La tribuna

Els NFT donen ales als inversors digitals

Han estat una font de xiuxiueigs a tot el món durant els darrers mesos

Creat:

Actualitzat:

Quan una peça d’art digital es ven per 69 milions de dòlars i converteix el seu creador en el tercer artista viu més car del món, ningú no es queda indiferent.

Els NFT han estat una font de xiuxiueigs a tot el món durant els darrers mesos i aquesta nova tendència desconcerta aquells que es pregunten per què hi ha gent que es gasta tants diners en articles que només existeixen en format digital i que tothom pot veure gratuïtament a internet.

Però, què és un NFT?

NFT és l’acrònim en anglès de Non-fungible tokens. Aquests són representacions digitals d’actius com ara imatges, vídeos, dibuixos, música, etcètera, que existeixen a blockchain –la majoria utilitzen Ethereum blockchain–. Cada token té un identificador únic i immutable que utilitza la criptografia per garantir la seva autenticitat.

Els NFT s’enregistren en un llibre digital de la mateixa manera que les criptomonedes, de manera que hi ha una llista de qui és el propietari de cadascun. Però aquests no són una criptomoneda com el bitcoin.

A diferència del bitcoin, els NFT són no fungibles. Això significa més o menys que són únics i no es poden substituir per una altra cosa. Un bitllet de deu es pot canviar per dos bitllets de cinc i és el mateix, però si canvieu una obra d’art per una altra, tindreu una obra completament diferent. Per tant, el que fa que un NFT sigui únic és l’actiu digital lligat al token.

Una altra raó per la qual els NFT són diferents de les criptomonedes és perquè són indivisibles. Podeu comprar una fracció d’un bitcoin però no podeu comprar una fracció d’un NFT.

Els NFT poden ser realment qualsevol article digital. Un dels primers usos que es va donar als NFT va ser un joc anomenat CryptoKitties, que permetia als usuaris intercanviar i vendre gatets virtuals. Algú va arribar a pagar més de 170.000 dòlars per un gat virtual.

Però els NFT han guanyat molta força aquest 2021. El cas que ha popularitzat el tema ha estat el protagonitzat pel fundador de Twitter, Jack Dorsey, que va vendre el seu primer tuit per poc menys de tres milions de dòlars. Però tenim més exemples: el creador del mems Nyan Cat el va vendre per 590.000 dòlars, un artista de Toronto va vendre una casa digital per més de 500.000 dòlars i fins i tot Nike ha patentat un mètode per verificar l’autenticitat de les seves sabatilles esportives mitjançant un sistema NFT, CryptoKicks.

Les vendes mensuals al mercat NFT d’OpenSea van assolir els 95,2 milions de dòlars el febrer del 2021, quan al gener eren de vuit milions de dòlars. Segons el lloc web NonFungible.com, el volum total de transaccions NFT a la cadena de blocs Ethereum ascendeix a més de 400 milions de dòlars.

La plataforma NBA Top Shot, que permet als fans comercialitzar jugades de jocs de bàsquet, té 683.000 usuaris i ha obtingut 396 milions de dòlars de vendes, dada que no s’inclou a les dades de NonFungible.com.

Per què els NFT mouen tants diners?

Els NFT estan dissenyats per oferir quelcom que no es pot copiar: la propietat, tot i que l’artista encara pot conservar els drets d’autor i de reproducció, com passa amb les obres d’art físiques. Perquè ens entenguem, tothom pot comprar un Van Gogh. Però només una persona pot tenir l’original. Molts entusiastes veuen els NFT com el futur de la propietat.

A més, els NFT estan creant oportunitats per a tot tipus de creadors i desbloquegen nous fluxos d’ingressos, ja que poden representar una gran varietat d’actius: col·leccionables virtuals, articles de jocs, obres d’art digitals, entrades per a esdeveniments, mons virtuals, propietats immobiliàries, documents d’identitat, certificacions i molt més.

Els NFT tenen moltes possibilitats i un gran potencial gràcies a la fàcil transferència –els NFT estan descentralitzats, no hi ha cap requisit per a una agència emissora central–, la prova de propietat i que estan capturant els cors i les ments de persones d’una manera que les criptomonedes no havien aconseguit encara. Introduir nous usuaris al món de la criptografia a través de canals d’entreteniment i recreació és més fàcil a l’hora d’entendre la tecnologia blockchain i la descentralització. Per tant, es podria dir que els NFT democratitzen l’accés a les inversions bàsiques en innovació.

Però no tot és de color rosa... Hi ha una gran controvèrsia climàtica entorn dels NFT. Atès que aquests utilitzen la mateixa tecnologia blockchain que algunes criptomonedes, també acaben consumint molta electricitat per la seva creació i manteniment.

Hi ha gent que treballa per mitigar aquest problema i la comunitat Ethereum s’ha compromès en aquest tema, també, però fins ara la majoria dels NFT segueixen lligats a criptomonedes que generen emissions de gasos d’efecte hivernacle i contribueixen a un dels majors reptes als quals s’enfronta la humanitat: el canvi climàtic.

*Graciela Codina

Especialista de producte i ESG de Vall Banc Fons

tracking