alt grau d'implicació" hauriem de saber quan nous usuaris aportarà la gratuitat, de lo contrari el que és gratuit és el seu article d'opinió, més que gratuit és fum !!!

    Respondre
  • #1 Esbiaix
    (28/06/22 09:09)

    Parlant clar: Les gratuïtat son un error que deseduca,atempta a la dignitat i torna irresponsables les persones.

    Respondre
6
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2022 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts