Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
Les set claus

Aniran a la vaga

Què són 410.000 euros? El que cobra un empleat amb el sou base en 33,5 anys
Actualitzada 09/02/2018 a les 21:25
Per tal d’entendre una mica la problemàtica sobre la qual es basen els funcionaris del sector públic, hem de fer un breu repàs històric. L’any 2001 arriba la Llei de la Funció Pública. El govern liberal de Marc Forné, per tal d’acontentar els treballadors de l’administració pública (són vots) en fa funcionaris una gran majoria, més d’un miler... Fins aquell any eren molt pocs els funcionaris, pràcticament la immensa majoria dels treballadors de la Funció Pública eren contractuals, amb uns contractes de treball iguals al sector privat, per tant amb els mateixos drets i deures amb la CASS. Fent-los funcionaris, el govern liberal de Forné els dona drets específics, entre altres el de cobrar en concepte de jubilació el 70% de l’últim salari, tot i que aquest fet ha estat corregit durant l’última legislatura i s’ha passat al 60% de l’últim salari, fet que ocasiona un pròfug malestar en el si del funcionariat. Però no només se’ls afavoreix en el comptatge de la jubilació, sinó que a més a més s’instaura un sistema de primes: el GAdA, en el qual entren els triennis i altres avantatges que per sort el mateix govern liberal s’ha adonat de la barbaritat que suposava l’aplicació en la seva totalitat del GAdA per a les arques públiques. I a dia d’avui, “un funcionari rep per triennis 410.000 euros en 40 anys de car­rera”, suma que cobren al llarg de la seva vida professional, tal com ho exposa el Diari d’Andorra en l’editorial del 2 de febrer. Què són 410.000 euros? Senzillament el que percebrà un treballador del privat cobrant el salari base, que a dia d’avui és de 1017 euros, després d’haver treballat 33,5 anys. Això no és tot, hem de recordar com es calcula la prestació per jubilació dels treballadors del sector públic: reben en prestació de jubilació el 60% de l’últim salari... I com es calcula l’últim salari? L’últim salari és la suma del salari normal més la suma de totes les primes que pertoquen a l’assalariat. Si per als treballadors del sector públic és: el salari més els triennis, Andorra com a país va camí de la fallida... I aniran a la vaga.
  • #10 Lluis
    (10/02/18 15:50)

  • #9 Edu
    (10/02/18 14:55)

    Sr. Aleix voste millor que molts ja sap com està el país i dic per els que paguem lloguer ostia es veritat vostè els cobra, penso que amb un salari de 1.000€ no arriber per pagar el llogers que queda per viure amb el nostre pais

    Respondre
  • #8 and
    (10/02/18 14:51)

    has posat un sol nom de politic, com tu penso que ha estat el pitjor cap de govern i difficilment serà millorat, el que hem procupa es que no hi hagi una llei de responsabitat politica... el que hem procupa es que els mateixos que l'hi van permertre ser cap de govern avui continuen a l'art parlamentari amb collar diferents ( DA, SDP, LLIBERAALS...) el que hem preocupa es l'elector no tingui memoria. El cas BPA, tabac, problemes del comerç,banca,fiscaitat, relacions internacionals... estaven estuades de manera pro activa per el govern Oscar, malhauradament el govern Forné va fer fora el FMI, per cert els ministres de finances d'aquells temps van trobar la porta giratoria a la banca!!! on esta el pla estrategic, on esta la zona franca, on esta l'aeroport, qui va derrogar les lleis de la banca que donaven garanties bloquejades... com que dels records no es viu, molta sort a tots, tots a la vaga que l'economia productiva ho aguanta tot!!!

    Respondre
  • #7 JokerAnd
    (10/02/18 14:06)

    Estic d'acord que el país va camí de la fallida, però no és pot dir que sigui per culpa dels funcionaris. Més aviat tenim uns governants que només fan que recaptar impostos al mateix temps que fan apujar el deute públic. Això sí, seguim fent contractes milionaris a cal PP, i apujant els salaris dels càrrecs de confiança. Que per cert alguns d'ells cobrant tres salaris sense guanyar-se cap d'ells.

    Respondre
  • #6 Pere
    (10/02/18 13:00)

    Excel·lent article!. Precís, valent i verídic. El sector privat no pot fer front a la despesa pública i els ingressos de l'estat tampoc. Per altra banda, la CASS, no recaptarà prou per fer front a les pensions. Cal redimensionar i equilibrar.

    Respondre
  • #5 Cop d'història
    (10/02/18 12:49)

    Miri Sr. Aleix, efectivament constato fa temps que té algo personal amb el Sr. FORNÉ que desconec que pot ser, a ell si li poso el cognom amb majúscules perquè s'ho mereix, per bona persona i bon Cap de Govern que va ser del nostre país. En efecte quan van arribar els Liberals al poder van adreçar el país, van donar als funcionaris el que es mereixien (i que consti que no sóc funcionaris de cap administració) per la feina tan valuosa que feien i fan tots plegats, sense distinció de departament o tipus de feina, i inclús al sector privat va fer bones lleis laborals que almenys quan finiquitaven algú li havien de pagar bastant més que avui en dia, per tant, li recomano que abans de parlar d'algú s'informi bé del que ha fet. El govern d'avui, i a parer meu, no li arriba a la sola de les sabates al Govern del Sr. FORNÉ de l'època, i estic totalment d'acord que els funcionaris reivindiquin el que per dret és seu. Vostè podria començar a lluitar perquè arreglin condicions al privat.

    Respondre
  • #4 Joan
    (10/02/18 11:00)

    O quasi quasi el preu d'una adjudicació.

    Respondre
  • #3 Sort n'hi ha
    (10/02/18 09:23)

    Sort n'hi ha que els funcionaris puguin plantar cara. Per això no els poden acomiadar lliurement com es fa en l'empresa privada. Un govern format per empresaris i banquers, alguns dels quals ja han gagut de plegar per alguna cosa estranya. Que fan les empreses i els bancs: senzillament acomiaden empleats per la cara, sense causa. I vostè com a part de la més rancia tradició nacional només té una fixació desde fa anys: els funcionaris i avui amb els comptes de la lechera.

    Respondre
  • #2 Pepe
    (10/02/18 08:55)

    El que en sap una mica de matemàtiques, sap que no son 410.000€, i també que 100.000€ avui, en 40 anys amb un IPC mitjà d'un 2%, suposarà menys de 50.000€. Cadascú (sindicat i DA) explica les dades a la seva manera, però ara vosté, en lloc de ser neutral, s'ha posicionat clarament amb la majoria. El GADA, no deixa de ser una prima al rendiment, com en moltes empreses, però en una empresa privada, és un percentatge dels beneficis o prima fixe i pel Govern, és una loteria al gust del comandament, les regles del joc no son les mateixes. Ja que parla de la Llei, perquè no esmenta que aquesta preveu consolidar de per vida la prima que rep un director com a càrrec polític? Que ja s'està posicionant per a properes eleccions? Apa, a reflexionar i a treure neu!

    Respondre
  • #1 Lo Rector
    (10/02/18 07:51)

    Sinyor Marc Aleix no és de bon cristià tirar porqueria als altres i no fer cap esforç per lluitar pels desvalguts i desafovorits treballadors de la privada com els de l'hostelaria. Los funcionaris lluiten per los seus drets quina goia seria veure poder-ho fer als de la privada i q no tingueson amanaces entelades. Tres Ave Maries, dos Pare Nostres i més cap fred

    Respondre
10
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts