balanç

La demanda d'ajut psicològic a Càritas augmenta un 36% el 2021

Càritas informa en el seu balanç anual que les sol·licituds d’ajut psicològic van augmentar en un 36% l’any 2021

D'esquerra a dreta, mossèn Ramon Sàrries, Amadeu Rocamora i Txiqui Bruna.Martí Francàs

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Càritas Andorrana va assegurar en la presentació del balanç del 2021 que va detectar un augment del 36% en la demanda d’ajuda psicològica al seu servei d’atenció primària. Les consultes que es van portar a terme estaven principalment relacionades amb situacions de solitud i angoixa. Arran d’aquest augment de la demanda d’ajuda psicològica, Txiqui Bruna, coordinadora de Càritas, va explicar que “davant un creixement tan important de la demanda s’ha decidit ampliar el servei d’atenció psicològica”. Es van augmentar les hores de la psicòloga que tenen en nòmina i van anunciar que la setmana que ve entrarà en funcionament un telèfon gratuït d’ajuda psicològica, el 661 070, al qual es podrà trucar de dilluns a divendres de nou del matí a cinc de la tarda. A aquest número de telèfon també s’hi podran enviar whatsapps. Amb la primera trucada s’activarà un protocol que consistirà en una primera atenció que no necessàriament serà amb la psicòloga de Càritas. La persona que atengui el demandant d’ajuda psicològica concertarà una data i hora per fer la trucada amb la psicòloga. Es podrà decidir si la visita pot ser telemàtica o presencial. Després de la primera trucada amb la professional es podrà optar o per fer un seguiment del cas des de Càritas o bé recomanar derivar el cas a un especialista del SAAS. També s’habilitarà un e-mail de suport. L’adreça serà suport.andor­ra@an­dorra.ad.

Sobre l’augment de problemes de salut mental entre la població, Eric Jover, ministre portaveu i de Finances, va comentar que dins el pla integral de salut mental s’està desenvolupant un pla de xoc associat a totes aquelles persones amb problemes associats a la covid amb un protocol que ja compta amb preus establerts amb una aportació pública que garanteix un accés més ràpid. Govern va informar que actualment hi ha 87 persones beneficiant-se d’aquest pla de xoc.

MENYS USUARIS QUE EL 2020

Càritas va atendre 1.539 persones al llarg del 2021, un 32% menys que l’any 2020, per l’estabilització de la pandèmia. Amadeu Rocamora, president de Càritas, destaca que un 67% de les persones que per una raó o altra van demanar ajudes a la institució ho van fer per primera vegada l’any passat. Les problemàtiques per les quals els ciutadans es dirigeixen habitualment a Càritas són per problemes econòmics, en un 27% dels casos, i per a cerca d’informació i orientació, en un 26% dels usuaris. Més enllà de les problemàtiques esmentades, els usuaris de Càritas també s’acosten a la institució perquè pateixen dificultats vinculades a problemes sanitaris, laborals i d’habitatge.

Totes aquestes consultes les vehicula el servei d’atenció primària, que és el principal servei de detecció de Càritas. Dos pilars del servei que Càritas fa a la comunitat són el rober i el banc d’aliments. En el balanç anual es va informar que al llarg del 2021 es van recollir més de 30.000 quilos d’aliments. Aquesta xifra és un 15% més alta que la del 2020. Amadeu Rocamora va relacionar el servei del banc amb l’accés a l’habitatge de moltes famílies. “Hi ha famílies que venen al banc d’aliments i que sabem que els diners que estalvien en menjar els dediquen a pagar-se l’habitatge”, va assegurar el president. Pel que fa al rober, es van recollir 82 tones de roba a través de més de 3.000 donacions, una xifra significativament més alta que la del 2020. Txiqui Bruna, coordinadora de l’entitat, també va valorar que “en l’àmbit del medi ambient Inditex, Mango i Pyrénées ens donen material per al rober”.

Pel que fa a la situació financera de Càritas, en la presentació del balanç del 2021 es va informar d’un dèficit de 133.000 euros. Rocamora va declarar que “sortosament hem tingut super­àvit altres anys i hem pogut assumir aquestes pèrdues sense patir gaire”.

tracking