x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
La tribuna

Revisar la via preferent per una millor qualitat de servei

Actualitzada 20/02/2020 a les 06:39
    Carine Montaner
Durant les darreres setmanes han sorgit diverses veus que critiquen el sistema de la via preferent, implantada fa poc. Un fet que vaig alertar el dia 16 de gener al ple del Consell General, quan vaig preguntar al ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, sobre la implantació d’aquest sistema i els problemes que se’n derivaven. S’ha de tenir en compte que la via preferent obliga indirectament el pacient, via un sistema de reemborsament molt més avantatjós, a passar pel seu metge referent abans d’anar a l’especialista a l’excepció de certes especialitats mèdiques com la ginecologia i obstetrícia, l’oftalmologia, estomatologia i odontologia. Aquest canvi ha suposat que els pacients han d’esperar molts més dies per tenir hora amb el metge de capçalera i, si és una mica més urgent, no s’esperen i van directament a l’hospital. D’aquesta manera tenim un problema de metges de capçalera saturats, amb unes sales d’espera plenes, i d’urgències també saturades. Un fet que podria suposar una pèrdua de temps per a l’usuari i un risc de sobrecost per a la CASS i el pacient, per la duplicitat de pagaments. Aquesta situació em provoca molts dubtes. Tenint en compte el que es pot veure al document de l’execució pressupostària de la CASS del 30 de setembre passat, constatem un augment significatiu del nombre d’actes de consultes generalistes que evidencia l’entrada en vigor de la figura del metge referent. La qüestió és que el fet d’anar al seu metge referent primer ha evitat el d’anar a consultar especialistes, ha implicat una disminució de les visites als especialistes i de les proves? Quina repercussió sobre el dèficit sanitari té aquesta posada en marxa d’aquesta via? Representa un augment de la qualitat de l’atenció sanitària? Un sistema que des del primer dia d’aplicació els professionals, usuaris i des de les institucions polítiques estem alertant que pot anar en detriment dels mateixos pacients, i minvar la qualitat del servei. Per aquest motiu, instem Govern a realitzar un estudi econòmic i una enquesta de satisfacció als usuaris i els professionals de la sanitat, per valorar, ajustar i rectificar el sistema. Rectificar és de savis i per això demanem atendre i escoltar les queixes dels principals afectats d’aquesta posada en marxa i adaptar el sistema de la via preferent a les peculiaritats del nostre país. D’altra banda, caldria ajustar també la implementació de la història clínica compartida, per evitar que suposi un greuge a la privacitat dels usuaris del nostre sistema sanitari. Una eina potent que reduirà el dèficit i ajuda a prevenir i promocionar la salut, ja que és essencial per evitar duplicitat de proves, però que necessita un grau de seguretat més alt sobre les dades íntimes dels pacients. Per aquest motiu, i tal com vaig fer al si del ple del Consell General el dia 16 de gener, proposo adoptar mesures com la implementació d’una targeta personal amb microxip o una aplicació mòbil, eines que han resultat tenir un ús satisfactori en diversos països del nostre entorn. Uns sistemes que permeten que el pacient sigui qui pugui autoritzar als metges als quals assisteix la consulta de les seves dades personals.
Etiquetes
  • #9 Ciutadana
    (20/02/20 22:49)

    D'acord amb totes les opcions. S'han gastat una milionada, des de fa anys, en un programa inútil, que genera problemas en comptes de resoldre'ls. Qui ca comprar el programa, sota quin criteri i a qui??? Pel que respecta a la via preferent, aquí només calia endreçar RL sistema i no muntar tota disbauxa actual, que BAIXA LA QUALITAT ASSISTENCIAL, AUGMENTA LA DESPESA (o sigui, exactament el contrari del que ens venen). Per quan es comptarà amb professionals d'Andorra per acotar tota aquesta disbauxa??? Prou de retirs daurats de gent de fora, prou de càrrecs amb gent sense coneixements mèdics, i més sentit comú!!!

    Respondre
  • #8 Toni
    (20/02/20 19:38)

    Ja fa 25 anys que es va estudiar la possibilitat d'implementar una tarja sanitària, modalitat més factible per les característiques del país i molt més econòmica que la Història clínica compartida. Finalment, s'ha triat la fórmula més cara, la HCCA.
    L'argument de la duplicitat de proves no pot justificar una Reforma en profunditat d'una de les millors sanitats del mon, segons l'OMS. El ministre Martínez podia obtenir uns resultats excel·lents i més econòmics abordant aspectes més immediats i resolutius com la cartera de serveis, un control efectiu sobre els actes mèdics i la reforma de la CASS.
    En tot aquest procés, de resultats incerts i amb més despesa garantida, el perjudicat és el pacient.

    Respondre
  • #7 Quin invent!
    (20/02/20 16:09)

    I el programa és lent fent que les consultes mèdiques passin a ser el metge esbarallant-se amb el programa i el pacient mirant les musaranyes!

    Respondre
  • #6 Andorrana
    (20/02/20 16:07)

    Té tota la raó! Alguns s'aferren a copiar i pegar d'altres països i que està demostrat que no funciona. Només cal veure la disbauxa que hi ha actualment entre pacients, metges i farmàcies! Srs de Govern a què espereu per fer una enquesta pública en tots els àmbits afectats? I això sense saber quina despesa ja hi ha a hores d'ara a nivell de despesa d'actes de la Cass!

    Respondre
  • #5 Canolic
    (20/02/20 16:01)

    Sra.Montane, voldria saber si el SAAS o e Ministeri ja han contestat les vostres preguntes!!

    Respondre
  • #4 José Luis
    (20/02/20 13:03)

    Texto duplicado.
    ... propongo adoptar medidas como la implementación de una tarjeta personal con microchip o una aplicación móvil, herramientas que han resultado tener un uso satisfactorio en varios países de nuestro entorno. Unos sistemas que permiten que el paciente sea quien pueda autorizar a los médicos a los que asiste la consulta de sus datos personales. para evitar que suponga un agravio a la privacidad de los usuarios de nuestro sistema sanitario. Una herramienta potente que reducirá el déficit y ayuda a prevenir y promocionar la salud, ya que es esencial para evitar duplicidad de pruebas, pero que necesita un grado de seguridad más alto sobre los datos íntimos de los pacientes. Por este motivo, y tal como hice en el seno del pleno del Consejo General el día 16 de enero,

    Respondre
  • #3 Carme
    (20/02/20 12:49)

    Un NYAP!

    Respondre
  • #2 andorra
    (20/02/20 11:23)

    molt be carine, el ps es podria sumar a la iniciativa i fer un pacte perquè hi han moltes pegues i coses sombres

    Respondre
  • #1 Pas enrere
    (20/02/20 11:17)

    Comparteixo totalment l'anàlisi que feu de la situació. El panorama actual és d'autèntica disbauxa i no representa ni un estalvi ni una millora de l'assistència, tot el contrari.

    Respondre
9
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2024 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts