Creat:

Actualitzat:

En algun moment de l’eufòria del procés de desconfinament, quan una majoria pensàvem que el virus no ens podia fer la guitza a l’estiu, que la calor l’havia d’endormiscar, també vam creure que allò de la mascareta seria passatger i que no l’hauríem de dur fregits per un sol de justícia. Ha quedat més que clar que ens vam passar d’optimistes i que la mascareta ja fa part de les nostres obligacions ciutadanes. Com tot, hi ha qui obeeix perquè creu en les virtuts per evitar contagis, qui ho fa per evitar-se la multa i qui intenta esquivar-la perquè ja fa dies que està alineat amb els conspiranoics que diuen que la Covid és una invenció per controlar-nos, per resumir. La qüestió és que per si l’amenaça de multa no és suficient (i processos com el d’Andorra no conviden a creure que sigui una mesura efectiva, especialment si el multat té la residència fora del país), algunes comunitats autònomes espanyoles sembla que competeixen per qui fa l’espot publicitari més animal per convèncer els insolidaris que es posin ja la mascareta. A Madrid han decidit aprofitar el que s’ha convertit en conversa d’ascensor –“quina calor i a sobre ara amb la mascareta!”– per recordar-nos que hi ha coses que fan més calor que una mascareta i acabar-nos ense­nyant un forn crematori i els seus 980 graus. Tot de campanyes que recollia el diari El País en un article acompanyades de les veus d’experts que responien a la pregunta de si missatges tan durs com aquests són més efectius. És clar que hi ha un grup de persones amb el qual el bonisme no funciona però el dubte és si ho fa qualsevol tipus de missatge, tingui el to que tingui. Arribats a cert punt i segons el grau de conspiranoia que prediqui el ciutadà indòmit en qüestió és molt possible que només funcioni la fórmula coercitiva. Perquè, desenga­nyem-nos, són més efectives les campanyes de conscienciació sobre el perill de l’alcohol al volant o les multes i el risc de perdre el carnet?

tracking