els comuns mostren reticències amb alguns dels criteris

La capacitat del trànsit i les escoles, claus del creixement

Els estudis dels comuns hauran de tenir en compte la suficiència de la xarxa viària i el nombre d’alumnes a part de la distribució de l’aigua i l’electricitat

Grues al centre d'Andorra la Vella.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els estudis de capacitat de càrrega màxima que han d’elaborar els comuns per encàrrec del Govern a través de la modificació de la Llei d’ordenació del territori i urbanisme hauran de tenir en compte, entre d’altres qüestions, la suficiència de la xarxa viària i el nombre màxim d’estudiants que poden ser escolaritzats a cada parròquia. Així s’indica en el document de treball entre l’executiu i les corporacions comunals que ha de determinar els criteris amb els quals les parròquies han d’elaborar l’estudi que serveixi per limitar el creixement urbanístic.

En aquest sentit, si s'edifiqués tot el sòl urbanitzable previst als POUPs, la població superaria els 2 milions d'habitants, concretament s'estableixen xifres de 2.375.000 persones. Per això, davant l'increment de la promoció immobiliària i la tensió desencadenada sobre la capacitat dels recursos naturals, serveis i infraestructures, s'han plantejat necessàries aquestes directrius per un desenvolupament sostenible que el Govern ha aprovat aquest dimecres.

El document, que dilluns es va treballar amb els cònsols i ahir amb la comissió tècnica d’Urbanisme (CTU) indica que els comuns també han d’avaluar la capacitat màxima de subministrament d’aigua i d’electricitat, de conducció i depuració d’aigües residuals, de transport i tractament de residus sòlids i de les infraestructures corresponents, especialment el Centre de Tractament de Residus i les deixalleries; la capacitat màxima de deposició de terres i de pedres a la parròquia, així com la suficiència de la resta d’equipaments com ara centres d’atenció primària, equipaments culturals, esportius, parcs, jardins, etcètera. També s’hauran d’incloure altres criteris que els comuns considerin que poden tenir incidència en la capacitat total de la càrrega parroquial, com ara el teixit comercial o els espais públics. Els cònsols van mostrar reticències amb alguns criteris en considerar que no són prou clars o objectius i van demanar concretar-los i afegir-ne de nous. Els canvis proposats es van debatre en la reunió d’ahir de la CTU.

En el moment d’elaborar els informes –disposen d’un any–, els comuns hauran de tenir en compte tant la capacitat actual de les infraestructures i els serveis mencionats, com la previsió a deu anys vista i podran diferenciar diverses zones dins del seu territori si així ho consideren. Caldrà que tinguin en consideració també els límits de l’hospital i les telecomunicacions, que són de competència nacional.

Sobre la base de les conclusions dels estudis, els comuns hauran de “justificar l’edificabilitat global de la parròquia i adaptar els plans d’ordenació i urbanisme parroquial”. A l’adaptació, hauran de preveure zones de transició i esponjament entre nuclis urbans, corredors ecològics entre infraestructures, la pèrdua de biodiversitat resultant del desenvolupament dels plans i la impermeabilització del terreny.

Mentre les corporacions elaboren aquests estudis, serà el Govern, a través dels ministeris encarregats de Medi Ambient i Urbanisme, els que hauran d’emetre un informe favorable perquè un projecte es pugui tirar endavant. Els criteris a seguir en aquest cas seran la capacitat de càrrega del subministrament d’aigua potable i electricitat, el tractament d’aigües residuals, l’abocament de terres, el tractament de residus sòlids, la conducció d’aigües residuals, la recollida i transport de residus sòlids i la xarxa viària secundària. S’haurà de tenir en compte tant la suficiència actual com en un període de quatre anys.

A part dels habitatges destinats al lloguer, dels unifamiliars i de les obres d’ampliació, queden exempts de l’obligació d’obtenir l’informe favorable per part dels ministeris les instal·lacions per a la protecció de riscos naturals, les vinculades a xarxes de subministrament de qualsevol servei, la construcció d’edificis educatius, sanitaris o relatius a serveis socials i sociosanitaris, la construcció d’edificacions d’ús temporal, i espais destinats únicament a magatzem o per a ús d’aparcament que tinguin una capacitat inferior o igual a 350 places. Tampoc ho necessitaran els projectes per a instal·lacions pròpies de les activitats forestals, agrícoles, ramaderes o apícoles, la construcció d’altres edificacions per causes d’interès públic o els projectes d’interès nacional.

El ministreFilloyha posat en relleu aquest dimecres durant la roda de premsa posterior al consell de ministres, que es promouran taules de treball periòdiques entre el Govern i els comuns per garantir la coherència i coordinació dels estudis de capacitat de càrrega màxima parroquial. "Ha estat una aportació dels comuns i ens sembla important perquèésunaqüestióque han de treballar transversalment tots els comuns donat queallòque es decideixi aplicar en el pla d'urbanismeconcretd'unaparròquiapot tenir o té incidència amb certes infraestructures i serveis que passen per la parròquia del costat".

El ministre ha destacat que l'objectiu és "treballar els estudis de capacitat de càrrega de forma coordinada entre les set parròquies per tenir una cohesió lògica", no obstant ha clarificat que si algun comú "disposa d'aquesta informació abans d'un anypodràadaptar els seusPOUPssense haver d'esperar que els altres tinguin aquesta informació".

Criteris per l'estudi

1 Subministrament d’aigua i d’electricitat

Els estudis de capacitat de càrrega màxima parroquial hauran de tenir en compte el subministrament i la distribució d’aigua potable, a part de l’energia elèctrica.

2 Capacitat màxima de la xarxa viària

L’estudi també haurà de tenir en compte la capacitat màxima de la xarxa viària que accedeix a la parròquia i també la que hi transcorre.

3 El nombre d’alumnes escolaritzats

Un altre criteri per elaborar els informes serà el nombre màxim d’alumnes que poden ser escolaritzats en una parròquia tant en els centres d’educació infantil com de primària i secundària.

4 Depuració d’aigües residuals

La capacitat màxima de conducció i de depuració d’aigües residuals també s’haurà d’establir, així com les zones servides actualment per la xarxa secundària de col·lectors d’aigües residuals.

5 Tractament de residus i deixalleries

La capcitat de transport i tractament de residus sòlids al Centre de Tractament de Residus i a les deixalleries també es tindrà en compte, així com la capacitat de deposició de terres i de pedres.

6 Altres equipaments de la parròquia

Els comuns també hauran d’avaluar la capacitat de la resta d’equipaments com ara centres d’atenció primària, equipaments esportius i culturals, parcs, jardins, etcètera.

tracking