Creat:

Actualitzat:

L’any 2017 el teixit empresarial en el nostre país estava compost per més de 7.300 empreses de les quals aproximadament un 64% corresponien al que s’anomena empreses familiars. La principal característica de les empreses familiars és que el patrimoni i el Govern de l’empresa pertanyen a membres de la mateixa família d’una a diverses generacions. Aquestes empreses en l’actualitat afronten més reptes dels que han afrontat en el passat. En primer lloc han de definir una estratègia que en garanteixi la supervivència; en segon lloc, han de maximitzar els resultats per donar valor als seus accionistes; en tercer lloc, han de dissenyar i implementar un procés efectiu de successió i relleu generacional; en quart lloc, han de preparar l’empresa per a la internacionalització i finalment fer front a un procés de digitalització i innovació tecnològica perquè l’empresa pugui seguir sent competitiva. Perquè una empresa familiar pugui sobreviure, a part d’establir una estratègia efectiva en el mercat en el qual opera, ha de desenvolupar un protocol familiar que li permeti regular les relacions econòmiques i professionals entre la família, i assegurar la continuïtat de l’empresa mitjançant un pla successori per a les generacions següents. Aquest repte és molt important ja que el 64% de les empreses familiars té com a propietaris la primera generació d’empresaris, però només el 23% de les empreses familiars són propietat de la segona generació, i si anem a la tercera generació ens trobem que aquest percentatge baixa fins al 4%. Davant d’aquestes xifres, semblaria molt important la necessitat d’establir un protocol com el que abans hem mencionat, no obstant això, menys d’un 15% de les empreses familiars andorranes disposen d’aquest instrument o el que és el mateix, el 85% de les empreses familiars no planifiquen com assegurar la continuïtat de l’empresa al llarg de les properes generacions.

tracking