Foc i lloc

El paper de l'UdA a la nostra societat

La cultura com a element transformador i de promoció social

Creat:

Actualitzat:

L’ensenyament superior a Andorra s’inicia el curs 1988-89 amb dos centres de formació presencial, l’Escola Universitària d’Infermeria i l’Escola d’Informàtica, que s’amplien amb el Centre d’Estudis Virtuals, el curs 1997-98, coincidint amb la creació de la Universitat d’Andorra (UdA), que després de dues dècades ha ampliat la formació reglada, ja sigui en format presencial o virtual, a més d’oferir formació continuada que inclou cursos d’actualització, postgraus i seminaris. La institució compta amb 22 professors fixos i 288 col·laboradors, per més de 1.200 alumnes inscrits en les diferents àrees. Amb un pressupost de 3 milions d’euros, que es nodreix majoritàriament de les transferències de Govern, ha arribat a una quota d’autofinançament del 23%.

Tradicionalment, els estudiants universitaris es dirigien a Espanya o França, orientant-se a un destí o l’altre en funció de conjuntures econòmiques, malgrat existir una preeminència clara dels centres espanyols. Els darrers anys, la distribució dels alumnes ha jugat a favor de l’UdA i les dades del darrer curs evidencien que el 65% dels 1.308 alumnes andorrans que cursen estudis superiors ho fan a l’estranger, mentre que el 35% ho fa a l’UdA, xifra significativa si es té en compte la lluita desigual que significa competir amb grans universitats. Les universitats espanyoles continuen acollint el 50% dels universitaris del país, mentre que les franceses queden a molta distància, amb el 14%. Una altra dada a retenir és el pes de les dones, que representen el 54% de la població universitària, valor que s’incrementa en més d’un 10% quan es tracta de l’UdA.

L’esforç i la tenacitat dels que han cregut en aquesta institució pública d’ensenyament superior ha demostrat, en poc més de vint anys, la seva utilitat i el reconeixement, tal com ho acredita el volum d’alumnes i la bona acollida que tenen els titulats en el món laboral. L’estreta relació entre societat i universitat ha estat positiva, l’UdA ha sabut implicar un ampli sector social en el procés formatiu i, en contrapartida, ha aconseguit que la societat la identifiqui com a pròpia. D’altra banda, la presència de l’UdA ha contribuït a l’economia i la cultura de la localitat de Sant Julià, forjant una nova identitat associada a l’ensenyament superior.

tracking