x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV
Les set claus

Intransigència cultural

Cada cop més em sento més forastera al meu país
Actualitzada 13/09/2021 a les 06:19
Estic enutjada. És un tema que fa dies que em preocupa, la seva situació i com l’entoma una part de la ciutadania. Cada cop més em sento més forastera al meu país. No ho havia fet mai, però ara compto les vegades que no m’atenen en català als serveis públics o quan rebo comunicacions telemàtiques o em descarrego una nova App d’un centre esportiu. Estic cansada d’haver-me de justificar i de reclamar que se’m considerin i respectin els meus drets lingüístics. Sabia que la situació no era gens encoratjadora. En el treball Coneixements i usos lingüístics de la població d’Andorra (1995-2018) l’indicador lingüístic, que sintetitza els nivells de coneixement i ús de les llengües, no havia variat gaire respecte del 2014, però ja mostrava la tendència predominant del castellà sobre el català, una situació que s’havia invertit en l’estudi anterior, quan després d’uns anys de crisi econòmica va augmentar l’indicador del català fins a situar-se en primer lloc. A més a més, les situacions afectades per un augment de la presència del castellà en detriment del català ja no només es donaven en el sector serveis, sinó també en algunes situacions de l’àmbit públic, com el sanitari. La Llei d'ordenació de l'ús de la llengua oficial, de 1999, parla del “dret i el deure que tenen les persones que no parlen el català, de mantenir una relació d'integració lingüística amb Andorra”. Aquesta és una opció lliure de la persona i no pot ser ni forçada ni induïda. És una llei que s’oposa a qualsevol actitud d’intransigència. En canvi, ens trobem amb la intransigència d’alguns, contra l’ús i el reconeixement del català, amb discursos xenòfobs i sense pudor a les xarxes socials, des del més covard anonimat –no entenc com se’ls publiquen–, o a la vida real, menyspreant absolutament la nostra llengua. Posem, sense demora, totes les eines, tant públiques i com privades, per solucionar aquesta situació i estimem-nos i respectem-nos una mica més.
  • #9 Santi
    (14/09/21 13:55)

    Demanar el nivell c de català a la gent que treballa de cara al públic i el nivell b per residir al país.

    Respondre
  • #8 Czarny
    (13/09/21 23:11)

    Mediocre va dir..
    Ui quanta TSNR en un sol missatge!! 

    Si ja ho se que els meus comentaris, a més de frívols, mordaços, mediocres, banals, satírics, irreverents, pecaminosos i abjectes, són afrodisíacs fins i tot per a aquellxs que ja feia temps que havien tancat el quiosc. 
    Pero es clar per falsa modestia m'ho he de callar.

    Respondre
  • #7 Mediocre
    (13/09/21 16:17)

    Czarny va dir..
    Els teus comentaris son sempre d una mediocritat absoluta..tu i la cultura no sou parella de ball

    Respondre
  • #6 Czarny
    (13/09/21 12:17)

    Segona gran pavada. Si no fos pel comunicat del comandant Spok, seria la pavada del dia. 

    Respondre
  • #5 Vergonya
    (13/09/21 11:13)

    Doncs comenceu des del Consell General a demanar a tot aquell que vulgui treball al país el B1 de català com a mínim. Que som 10 milions de persones que coneixem i parlem aquesta llengua.

    Respondre
  • #4 Intrasigència cap a Espanya
    (13/09/21 11:06)

    Un gran nombre d'establiments comercials retolen en anglès, però curiosament està prohibit fer-ho en castís cervantí, en realitat estem defensant el català o condemnant l'idioma espanyol?

    Respondre
  • #3 XAVIER GOYA RODRIGUEZ DE CASTRO
    (13/09/21 09:53)

    A mi també em passa quan descarrego una nova App de certs Comuns, sento a agents d´ordre públic i als estudiants del Licèe Francés, que a la sortida i per televisió, parlen castellá, (no francés)

    Respondre
  • #2 Xavier
    (13/09/21 09:03)

    Als mimbres de Govern se'ls ha d'excusar amb els anglicismes, tots provenen de grans multinacionals conel llenguatge habituals de les reunions i de la comunicació interna es en angles, i costa molt trancar amb aquesta inercia linguistica ... la resta son uns incults que ni parlen ni entenem aquestes coses, i no hauriem de ser tan crítics amb el Govern, si no més aviar donar les gracias a Nostre Senyor i a la Verge de Mertixell per estar governants per gent tan valida, preparada i eficient com la que tenim.

    Respondre
  • #1 Identitat?
    (13/09/21 07:47)

    I això sense comptar amb l'allau d'anglicismes, que Govern utilitza indiscriminadament, tècnicament el català té els dies comptats.

    Respondre
9
El més...
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts