x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
Foc i lloc

Veieu? Això és el feixisme

Diumenge passat, el fàstic em va tornar a envair
Actualitzada 14/11/2019 a les 06:27
El 6 de desembre de l’any passat vaig escriure una de les columnes més dures, més tristes i més sentides des que faig aquests bitllets al Diari. Era una carta oberta al meu avi andalús que, enllà d’enllà, continua fent-me companyia. No sé si ho recordeu, però li preguntava què havíem fet malament perquè el feixisme més vomitiu hagués tornat a entrar a l’Estat espanyol i ho hagués fet en unes eleccions andaluses. L’avi, com era de preveure, només em va contestar des del fons de la meva ànima, però, i això no m’ho esperava, també ho va fer a través dels comentaris dels lectors. Alguns s’havien emocionat, com jo, i ploraven; alguns altres em donaven les gràcies per haver sabut trobar les paraules per explicar allò que ells també sentien, i encara uns altres reproduïen velles cançons i antigues consignes. Carolina em deia: “La història es va ensacant i després es dona la volta al sac i torna a començar.”
Diumenge passat el feixisme va treure 52 escons a les eleccions al Parlament espanyol i el fàstic em va tornar a envair; no em tranquil·litza ni em consola que Silas reflexionés que “hi ha un percentatge de ciutadans sense gaire criteri ni cultura històrica que es pensen que votant un partit de dretes desapareixeran tots els mals [enteneu com a mals l’autonomia de Catalunya i la immigració]. És més o menys el que observem a la resta d’Europa i d’Occident”. Ni em calma que Res de nou confirmés que “El mateix està passant a tot Europa, la ultradreta guanya posicions”. Simplement recordo el que deia Castellano comunero referint-se a una colla d’afirmacions d’Españistán que m’estalviaré de reproduir. Deia: “Veieu? Això és el feixisme.”
Avui, la Roser independentista balla a ritme de tsunami, la Roser ciutadana d’Andorra tem que aquest petit país continuï pensant que tot allò que passa fora de les seves fronteres no l’afecta i la Roser lluitadora sap que continuarà en la lluita, sense agenollar-se ni callar. Sí, No passaran: “per tots els avis i àvies, no defallirem”; sí, Marklin2: “verde que te quiero verde”; sí, Rimentol: “ells són aquí entre nosaltres, / però nosaltres on som”; sí, la tieta andorrana: “a galopar, / hasta enterrarlos en el mar”... Sí, Penita, pena: “NO PASSARAN!”
  • #10 Rimentol
    (17/11/19 11:33)

    Bon dia! Potser sí que no cal dir-ne feixisme. Tenint com té una etiqueta pròpia: franquisme, Marca España. O també: imperialisme genocida. De fet, el franquisme que no deixava de ser-ne una encarnació. Ara reduït a un caricaturesc imperi carpetovetònic, a punt de perdre les últimes colònies.

    Respondre
  • #9 Jo, feixista
    (16/11/19 04:19)

    Rosel; Sabies tu que ara mateix, al 2019 la paraula feixista equival a conservador? Com canvien les coses no? Que no t'assabentes!

    Respondre
  • #8 Andorra VOX
    (16/11/19 04:15)

    Estimada Rosel Carol:
    A jutjar pels teus comentaris esbiaixats i parcializados, dedueixo que vols que tots pensin com tu ho fas. Gran error. Però és que tu no ets la propietària de la veritat absoluta i el pensament únic no existeix. Això és totalitarisme o dictadura de la pensada.

    VOX és un partit plenament constitucional, que ha connectat amb el sentit comú de mes de 4 milions d'espanyols, que es caracteritza per 2 coses: coherència i patriotisme. I aquí ens estem organitzant un grup de persones decidides a tenir un VOX andorrà, que connecti amb el sentit comú, plenament constitucional, provida, pro família, pro defensa dels drets dels treballadors, etc etc.

