La tribuna

El confinament i la velocitat del canvi

Qui hauria dit fa tan sols 6 mesos que ens trobaríem amb gran part de l’economia occidental confinada a casa

Creat:

Actualitzat:

Qui hauria dit fa tan sols 6 mesos que ens trobaríem amb gran part de l’economia occidental confinada a casa. Molts inversors ja opinaven el 2019, que els actius immobiliaris estaven molt cars, els lloguers fora de lloc, i la borsa pels núvols. Doncs bé, la bombolla de liquiditat ara sí que ha esclatat. Com ens afectarà aquesta aturada de l’activitat? Què podem esperar a la tornada? Avui m’agradaria compartir amb vosaltres la meva visió.

Previsiblement la primera conseqüència econòmica serà una crisi de liquiditat. Les economies familiars hauran de fer front al seu lloguer o hipoteca, i les empreses a les seves despeses fixes, en un període d’un o dos mesos gairebé sense ingressos. Bé, en aquest sentit, els governs europeus estan ajudant a mantenir les empreses, donant préstecs pel que aquelles empreses que no hagin estalviat. Em pregunto què passarà amb les famílies endeutades? Qui els ajudarà a ells?

Seguidament la segona conseqüència previsible és un xoc de demanda agregada. És a dir, si els treballadors no cobren, no gasten. El consum intern de les famílies sol representar un 70% del PIB. Fent una aproximació tosca, dos mesos sense consum pot representar una caiguda del PIB del 10%. La bona notícia és que aquest cop els polítics europeus han reaccionat favorablement i han declarat que podran augmentar la despesa pública fins a un 20% del PIB. Què vull dir amb això? Que la profunditat de la recessió dependrà en gran part de la valentia o del pànic que puguin tenir els empresaris. Per evitar entrar en un cicle negatiu, l’economia occidental ha d’evitar efectes de segona ronda; en específic els acomiadaments massius. Si evitem el contagi de la por a la inversió privada, podem entrar un cicle de recessió que podríem qualificar de natural. En definitiva, crec que la profunditat de la crisi dependrà sobremanera del coratge i visió dels empresaris europeus. Empresaris, que es troben en una cruïlla estratègica decisiva; reduir costos enfront d’un cicle de demanda menys boiant o reorganitzar els recursos de la seva empresa per adaptar-se als canvis i competir millor. Però com moltes vegades, l’amenaça no és interna sinó que ve de l’entorn. Reduir la inversió empresarial podria provocar serioses conseqüències en un mercat que, sense cap dubte, accelerarà el canvi.

En específic, aquest confinament històric està disparant les habilitats digitals dels consumidors. Aquest primera setmana de confinament sembla que la gent estigui hiperactiva! Cursos, xerrades del que vulguis, aplicacions de cuina, gimnàstica. Tot online i per cert, gratuït. Acostumo a fer una pregunta als empresaris andorrans. I com porteu la venda als millennials? Sovint la resposta és ... Mira tu, no gaire bé! És una pregunta amb trampa. Per a mi, tots som millennials. La immensa majoria dels consumidors europeus som digitals i el que no ho era s’hi ha hagut de posar. Estem vivint un confniament on tothom està connectat. En conseqüència, avui, les empreses no són digitals o analògiques, tecnològiques o de persones. Les empreses que vulguin superar la propera recessió amb nota, hauran d’estar en els dos mons. Ser més competitives i anar a buscar més clients o fidelitzar millor els clients existents. Si no, pot ser que quan es despertin de la recessió, el seu negoci estigui obsolet.

Les recessions tenen una funció econòmica bàsica, la destrucció creativa. L’eliminació per al mercat de les empreses massa endeutades, amb una estructura de costos massa elevada o amb una proposta de valor poc atractiva. En la crisi precedent no es va poder fer neteja, ja que els afectats eren els bancs, peça clau del capitalisme. La meva visió és que, aquesta vegada, sí que hi haurà fallides d’empreses zombies. Aquest entorn representa una oportunitat per reinventar-se i canviar cap a un model que tingui sentit en l’era digital. En l’era on el nostre client ens consumeix digitalment i a distància.

En un món on les interaccions remotes, virtuals o artificials seran la nova “normal”, cada empresa haurà d’estudiar com es pot convertir en una empresa tecnològica a la seva manera. En l’era actual on l’accés a la tecnologia informàtica és quasi gratuïta, fet que en algun moment pot deixar de ser-ho, és una oportunitat tant per a l’experimentació com per a la transformació.

Com afectarà aquesta crisi el turisme? En sortirà Europa reforçada? No tinc respostes, però tinc la sensació que el canvi que ja era ràpid, s’accelerarà encara més. Tinc la sensació que en l’era postconfinament, el consumidor serà més solidari, comprarà més local i serà més virtual. Tinc la sensació que alguns grans competidors globals es veuran obligats a canviar els seus models de negocis, que hi haurà fallides. Tinc la sensació que s’obre una finestra d’oportunitat per a les pimes andorranes si sabem aprofitar-lo. En definitiva, soc de l’opinió que el confinament accelerarà el canvi tecnològic! La vostra empresa està preparada per a aquesta nova aventura?

*Ivan Mora, Cluster Manager d’ACTINN

tracking