Foc i lloc

Viure al costat de l'heliport

La infraestructura promou mobilitzacions ciutadanes

Creat:

Actualitzat:

Els helicòpters es caracteritzen pel peculiar soroll que provoquen i, de moment, la tècnica no ha trobat la solució per reduir els decibels. Pel que fa al projecte de l’executiu de bastir un heliport al país, una part de la societat andorrana s’hi ha manifestat en contra, com s’ha demostrat a bastament; mentre que uns no veuen la necessitat de la infraestructura, d’altres no la volen tenir prop de casa seva, com és normal. Fins i tot, el rebuig que ocasiona és capaç de potenciar el naixement de plataformes cíviques; primer van ser les d’Andorra la Vella i ara li toca el torn a la d’Escaldes-Engordany. Aquesta dar­rera, impulsada pels veïns que preveuen una major afectació per la proximitat, ha recollit l’opinió de 1.500 persones que també mereixen ser escoltades. Compten amb el suport d’un sector que entén que sobrevolar zones habitades comporta riscos a més d’inconvenients.

La informació sobre l’heliport és escassa i confusa i resulta difícil entendre la insistència del Govern vista la desafecció que genera. En un intent d’apaivagar els ànims, alguns polítics reclamen no fer alarmisme i afirmen que respectaran la voluntat de la ciutadania (sempre que els ciutadans pensin com ells). Els defensors del projecte repeteixen com un mantra la necessitat de la infraestructura, amb l’argument que facilitarà l’afluència d’empresaris estrangers que no poden desplaçar-se uns quants quilometres en vehicle com la resta de mortals. Es planteja com una alternativa de transport finançada amb diners públics, per cobrir les necessitats d’una minoria, obviant els inconvenients que generi a la població.

La gent protesta perquè es planifica malament, sense tenir present la realitat del territori. Deixant de banda el transport sanitari, que ningú qüestiona, no té sentit que els helicòpters sobrevolin el nucli central del país, per raons obvies. Sembla que l’heliport pretén ser una eina per evitar el naufragi de l’obertura econòmica, però quan el pretès desenvolupament econòmic empitjora la qualitat de vida dels ciutadans, no és desenvolupament. Si l’han de fer, que optin per una localització perifèrica que no molesti ningú; el benefici d’una minoria no l’han de pagar els altres. Qui triaria, com a primera opció, viure al costat d’un heliport?

tracking