    Si sents fàs tic o repugn ància ja és assumpte teu, que no anem a acotar el cap per les teves arcades, sinó molt a contra, venint tals ganyotes de l'extrema esquerra serà un bon indici que anem pel camions correcte. Ja ho saps, molt aviat: ANDORRA VOX

    Respondre
  • #7 toni
    (14/11/19 20:53)

  • #6 John galt
    (14/11/19 16:07)

    Els de Vox no tenen suficient nivell intelectual perque se'ls consideri feixistes. Son el partit de la Espanya profunda, murcia, extremadura etc... El partit del "donde se ha visto comer sin pan y vino, coño", de tots aquells que mai entendran que Espanya no son nomes ells i les seves costums, sino tb vascos, catalans i gallecs. Volen monopolitzar un concepte de Espanya irreal, paleto i cateto.

    Respondre
  • #5 la tieta andorrana
    (14/11/19 15:22)

    Benvolguda Roser, sempre han estat entre nosaltres, amb altres noms i altres sigles, però són els mateixos, són els nets i els fills d'aquells... A mi em trobarà al costat de vostè, a Andorra i a Catalunya, defensant el més valuós que tenim, el dret a ser lliures i a poder-ho dir.

    Respondre
  • #4 Progres
    (14/11/19 13:27)

    Roser,el 'feixisme' d'ara no té res a veure amb el feixisme de fa 70 anys,això és molt fàcil d'entendre, el que de veritat teniu els progres es una por escènica pròpia de la adoctrinacio dels medis de comunicació progres.

    Respondre
  • #3 Silas
    (14/11/19 12:47)

    En el meu parer, Roser, anomenar-los feixistes no és del tot encertat. Sabem que constantment hi ha traspàs de vots d'un partit a altre, i això passa sobretot quan apareixen casos de corrupció (PP) o quan l'economia va malament (PSOE). Un partit com VOX era gairebé clandestí fins a només dues legislatures i ara en canvi és una de les forces més votades a Espanya. De manera similar, UP va pujar moltíssim a costa del PSOE. Que la gent decideixi votar un determinat partit no els converteix en feixistes, simplement poden coincidir-hi en alguns punts del programa, o bé pensen que és l'alternativa menys dolenta. També penso que molts dels nous votants de VOX són gent jove, nascuda després de la mort de Franco. I també cal tenir en compte que tant partits d'esquerres com de dretes espanyols coincideixen en què hi ha una única nació sobirana a l'estat espanyol.

    Salutacions.

    Respondre
  • #2 Silas
    (14/11/19 12:33)

    Marc va dir..
    Si et molesten els talls a les carreteres, protestes i vagues, sempre pots exigir al govern espanyol que s'assegui a dialogar amb els independentistes catalans i alliberi els presos polítics. Res d'això no passarà perquè d'entrada, el govern espanyol no en vol ni sentir parlar, del dret d'autodeterminació. El motiu és que per a ells la única nació que existeix és l'espanyola, i la resta són totes inventades, imaginàries i cosa de quatre polítics que s'han trastocat i manipulen el poble per omplir-se les butxaques. I això val tant pels partits d'esquerres com pels de dretes que molts anomenen feixistes (VOX).

    Respondre
  • #1 Marc
    (14/11/19 08:41)

    Si em permet la meva húmil opinió, crec que més que feixistes els que voten a VOX estan farts del mas de lo mismo, i ho fan per populisme més que per una convicció feixista. estem parlant de vora 4 milions de vots i no crec que tots siguin incults. Parlant de feixisme, els actes d'aquests dies a les carreteres, l'avaluació a mida a les universitats com va fer el Francu a l'acabar la guerra, el menys preu als grups minoritaris del parlament d Catalunya o la no condemna a la violència i la caça de bruixes dins del mossos per part de tot un president que haurià de ser de tots els catalans també ha de ser condemnable per algú com vosté. O tot si val si són els meus? Inclús actituds feixistes? I ja no parlem de la fundació nova història oi? Es clar que per incultura hostòrica, en Colon era català, en Cervantes també i en Da Vinci era de Vic?

    Respondre
10
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts