Les set claus

L'educació, repte social

Quan el curs fina­litza, ens qüestionem com se­rà la tornada a les aules

Creat:

Actualitzat:

Quan escric aquest text, més de setanta docents, la immensa majoria en exercici i del sistema educatiu andorrà, estan donant classes de suport que mostren el seu compromís social. La setmana passada vam compartir amb els responsables del ministeri d’Educació reflexions entorn l’educació en temps de la pandèmia de la Covid-19. Agraïm una iniciativa que enriqueix l’anàlisi i el debat sobre els escenaris per afrontar l’inici del curs. Aquesta crisi sanitària ha alterat la vida de milions de persones de tot el món, generant reptes en tots els àmbits, i l'educatiu és un dels que en pateix més les conseqüències: centres escolars tancats; una transició forçosa i imprevista cap a l’ensenyament digital (formació, competència, recursos...) i incertesa al voltant dels processos habituals dels sistemes educatius. Ha estat tal l'impacte que, de fet, quan el curs finalitza ens qüestionem com serà la tornada a les aules. Tot un desafiament pel principi d'equitat ja que la pandèmia ha posat en evidència les dificultats per accedir a l’ensenyament en línia i la complexitat de l’atenció a la diversitat en un context virtual. La nova realitat comporta considerar aspectes claus com una major autonomia dels centres amb la conseqüent dotació de recursos articulada en un marc d’instruccions clares i coherents; la competència digital de docents i alumnes (i fins i tot les seves famílies), així com l’accés a dispositius, la disponibilitat de plataformes i de recursos en línia i l’existència de projectes digitals de centre.

No obstant això, és necessària la col·laboració de tota la societat per qüestions que desborden l’àmbit docent: conciliació familiar i laboral, atenció a les necessitats de suport educatiu, millora de les condicions de vida de les famílies, en definitiva, el benestar personal i social de l’alumnat.

Predir el proper escenari és difícil ja que depèn d'un factor que, ara per ara, no està controlat: l’evolució del mateix SARS-CoV-2.

tracking