Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
La tribuna

'Outlet' al Pas de la Casa

S’ha de respectar el que està fent la gent del poble i vull recordar que sense l’ajut del Govern
Actualitzada 16/11/2016 a les 21:15
    Jordi Mas Torres
He llegit amb veritable sorpresa i disgust els articles de premsa que s’han fet ressò de la presentació del pla estratègic del turisme de compres que ha presentat el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, sobretot pel que fa al Pas de la Casa i la seva proposta de convertir-lo en un out­let.

La traducció simple d’outlet vol dir sortida i en el món comercial el retail outlet és el comerç al detall. Però en el pensament popular s’entén com un lloc on es venen productes fora de temporada, rebaixats de preu, que interessa treure el més ràpid possible, en definitiva, buscar una sortida a aquests productes.

Segons vaig poder llegir a la premsa, a la presentació el ministre va dir que al Pas de la Casa hi anirien marques de segona línia, reservant les premium per a Andorra la Vella. Les argumentacions del ministre només les puc entendre des de l’òptica política, perquè des de l’empresarial no té cap tipus de sentit. I m’explico.

El Pas de la Casa és un centre d’esquí amb una llarga experiència, de prop de seixanta anys, i sobretot un referent del món de la neu per la seva qualitat tant de pistes com d’innivació, clima i instal·lacions. No en va és la primera porta d’entrada de Grandvalira i la que més esquiadors aporta al domini. 

El comú d’Encamp i Saetde estan treballant per millorar la qualitat de l’estació, de tal manera que torni a obrir les pistes al poble donant-ne un visió àmplia des de tots els angles de la població. Es tracta, al mateix temps, d’aconseguir que aquesta acció sigui un motor perquè la iniciativa privada segueixi amb les millores en qualitat i servei als hotels, restaurants, apartaments, etcètera. En definitiva, s’està treballant per incrementar el nivell de qualitat de l’oferta turística del Pas de la Casa.

Igualment, al Pas de la Casa hi ha un sector comercial important des de fa més de cinquanta anys que representa un volum significatiu sobre el total del comerç a Andorra, un percentatge destacat en el seu PIB. Aquest sector també està fent esforços en la línia de millorar la qualitat, tant dels comerços com de l’atenció al client. Veritables i difícils esforços que han fet i estan fent els comerciants i empresaris del Pas per superar una de les èpoques més difícils de la seva història.

No hem d’oblidar que estem patint una greu crisi econòmica que afecta Europa i sobretot els nostres països veïns, i més concretament França, d’on prové el principal client del comerç del Pas de la Casa.

Penso que s’ha de respectar i secundar el que estan fent la gent del Pas de la Casa, i vull recordar que s’està realitzant sense l’ajut del Govern, que, en canvi, aporta molts diners a Vivand en la seva promoció, esdeveniments, publicitat, etcètera, i està finançant activitats prou importants i costoses, com ara el Cirque du Soleil.

El Govern no fa promoció, ni publicitat, ni organitza esdeveniments al Pas de la Casa. Tot el que hi ha és gràcies a la iniciativa privada. Els comerciants, per exemple, financen la Braderie –amb una ajuda del comú d’Encamp–, o el Trofeu Andros, un esdeveniment d’escala mundial que té una repercussió mediàtica tant o més gran que el Cirque du Soleil i al qual l’executiu no aporta pràcticament cap ajuda econòmica.

Per això la meva sorpresa que el Govern, a més de no apostar per ajudar el Pas de la Casa, ens vulgui posicionar en el lloc on es ven més barat, on es liquiden els saldos. Quina imatge donarem als nostres visitants si volem tenir una estació d’esquí de gran qualitat i donem el nivell de comerç més baix?

No hi ha una justificació coherent i, tal com afirmava en paràgrafs anteriors, només la puc entendre des de l’òptica política. Segons la meva modesta opinió, és amb aquest argument que el ministeri de Turisme i Comerç ha presentat aquest pla estratègic a la premsa, sense haver-ne parlat amb els comerciants i ciutadans del Pas de la Casa: volen distribuir els espais d’Andorra segons unes ubicacions que no han tingut en compte ni la gent, ni el sector, ni la llarga experiència de treball en aquests indrets.

Què en penso del que ha proposat el Govern? Doncs que es tracta d’una distribució dels emplaçaments segons els seus amics i els que no ho són tant.

 
Etiquetes
  • #4 Ferran
    (17/11/16 21:13)

    La barbaritat 'planificadora' necessitava una resposta. Els que portem més de 50 anys 'construint' el Pas de la Casa, contra el clima, contra la resta del pais que ens menysté, contra els talls de la RN, hem d'agrair al Jordi que expliqui d'una forma entenedora que ja hem estat molts anys la sucursal rentable del pais. Si tota l'ajuda que ens pot oferir el govern és aquesta, continuarem sols

    Respondre
  • #3 HOME DE SENY
    (17/11/16 18:25)

    Tota la raó Jordi. Ja fa anys que aquest ministre i el seu magnífic director volen inventar Andorra i encara no se´n adonat que molts anys abans hi hagut empresaris que treballant moltes hores han tirat el país endavant, i en especial el Pas de la Casa que és un referent i ara venen a fer invents i el que és més greu sense haver consultat als afectats. Això sí any rera any tenen la partida més gran del pressupost de Govern sense cap control i així s´ha gasten en capricis com el Cirque de Soleil i deixen fen actuacions com han fet al dus del país amb els 4 carrils. Tot plegat ens em begut l´enteniment.

    Respondre
  • #2 joan
    (17/11/16 13:05)

    Amic Jordi, bones reflexions, m'adhereixo,  el problema d'andorra es que no volem rcordar de on venim, no sabem on estem, i el futur el desconeixem. Quans plans estrategics hem fet? I que en queda..res tan sols bones intencions per passar una legislatura. El problema d'andorra es que prefereim viure amb un ull perque el vei estigui ceg, no tenim politics que coneixin l'economia prductiva, paguem assesors que tan sols fan copiar i pegar… El PAS es el motor d'andorra en molts sectors, pero per la gent de la capital som el farwest. Igual que en temps de bonaza pensaven que els turistes espanyols eren la crem de la creme, varen deixar de costat els gabatxos.. Es van oblidar que França sempre sera el país més ric d'Europa i el nostre germà gran. Aixi doncs no començem la casa per la teulada, mes inversió, més promoció externa, activitats… que Andorra som tots.  Per cert el concepte outlet no es dolent, el problema es saber com es fa, on es fa i si les bones marques estan disposades a venir. Potser algun politic, o poder factic  ja ho te clar!!! I al mateix temps arreglem la montañya de ciment  en forma d'edifici que tenim al PAS.

    Respondre
  • #1 Futur fosc ... anem fent les maletes
    (17/11/16 12:17)

    Prohibir gir a l'esquerra als centres comercials de Sant Julià (a quasi tots), dobles carril, outlet al Pas¿?¿, Cass autònoms, impostos, més impostos,...gran empenta pel comerç andorrà.... empenta cap el precipici ...quina visió....ho acabareu d'enfonsar en 4 dies ...només 4 franquicies i farmàcies a Vivand...i ja veurem si aguanten...una pena!!!!

    Respondre
4
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2016 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477