x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Foc i lloc

Els efectes de l'11 de setembre

Actualitzada 22/09/2020 a les 06:25
L’arribada massiva de turistes catalans durant el pont de la Diada, a més de col·lapsar la frontera hispanoandorrana, va tenir diversos efectes que mereixen una reflexió. Amb cues de més de 15 quilòmetres per accedir al país, carrers comercials saturats i una ocupació hotelera gairebé total, Andorra s’ha consolidat, una vegada més, com a destí turístic, malgrat la crisi de la Covid-19 o potser per la mateixa pandèmia que afavoreix els destins propers. Alguns sectors afirmen que s’ha viscut el millor cap de setmana de l’estiu. Més enllà de la xarxa viària i dels nuclis urbans, també s’han omplert les muntanyes; només cal fer una ullada a les imatges difoses per alguns mitjans i llegir les crítiques fonamentades sobre els efectes negatius d’aquest turisme massiu que envaeix els espais naturals.
El país atreu més de vuit milions de visitants per les seves ofertes i per resultar més assequible que d’altres destins. Atès que amb el comerç i l’esquí no n’hi ha prou, el màrqueting ha creat una nova demanda amb les muntanyes que ofereix com a territoris a explorar, convertint-les en mercaderia, sense mesurar conseqüències. Alguns sectors, reiteradament, han qüestionat l’actual model turístic de forma infructuosa, però, malauradament, la indústria de l’oci i els viatges està per sobre de gairebé tot. L’adverbi més presideix, de sempre, la política turística: més afluència, més despesa, més ocupació hotelera, sense valorar els impactes. No ha de sorprendre, ja que des dels anys seixanta del segle passat el negoci del turisme forma part de l’essència econòmica del país. Andorra viu, en gran manera, dels ingressos del sector, tot i que, per la seva importància, no s’entén que la informació estadística sobre un dels pilars econòmics sigui tan escassa.

El turisme és un gran invent, però cal planificar-lo i gestionar-lo per aconseguir que sigui beneficiós per a tots, els visitants, els residents i el medi que acull els uns i els altres. Assistim a una degradació progressiva dels espais de muntanya per ús excessiu i la resposta no pot ser més projectes d’impacte ambiental i dubtosa rendibilitat com el telefèric del pic de Carroi o els ponts tibetans de Canillo per atraure més visitants. Podríem aplicar la dita que qui no guarda quan té, no menja quan vol.
  • #6 Toni
    (22/09/20 18:40)

    Cada vegada que ampliem l'oferta ens venem una mica més el principal capital que tenim. Tots ens quedem bocavadats amb les fotos antigues perquè ens agrada el que ja no existeix.
    Intentem guardar el que encara ens queda.

    Respondre
  • #5 Jon
    (22/09/20 16:33)

    Pic de coronavirus 10 dies despres del 11 de setembre. Casualitat?

    Respondre
  • #4 De peus a terra
    (22/09/20 16:22)

    Bona professora. Explica una i una altre vegada què forma el mediambient. Com la natura. Que vivim a valls tancades on ens ho ampassem tot: contaminaciò.

    Respondre
  • #3 Àngels Codina
    (22/09/20 14:53)

    Totalment d'acord amb tu! Si volem mantenir una certa estabilitat hem de canviar de model turístic, quantitat per qualitat.... No és fàcil, perquè alhora anem destrossant el que venem a fora... La Natura, les muntanyes, al punt de que passem en risc ha no l'economia mantinguda sino la pròpia salut.

    Respondre
  • #2 Toni
    (22/09/20 10:17)

    El problema es que el model economic està basat en aquest turisme massiu, i son esclaus del mateix, i canviar el model no es ni senzill ni rapid. I no estem prepárats per aquest canvi.

    Respondre
  • #1 treballador
    (22/09/20 09:03)

    Totalment d'acord.

    Respondre
6
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2024 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts