La Massana
Apapma denuncia la “destrucció” del bosc de la Caubella
L’associació mediambiental critica que Andorra s’adherís el 2021 a la Declaració per a la protecció dels boscos
El projecte del nou heliport a la Caubella ha fet una passa endavant, que per a alguns és enrere i irreversible, de cara a complir amb el termini de tenir enllestit el camp de vol a mitjan 2024. A través de les xarxes socials, Apapma, l’associació protectora d’animals, plantes i medi ambient, va denunciar la “destrucció” del bosc de la Caubella, que a més és un dels hàbitats del gall fer, per a la construcció de l’heliport, i la pèrdua d’un pulmó verd a la parròquia de la Massana. A més, l’associació va criticar durament que el Govern permeti la desforestació per dur a terme un projecte que l’executiu considera que és “d’interès nacional”. Una part de la denúncia de l’entitat se sosté en la incongruència amb què es topen, ja que l’any 2021 Andorra es va adherir a la Declaració per a la protecció dels boscos, un conveni de l’Organització de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic “que reforça el compromís de protecció de boscos i contra la desforestació”.
El projecte a la parròquia de la Massana, prop de l’estació d’esquí de Pal i a uns tres quilòmetres del límit fronterer amb Os de Civís, va començar les obres a finals d’octubre de l’any passat amb l’objectiu d’obtenir una infraestructura de titularitat pública i afegir seguretat als vols tot extraient-los del centre de la parròquia.
La tala de la superfície d’arbres suposa entrar en la primera fase de construcció, consistent en l’adequació d’una plataforma. Del total de la superfície, la plataforma ocuparà aproximadament dues hectàrees de les onze del terreny. Per dur-la a terme, s’estan utilitzant materials integrats paisatgísticament en l’entorn. El complex tindrà una pista de 100 metres de llargada per 20 d’amplada i hi haurà un hangar d’uns 800 metres quadrats, on es podran estacionar fins a set aeronaus, entre les quals helicòpters de grans dimensions.
L’heliport també ha estat dissenyat pensat per al futur, perquè tindrà la capacitat de rebre helicòpters elèctrics, que estaran destinats al trànsit regular de passatgers per fer rutes molt concretes. Molt a prop s’establirà un edifici comercial amb activitats de restauració i s’hi instal·laran despatxos de policia i de duana per seguir els protocols internacionals de control.
La suma total del cost de l’heliport ascendeix fins als 10,3 milions d’euros, gairebé la meitat dels quals els aportarà el Govern. La infraestructura servirà per agilitzar els serveis d’emergències mèdiques i per millorar el desenclavament del país, ja que s’hi preveuen rutes comercials. El calendari marcat per l’executiu donava una data final per a la completa operativitat de la infraestructura cap a finals del 2025. Per altra banda, a mitjan 2025 es preveu que comenci un període de proves previ als vols oficials.