Creat:

Actualitzat:

La caiguda del mur de Berlín ha marcat una fita en la història contemporània. En aquell moment, l’opinió compartida per quasi tots els comentaristes celebrava la victòria dels valors democràtics i l’erradicació de les pràctiques comunes als estats autoritaris, que havien regnat a l’est d’Europa des del final de la Segona Guerra Mundial. Molts afegien que aquest esdeveniment marcava igualment la consagració definitiva de la filosofia liberal i del sistema capitalista. I pocs dubtaven de la futura expansió mundial de l’esmentada estructuració suposadament indissociable: democràcia i economia de mercat.

Així, s’ha anat ampliant la interconnexió entre els diferents estats europeus, sense adonar-se que podia portar a una interdependència perjudicial, si algun dels actors decidia unilateralment apartar-se de les regles del joc. Un nombre important d’empreses, multinacionals o locals, es van involucrar en aquest escenari, i varen articular grans inversions en aquests nous mercats, fins que representin una part relativament significativa de la seva activitat.

En el moment actual, en què queda patent que alguns no comparteixen els nostres principis democràtics, per no dir que, en realitat, els volen aniquilar, aquesta interdependència econòmica ha esdevingut un impediment per articular una resposta que estigui a l’altura de les circumstàncies, o sigui l’agressió d’un estat sobirà per un dels seus veïns. Així, les últimes setmanes s’ha evidenciat la forta reticència d’algunes empreses multinacionals a cessar les seves relacions amb Rússia, malgrat les objurgacions dels seus respectius governs. Entre elles es pot destacar el cas de Nestlé o de Danone, que es van negar, en un primer moment, a limitar les seves relacions amb l’agressor. El mateix moviment es va constatar amb les marques de luxe, que desitjaven continuar amb la seva activitat en el territori rus. Prova que, per a alguns, preval l’economia sobre els valors democràtics. Aquesta actitud va portar molts ciutadans a reclamar el boicot d’aquestes empreses, demanda amplificada per internet. I, finalment, les esmentades empreses s’han hagut de plegar, almenys parcialment, a aquestes peticions legitimes.

tracking