Creat:

Actualitzat:

Nou-cents joves del Mcecc (Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans) han conviscut i compartit durant el llarg cap de setmana del 6 i 7 de maig a Berga. Els han encoratjat els polítics de la Generalitat i de l’ajuntament de Berga. Els monitors i monitores s’han compromès a continuar caminant: a pas valent! Els joves han posat falta al testimoniatge dels bisbes i a una paraula d’ànim per a la feina d’un estiu proper de colònies. AINA hi ha participat amb la nodrida representació de quinze monitors, els quals han compartit amb els companys de Catalunya i Balears: “El Manual de l’Educador d’AINA”.

Ho agraïm. No hi ha dia que alguns joves no truquin a la porta d’AINA per oferir-se com a monitors. Uns, perquè tenen l’agenda dels mesos de juliol i d’agost buida, d’altres perquè han de fer les pràctiques exigides per obtenir el diploma d’educadors en el lleure, o perquè cerquen una feina, o perquè volen conèixer la bellesa de la naturalesa andorrana per dins. O simplement, perquè tenen dins l’ànima el carisma de l’educació dels infants en el temps de lleure. Alguns d’ells es donen de baixa quan els confiem que el monitor d’AINA treballa altruísticament des del voluntariat. A més, la Casa de Colònies de Canillo demana seguir una formació per comprometre’s amb el manual de l’educador d’AINA.

Feliçment, de l’equip de setanta-nou monitors, estiu 2017, la gran majoria ha estat ainista de la casa (dels 7 als 11 anys), de la Borda (dels 12 als 14) i d’algun dels dos campaments Caina o Tamar­ros (dels 15 als 17). Han brostejat i ben paït els objectius de l’ADN d’AINA: conèixer i estimar Andor­ra, conrear la convivència; desvetllar la creativitat, acollir els valors humans i cristians, fomentar l’esport del senderisme i de l’esquí de fons i ajudar la fe que es porta de casa. El monitor d’AINA viu en una formació permanent durant el curs, sigui per internet, sigui per trobades. L’aptitud per aplicar el Manual de la Casa no s’improvisa.

1. SER FIDEL. L’animació és una vocació per transformar el desig de servei als infants en un fet concret. Una vocació demana les ganes, la capacitat i la fidelitat. No es pot ser monitor per hobby (quan en tinc ganes). La fidelitat en un servei es fonamenta 1) a ser-hi present. No hi ha excuses que valguin, i 2) en l’equip. Sol no es fa res de bo i dos no han de fer la feina de 4. Els pares són fidels a AINA perquè creuen en la fidelitat del monitor.

2. SER PRECÍS. Per transmetre el missatge cal ser precís, clar i bell. Res es fa a la babalà. Els projectes i els ideals d’amistat han d’estar ben emmarcats per l’ordre, la netedat, l’austeritat, les explicacions. Tot ha de ser correcte.

3. SER EDUCAT. Quin contrasentit, un educador mal educat. L’incivisme aixeca murs de separació. Parla amb el somriure. Explica les coses amb humor. Les bones maneres afavoreixen el clima global de la gestió de les activitats: ser puntuals, endreçats. Digues gràcies a tothom; és una obligació. Demana perdó; no és un acte de feblesa, sinó de reconeixement de les teves limitacions. Saluda afectuosament amb un “hola”, que vol dir “soc aquí”.

4. SER CREATIU. Saber sorprendre –Jesús abans de predicar el Sermó de les Benaurances, féu miracles–. Per crear, cal documentar-se, confrontar, buscar, descobrir, adaptar. Picasso deia: “els grans artistes roben del treball dels altres.”

5. SER PROFESSIONAL. No fem activitats per entretenir, i menys, per passar el temps. Una activitat ajuda lúdicament a créixer en valors. Cal, però, la passió i la competència. Si aprenem d’allò que hem fet i valorem els mèrits dels altres avançarem a pas valent! Treballar val 10. Fer les coses de manera professional, en val 100.

6. ESTAR AL DIA, és a dir, tenir un bon bagatge d’experiències positives, belles, engrescadores, de gust, de progrés, de tradicions... s’ha de mostrar que un es coneix i s’estima la vida en primera persona.

7. SER SENZILL, que no és ser ingenu. La transparència i la claredat van de mans de la senzillesa. Una activitat senzilla consta de “provocació [despertar la curiositat], desenvolupament [seguir les regles de joc] i verificació [per millorar en la següent activitat].

8. ESTAR ATENTS. Cada ainista –infant o monitor– és un món. Aina acull infants creguts o reservats o invisibles de tanta timidesa... i els entremigs. Ens cal distribuir amb ull pedagògic les diferents responsabilitats per aconseguir la colla del VIRTUS UNITA FORTIOR.

9. SER LLIURE. Jesús va dir “que el vostre sí, sigui sí; i que el vostre no, sigui no”. Un “no” reflexionat, no és cap abús d’autoritat. Un “sí” meditat, aferma les nostres conviccions. L’observació, la meditació i el diàleg ens fan do de la llibertat.

10. GUIAR-SE AMB EL GPS D’AINA, que és l’Evangeli de Jesús. La g de grup del Tabor, de la colla dels Dotze apòstols; de l’equip dels 72 deixebles... “Tu ets Pere i sobre aquesta pedra edificaré la meva Església, la meva família, la meva comunitat. A AINA la missió educativa del grup és essencial; p de pregària. “Reseu Pare de tots... el nostre pa...” A més, la pregària és un camí de recerca de la bellesa: la mirada interior, la contemplació de la natura, el silenci, el cant –qui canta resa dos cops a la vegada– la lectura de l’Evangeli per il·luminar les activitats de la jornada, la missa amb el poble a l’església parroquial; s de servir. Estimar és servir. Ser monitor és qüestió d’AMOR. Sant Joan Bosco deia “l’educació és cosa del cor”.

Els monitors i monitores s’acomiadaren de la Mare de Déu de Queralt amb el propòsit de caminar a pas valent! El renovo per a mi i per a tot l’equip Estiu 2017, a la meva Confident: A pas valent!, com el d’Ella.

tracking