seguretat viària

L'ús del mòbil al volant provoca el 20% dels accidents

El Govern i l’ACA renoven l’acord per cofinançar la campanya ‘Missió zero accidents’, que tractarà les distraccions al volant

Víctor Filloy i Enric Tarrado van signar el conveni ahir.SFG

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La sinistralitat a les carreteres andorranes no millora. Conduir amb el telèfon mòbil a les mans és una de les principals distraccions i cada cop provoca més accidents. Així ho mostren les dades que el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va presentar ahir. En concret, l’any passat hi va haver 629 accidents de trànsit al Principat. D’aquests, el 20% van estar causats per distraccions al volant que, gairebé sempre, es van produir per l’ús del telèfon mòbil. Per aquest motiu, l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) centrarà aquest any la campanya Missió zero accidents en les distraccions al volant, segons va avançar el seu president, Enric Tarrado.

Filloy va apuntar que les xifres d’accidentalitat s’han mantingut en els darrers anys sense observar cap millora. L’any 2020, el confinament i les restriccions de mobilitat van fer que els accidents baixessin a 419. Tanmateix, el 2019 se’n van registrar 520, una xifra que el 2021 se supera. Ara bé, el que realment preocupa són les xifres de mortalitat a les carreteres del Principat. Filloy va informar que la mitjana dels últims set anys és de 2,5 víctimes mortals per cada 100.000 habitants. “A partir de l’any 2016, en què no es va registrar cap víctima per accident a les vies andorranes, els darrers anys, fins i tot l’any més dur de la pandèmia, les xifres de morts a les carreteres han estat colpidores considerant les dimensions del territori i la població del país”, va advertir Tarrado, afegint que “cal seguir prenent mesures per reduir a zero els accidents mortals sobre la base d’un compromís col·lectiu”. Enguany, les carreteres ja registren dues víctimes mortals, igualant la xifra amb què es va tancar l’any passat. En aquest sentit, Filloy va explicar que de cara a l’any 2030 Govern vol reduir la mortalitat al 50% i el 2050 l’objectiu és haver aconseguit que no hi hagi víctimes mortals a les carreteres del país. “Cap víctima és acceptable i per això fomentem les actituds cíviques al volant”, va remarcar el ministre.

CONVENI DE COL·LABORACIÓ

El titular de la cartera de Territori va manifestar el compromís de l’executiu a l’hora de treballar per millorar la seguretat viària. Un compromís que ahir es va materialitzar amb la signatura entre l’executiu i l’ACA del conveni de seguretat viària per a la reducció dels accidents de trànsit, un document que dona continuïtat a la col·laboració que existeix des del 2019. En concret, el conveni estableix el cofinançament de la campanya Missió zero accidents, que rebrà una participació de 10.000 euros per part del Govern. La campanya, que es llançarà a final d’any, tractarà sobre les distraccions al volant i serà “punyent”, segons va avançar el secretari general de l’ACA, Toti Sasplugas. Les tres edicions passades de la campanya es van centrar en els motoristes i ciclistes, el consum d’alcohol al volant i els vianants. Tot i que el conveni s’ha signat per un any més, el president de l’ACA va posar en relleu que “la perspectiva és continuar col·laborant” de cara als pròxims anys.

Per la seva banda, Sasplugas va detallar que a Europa les distraccions al volant són la segona causa de mortalitat a les carreteres, després de l’excés de velocitat, mentre que a Espanya són la quarta causa de mortalitat. De fet, les distraccions al volant van causar més de 300 morts a les carreteres espanyols l’any passat, segons detalla la Dirección General de Tráfico (DGT). L’organisme espanyol també constata que l’ús manual del telèfon mòbil mentre es condueix continua sent, dins les accions que impliquen una distracció durant la conducció, la infracció més comesa. Així mateix, indica que multiplica per quatre el risc de patir un accident. De fet, la DGT equipara l’ús del mòbil a conduir sota els efectes de l’alcohol. Segons detalla, les distraccions poden provocar diferents tipus d’incidents, com ara sortides de la via, xocs amb el vehicle de davant o, fins i tot, atropellaments de vianants que poden arribar a ser mortals.

tracking