Tribunals

El TS desestima una demanda que exigia enderrocar l'Estació Nacional d'Autobusos

El Superior diu ‘no’ una demanda que exigia tornar el terreny a l’estat original

L'Estació Nacional d'Autobusos no s'haurà d'enderrocar.ARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La sala administrativa del Tribunal Superior de Justícia ha desestimat la demanda d’una societat contra el Govern per la construcció de l’Estació Nacional d’Autobusos en què exigia l’enderroc de l’equipament perquè el vial que enllaça, de manera paral·lela l’avinguda Tarragona, la Baixada del Molí i el carrer Doctor Vilanova no té els 18 metres d’amplada marcats al pla parcial de l’equipament. La societat va interposar demanda jurisdiccional contra l’acord del Govern del 20 abril del 2016 pel qual s’aprovà com a projecte d’interès nacional el de construcció de l’Estació Nacional d’Autobusos i contra la resolució de l’executiu del 6 de març del 2019 que desestimà el recurs de reposició interposat contra l’anterior. L’any passat el Tribunal de Batlles va desestimar aquesta demanda i la societat va presentar recurs al Superior.

A la demanda sol·licitaven que s’anul·lessin els actes recorreguts, i es reposés els terrenys al seu estat anterior a la construcció de l’equipament, mantenint el disseny i dimensions del vial de 18 metres paral·lel al riu Gran Valira segons el pla parcial. Per als magistrats, aquesta pretensió obligaria a deixar de destinar part del vial a la zona de les andanes, i faria inoperativa l’estació.

“Aquesta pretensió no pot tenir favorable acollida, compte tingut que el possible desajust entre un projecte d’interès nacional i el POUP obligaria en tot cas a la modificació d’aquest, però mai a l’enderroc de l’Estació Nacional d’Autobusos (o d’una part d’aquesta) que s’ha aprovat com a projecte d’interès nacional”, assenyalen els magistrats.

Per justificar-ho, el Superior tira de jurisprudència. Concretament d’una sentència del 2003 sobre el pas d’un telecabina pel terreny d’un particular. “No pot acordar-se la demolició d’una obra si això significa deixar de prestar un servei públic, i no hi ha dubte que l’Estació Nacional d’Autobusos presta un servei públic d’interès general”, indiquen.

“Plantejada en aquests termes la demanda, cap pronunciament pot fer-se en la part dispositiva d’aquesta sentència que no sigui la desestimació del recurs d’apel·lació, ja que no pot estimar-se la pretensió que es reposi el terreny al seu estat anterior a la construcció de l’estació o que es mantingui el vial de 18 metres segons el pla parcial, ja que ambdues pretensions comportarien la desaparició de les andanes, part indissoluble de l’equipament aprovat com d’interès nacional”.

LA CONCESSIÓ DE LES LÍNIES NACIONALS ES VA FER DRET A LLEI

La sala administrativa del Tribunal Superior de Justícia ha desestimat el recurs presentat per dos concursants, que es van presentar com una unió temporal d’empreses (UTE), contra l’adjudicació de la concessió de les línies del transport nacional regular de viatgers de l’any 2019 al 2034. Les dues societats van interposar demanda contra el Govern, en què impugnaven l’acord adoptat el 4 de setembre de 2019, desestimatori del recurs formulat contra la resolució de 8 de maig de 2019 d’adjudicació de la concessió. La sentència de 26 d’abril de 2021 de la Secció Administrativa del Tribunal de Batlles va desestimar la demanda i va declarar que la resolució impugnada era ajustada a dret i als fins que legitimen l’activitat administrativa. Els concursants van presentar recurs al Superior i la sala administrativa tampoc els ha donat la raó. Els magistrats fan seva la sentència de la Batllia que concloïa que l’oferta presentada per l’UTE integrada per les dues entitats no complia els requisits formals exigits al plec de bases.

tracking