x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Reportatge

El fum de la discòrdia

Els residents opinen sobre la futura llei que s’aplicarà a Catalunya que prohibirà fumar en llocs públics com entrades d’escoles, hospitals i terrasses.
Un fumador en una terrassa.

Un fumador en una terrassa.

Un fumador en una terrassa.

Fernando Galindo
Actualitzada 03/10/2022 a les 12:04
El departament de Salut de la Generalitat de Catalunya prepara una llei per declarar espais lliures de fum de tabac diversos llocs públics, com les entrades d’escoles i centres sanitaris, marquesines d’autobusos i terrasses d’establiments. Una mesura que, tal com informava el Periódico de Catalunya el 23 de setembre passat, la Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM) considera boníssima. Al Principat, de moment, no es planteja imposar cap mesura equivalent. La seva hipotètica aplicació, però, genera opinions diverses entre la població. “A Andorra hi ha molta gent que fuma”, assegurava Eneida Abrantes davant el Centre Comercial Andorrà Super U. “Tot i que penso que molta gent no hi estaria d’acord, ens hi acabaríem adaptant de la mateixa manera que hem deixat de fumar a dins dels bars. És l’única manera”, afegia. Una mica més enllà de l’avinguda Meritxell, Vanessa Gonzales explicava que, “tot i ser fumadora, penso que la proposta està bé per respecte”. En aquest sentit, posava com a exemple països com Singapur, on ja són molt comuns els reservats per a fumadors als espais públics. “Allà no et prohibeixen fumar, però et diuen que respectis la resta de la gent i et quedis quiet”, ressaltava mentre insistia en el fet que mai no podem arribar a saber si molestem o afectem les persones del nostre entorn. “No puc fumar davant la meva mare perquè és al·lèrgica”, assenyalava. En relació amb aquest tema, Beatriu Collado es mostrava comprensiva en l’aspecte de la llei que fa referència als hospitals. “Hi ha gent malalta a qui pot molestar el fum”, concretava.

Per altra banda, també hi ha qui entén la normativa com un atac a la llibertat individual. “No ho trobo just. Ja no sabrem on fumar”, denunciava María José López. “Entenc que vulguin que la gent deixi de fumar, però tot allò que fa referència a la meva salut, m’agradaria decidir-ho a mi”, comentava López. “Es- tem parlant d’un espai públic. Al final ens n’haurem d’anar a fumar a la muntanya!”, afegia Anna Canisa.

Pel que fa a l’afectació real de la mesura en la salut de les persones, les opinions estan bastant equilibrades. Per una banda, hi ha qui pensa que els fumadors no deixaran de fumar tot i la mesura i, per l’altra, que a molts els pot suposar un impediment real i efectiu. “Poden apujar el preu i poden fer de tot, que la gent continuarà fumant”, assegurava Marie-Pierre Lagrave. “Jo crec que hi haurà de tot, però molta gent continuarà sortint a fumar. Quan hi havia la pandèmia, t’havies d’aturar per fer-ho, i molta gent ho va fer”, afegia Gonzales.
Etiquetes
  • #16 Jo
    (04/10/22 13:14)

    Totalment d acord va dir..
    Noi, a tu et falta una fornada, compares truites amb pomes

    Respondre
  • #15 anon33
    (03/10/22 21:06)

    Jo no m'he d'empassar el fum de tabac de ningú.
    La intolerància passa per creure's que fumar en un espai públic no molesta ningú. O a la parada del bus, o en sortir d'una botiga et trobes la "cortineta de fum" de les 10 persones enganxades a la porta, etc...

    Altres encara no han entès que les terrasses són per a TOTS. I si vull gaudir d'estar en una terrassa sense el fum del del costat, he de poder fer-ho.

    Intolerable és que els fumadors hagin acceptat que tenien el dret que els altres ens empassem el fum. I és hora de dir que mai no ha tingut aquest dret.

    Respondre
  • #14 Jose
    (03/10/22 20:34)

    A mi también me molestan los niños pequeños en los restaurantes y siguen estando allí
    Odio que un fumador tenga que salir a la calle a fumar porque no se pueden abrir bares para fumadores
    Tampoco me hizo gracia tener que vacunarme para poder ir de vacaciones, pero sigo a mi aire intentando no molestar y siendo comprensivo

    Respondre
  • #13 Verraco
    (03/10/22 20:00)

    A mi no em fa ni p... gràcia que quan vaig pel carrer m'arribi una fumarada de tabac a la cara malgrat que sempre intento esquivar als que veig que estan fumant. El que més em fa ràbia es quan hi ha gent que porta el cigarret encès amb l'extrem candent apuntat a l'exterior, amb elm perill de cremades a la gent que això suposa. Seria bo posar cabines per fumadors, tal com es feia i es fa amb les cabines telefòniques. Al menys els ciutadans que no fumem ja sabríem on no apropar-nos.

    Respondre
  • #12 Jo
    (03/10/22 14:00)

    Jo va dir..
    Sense dubte que fumar no és bo per la salut. Hem de prohibir que neixin nens perquè es moriran igual que nosaltres morirem o els fem viure per a què contribueixin a pagar la nostra jubilació i potser no ens enviin a morir a un geriatric inhumà? Mataràs tots els gossos per erradicar la ràbia? De memtres però menjarem sense rexistar els milers de tóxics Monsanto i agrofarmaceutics industrials que fan que les tomates del super siguin més vermelles que un camió de bombers i tinguin gust a fusta de la dolenta, oi?

    Respondre
  • #11 Totalment d acord
    (03/10/22 13:40)

  • #10 A fumar a casa teva
    (03/10/22 13:40)

    Es intolerable que per fumar hagis de moltestar a l altra gent que no fuma! I a sobre si dius que et moltesta t hagis de sentir com un bitxo raro.. Qui vulgui fumar, que respecti als qui els molesta el fum del tabac!! És ben senzill..

    Respondre
  • #9 Albert
    (03/10/22 13:35)

    Fora el fum a les terrases home! Avera si ho aplican aqui tambe duna vegade. Gent sense educacio que tira fum a la cara y sense repectar que hi hagi nens petits. Prohibicio total al fum a les terrasses ya!

    Respondre
  • #8 Jo
    (03/10/22 13:21)

    Ojala ho facin! Tots tenim dret a menjar en una terrassa i no tenir el irrespetuos del costat que s'encen un cigarro. Si fos legal la maria, us agradaria que s'encenguessin un canut a la vostra cara mentre dineu? No, oi? Doncs es lo mateix. 

    Respondre
  • #7 F
    (03/10/22 11:42)

    I qui ho controlarà això?

    Respondre
Veure’n més
16
El més...
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts