.

x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
nova figura impositiva

Calvó defensa els beneficis de la taxa verda

Destaca que la recaptació “es reverteix” en accions com el transport públic gratuït
Usuaris del bus el primer dia de gratuïtat.

Usuaris del bus el primer dia de gratuïtat.

Usuaris del bus el primer dia de gratuïtat.

Fernando Galindo
Actualitzada 24/07/2022 a les 11:59
La taxa verda va entrar en vigor al gener i ha coincidit amb l’escalada del preu dels hidrocarburs pels efectes de la conjuntura internacional i la guerra a Ucraïna. La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, recorda que el principi del nou tribut és taxar el carboni, no incidir en el preu dels hidrocarburs, i que l’augment exponencial del que costa omplir el dipòsit del vehicle no és pas conseqüència d’una figura fiscal que “molts estats han implementat”. “Les emissions de carboni tenen un impacte, representen un dany ambiental, i nosaltres vam incorporar una recomanació que es fa a nivell internacional”, va insistir la titular de Medi Ambient. Una taxa que, segons reflecteix la liquidació del primer trimestre dels comptes del Govern, ha suposat un ingrés per a les arques estatals de 2,5 milions d’euros. Una recaptació amb un objectiu “finalista”, va remarcar la ministra. “És el més important, aquesta taxa verda es reverteix en accions destinades a la lluita contra el canvi climàtic i la transició energètica”, va emfatitzar.

La màxima responsable de la cartera de Medi Ambient va recordar que la implantació va traduir-se, en primer lloc, a impulsar un abonament mensual de 30 euros per al transport públic, abaratint considerablement les tarifes vigents fins llavors. L’impacte va ser que “ha representat prop del 10% de l’augment dels usuaris i el que també ajuda a prendre la decisió d’anar cap al transport gratuït”. Tanmateix, va afegir, l’impuls de la taxa verda ha repercutit en l’augment de la partida d’ajuts del programa Renova, que incentiva obres per millorar l’eficiència dels edificis. “Aïllar l’edifici, les finestres, canviar el sistema de calefacció, són accions que redueixen molt el consum energètic”, un resultat amb efectes sobre les economies domèstiques, perquè “els preus dels carburants o fins i tot de l’energia elèctrica no es reduiran de forma substancial a curt termini”.

Quant a la gratuïtat dels autobusos, la ministra va defensar que suposa una alternativa per estalviar en transport ara que el carburant ha encarit de manera considerable els desplaçaments i es mostra convençuda dels efectes positius que tindrà la mesura, que va arrencar l’1 de juliol passat. “La gratuïtat del transport públic farà que, com a mínim, molta gent el provarà, i l’administració tenim l’obligació de fer-lo més eficient i d’apropar el servei a la ciutadania”, va remarcar.

Calvó va insistir que implementar una taxa verda consciencia sobre les afectacions dels gasos d’efecte hivernacle i és una acció molt rellevant contra el canvi climàtic.
 
TRES ANYS PER APROVAR UNA LLEI DE FISCALITAT AMBIENTAL
La Llei d’economia circular està en vigor des d’aquesta setmana. Suposa un desplegament d’una nova política de gestió dels residus que vol incidir en la minimització afavorint noves formes de consum. Una de les disposicions finals del text dona un encàrrec que s’haurà d’acomplir la propera legislatura: “S’encomana al Govern que, en el termini de tres anys des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, elabori un projecte de llei sobre fiscalitat ambiental en matèria de gestió de residus que fomenti la jerarquia de gestió de residus i els principis d’economia circular establerts en aquesta Llei" . En aquest sentit, la titular de Medi Ambient va assenyalar que és una qüestió que “s’ha de treballar molt bé per estructurar una fiscalitat ambiental que afavoreixi el reciclatge, la reducció de residus...”.

Les disposicions de la Llei d’economia circular s’aniran implementant de manera progressiva i el text marca alguns terminis. El més imminent és que en un mes s’ha d’haver aprovat el llistat de productes de plàstic d’un sol ús que quedaran definitivament prohibits a principi de l’any vinent.
Etiquetes
  • #8 CDiego
    (24/07/22 19:03)

    No he vist a la senyora Calvo utilitzar el transport públic. Pot ser es mobilitza en bici i no l he reconegut.

    Respondre
  • #7 Clar clar
    (24/07/22 16:40)

    Sra Calvó, ja sap que el gasoil i la benzina estan més baratos a ALEMANYA que a Andorra???

    Respondre
  • #6 Obi1
    (24/07/22 12:35)

    Incorporar una recomanació impositiva feta a nivell internacional dins una llei (LITECC) sense tenir una fiscalitat ambiental pròpia definida és com a mínim una temeritat. En una segona llei aprovada fa pocs dies (LEC) ha tingut de ser l'oposició la que posi seny en aquest despropòsit introduint una esmena dins el treball de la comissió legislativa.

    Respondre
  • #5 Calvo i Rossell dimitiu!!
    (24/07/22 12:21)

    Eleccions perdudes, a dit i sempre visquen de la padrina, es la pitjor classe política de la història d'Andorra. Aixi si viatjar per res si q en saben…

    Respondre
  • #4 Joan
    (24/07/22 10:57)

    Sra, per dir-li d'alguna manera, Calvó, mentre d'altres Estats subvencionen el combustible pels seus ciutadans o congelen taxes i aplicació de noves taxes, vosté ha hagut d'implantar aquesta en el pitjor moment i sense cap ànim de rectificació pels seus ovaris. Doncs a les urnes ens veurem.

    Respondre
  • #3 Joan
    (24/07/22 10:20)

    La taxa verda i algunes taxes mes no era el moment per ficar-ho. I si el diners tenen que anar amb coses com el bus gratiut per a tots i alguna altra chorada no ho trovo bé. El que es té que fer es ajudar la gent que ho necesita. Sra calvo gastar-se els diners que no son seus costa poc i qualsevol o sap fer, plegui que fara un favor al pais.

    Respondre
  • #2 Batdefu
    (24/07/22 09:59)

    Moltes taxes verdes i parides varies per anar de verds, i ara resulta que Alemanya, França, Italia i varis paisos mes tornen a engegar les central termiques de carbo, segons ells per culpa de Putin. Quan realment la culpa es dels americans que monten merder pel mon per treure'n benefici.
    Per ser verd nomes cal tenir educacio, educacio en no llençar els papers o brossa a terra tant a la ciutat com al camp, i tenir una mica de cura i sentit comu.

    Respondre
  • #1 Amalia
    (24/07/22 08:47)

    L'operadora elèctrica pública que gaudeix d'un envejable monopoli no ha dubtat ni un moment en repercutir als abonats el desastrós resultat de la seva peculiar gestió d'un model energètic únic al món. La senyora ministra pretenia que els importadors de carburant es mengessin la taxa verda (o això ens va voler fer creure). Cinisme “del bueno” o viure en els móns de Yupi, no sé que és pitjor.

    Respondre
8
El més...
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2022 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts