Creat:

Actualitzat:

Què és un oficial de compliment normatiu (compliance officer)? Quina és la seva funció? Dins d’una societat, l’oficial de compliment és un òrgan independent de la resta de departaments. La seva funció independent engloba: identificar, assessorar, alertar, monitorar i reportar els riscos de compliment a les organitzacions, és a dir, el risc de rebre sancions per incompliments legals o reguladors i patir pèrdues financeres o pèrdues de reputació. Cal posar en relleu, que el programa de compliment normatiu requereix una aplicació individualitzada a les diferents empreses o organitzacions, ja que haurà d’estar ajustat a les seves necessitats concretes, a la seva mida, al tipus de negoci i a l’estructura de l’entitat. Per aquest motiu, el programa de compliment normatiu és diferent per a cadascun dels sectors, ja sigui el financer, el farmacèutic, l’alimentari, el de comerç, l’educatiu, el polític, etc... I qualsevol altre tipus d’empresa considero que ha de recórrer un llarg camí per adaptar-se a aquests nous requeriments, que al meu entendre seran el futur de l’organització i un dels departaments més rellevants dins l’empresa. I Andorra què? Doncs entenc que encara tenim un llarg camí per recórrer, però que de moment ens estem quedant enrere, ja que actualment l’activitat de compliance està present al sector financer i no tan desenvolupat en altres àmbits empresarials andorrans. Per tant, per evitar escàndols societaris i degut a l’innegable increment de la sensibilitat social respecte de l’“ètica dels negocis”, un major nombre d’organitzacions públiques i privades hauran d’internalitzar estàndards ètics i legals i protocols de bon govern d’obligat compliment. Els riscos per prevenir són aquells que comporten conseqüències com ara el dany reputacional, la imposició de multes i sancions, les pèrdues de negoci per contractes no executables o l’exclusió de licitacions o subvencions públiques, entre altres.

tracking