La tribuna

Un pas més per la qualitat educativa

L’esmena del PS sobre l’assignatura de religió es basa en un fals debat conceptual, estava mal plantejada jurídicament i no responia a una problemàtica real

Creat:

Actualitzat:

Dijous passat el Consell General va aprovar per unanimitat la Llei d’ordenament del sistema educatiu andorrà, que estableix el marc general que regula tots els ensenyaments que depenen del sistema educatiu andorrà: Escola andorrana, formació professional, formació andorrana, ensenyament permanent al llarg de la vida i ensenyament superior.

Aquesta llei substitueix la del 1994, és a dir, la de ja fa 24 anys. I faig esment explícit a aquesta longevitat per dos motius: primer, perquè demostra el valor de l’antiga legislació, que ha sabut perviure sense problemàtiques majors tots aquests anys i, segon, perquè després de tants anys no tocava fer una revisió puntual d’alguns dels seus articles, sinó que era recomanable reprendre tot el seu articulat per actualitzar-lo.

Si mirem el nostre entorn, l’educació ha evolucionat i ha estat necessari redefinir el seu rol i implementar canvis profunds per adaptar-se a les exigències d’una societat en transformació constant. Pel que fa al sistema educatiu andorrà, s’han anat consolidant els diferents nivells de l’ensenyament obligatori i s’ha desenvolupat l’ensenyament postobligatori. A més, va néixer el pla estratègic per la renovació i millora del sistema educatiu andorrà (Permsea) per revisar i actualitzar els principis bàsics del sistema educatiu andorrà.

Tots els passos que s’han pogut fer han estat gràcies a l’esforç i la implicació dels professionals que han participat en el desenvolupament del sistema. Però el sistema educatiu ha crescut i ha evolucionat també gràcies a totes les famílies que ens han fet confiança per educar i formar els seus infants, perquè sense ells senzillament no existiria el sistema educatiu andorrà.

En aquest article, sense ser exhaustiu, m’agradaria repassar alguns dels elements principals que introdueix o reforça aquesta llei. En primer lloc, s’han reformulat les finalitats del sistema educatiu actualitzant els conceptes de convivència democràtica i d’inclusió i introduint l’emprenedoria i la sostenibilitat.

De manera molt significativa, la llei també posa una atenció especial al model d’escolarització dels alumnes amb discapacitats, eliminant el capítol de l’antiga llei associat a l’educació especial i especificant al llarg dels diferents articles el principi d’inclusió. Aquests canvis obliguen el sistema educatiu andor­rà a fer tots aquells ajustaments raonables per garantir l’escolarització dels infants i joves amb discapacitats en un entorn normalitzat. Estic convençut que és un pas més en la bona direcció.

La llei també mostra una clara voluntat d’equiparar, en el nivell postobligatori, la formació general i la formació professional. Aquest esforç d’alineament del batxillerat general i del batxillerat professional, facilitant l’accés a l’ensenyament superior, ens ha de permetre ampliar progressivament el nivell de formació de la població, que és un aspecte essencial per al bon desenvolupament de qualsevol economia.

D’altra banda, potser un dels punts més destacables de la llei és la introducció del concepte de qualitat del sistema educatiu, que és una condició sine qua non per a la seva continuïtat. Així, s’estableixen avaluacions internes i externes, lligades sempre a plans de millora contínua.

Finalment, tot i que no és un element de canvi, vull deixar clars alguns aspectes en relació amb l’assignatura optativa de religió catòlica a l’Escola andorrana.

Durant aquestes darreres setmanes, el partit socialista ha anunciat una esmena per fer bullir l’olla i fer política i/o polèmica com ja ens té acostumats: amb exageracions i amb mitges veritats. Aquesta esmena volia eliminar l’article que fa referència a aquesta optativa de religió a l’Escola andorrana, argumentant que dificultava l’organització dels centres i posava en dubte la laïcitat de l’escola. Però aquesta esmena es basa en un fals debat conceptual, estava mal plantejada jurídicament i no responia a una problemàtica real.

Potser l’element més important a tenir en compte és que aquesta optativa està en vigor formalment des del 1994 i informalment fins i tot abans. I per aquest mateix motiu no representa cap dificultat organitzativa per als centres.

L’Escola andorrana va néixer amb la voluntat de ser laica i respectuosa amb la història i cultura del país. Aquesta laïcitat es defensa dia a dia en el currículum obligatori de l’escola, amb la seva filosofia i amb l’actitud dels seus professionals, i aquest plantejament no estava en perill fa 24 anys ni ho està ara. A aquesta classe hi assisteix qui vol independentment de les seves conviccions religioses, i l’assignatura té un plantejament ampli que ha de permetre als joves no tan sols entendre els fets culturals associats a la religió catòlica, sinó també conèixer la diversitat religiosa apropant-los a diferents religions i a altres creences.

D’altra banda, l’esmena estava mal plantejada i no podia aconseguir cap mena d’efecte jurídic. Aquesta optativa, tot i estar represa en aquesta llei, ve fixada amb l’acord internacional entre el Principat d’Andorra i la Santa Seu que es va ratificar el 2008. Aquest tractat internacional té rang superior al de la llei i per tant seria d’aplicació independentment del que aquesta marqués.

Per acabar de reblar el clau, els socialistes eliminant aquesta optativa haurien generat un problema per al 40% de les famílies que a primera ensenyança decideixen que els fills segueixin aquesta assignatura. Així doncs, el partit socialista fa setmanes que feia soroll al voltant d’un fals debat. No val fer demagògia de tot, i potser per aquest motiu es va quedar sol per votar la supressió d’aquesta optativa.

Però tornant als punts positius, al començament d’aquest article em referia que aquesta llei ha estat aprovada per unanimitat i vull agrair-ho a tots els consellers. Crec sincerament que aquesta és la millor forma de definir polítiques educatives que estableixen el marc de formació dels joves. La llei que es va votar dijous passat regula des de la maduresa un sistema educatiu plenament desenvolupat, consolidat, basat en l’excel·lència i al servei de la nostra ciutadania. Fa anys que Andorra aposta per la qualitat en l’educació i ara amb aquesta llei el Consell General renova aquesta aposta dotant els nostres professionals d’un marc legal modern per continuar desenvolupant el sistema educatiu andorrà.

*Eric Jover, Ministre d'Educació i Ensenyament Superior

tracking