gallardo presenta l'estudi sobre un nou model de mobilitat

El tramvia de Sant Julià a Escaldes costaria 170 milions

És la idea més factible d’un estudi que també avala el transport per cable des de l’aeroport d’Andorra-la Seu fins al Principat

El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Un tramvia entre Sant Julià i Escaldes-Engordany és la proposta més factible del projecte presentat ahir pel ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, extreta d’un estudi sobre la viabilitat del transport per cable i tramvia al Principat. El projecte de tramvia tindria un cost de 170 milions d’euros i, tot i que es tracta d’un estudi de viabilitat, podria tenir un recorregut de set quilòmetres amb 16 estacions, una cada 400 o 500 metres. Una projecció que es complementa amb un transport per cable des d’un futurible intercanviador a Escaldes i que connectaria, per una banda, amb la Masssana i, per l’altra, amb Encamp. La totalitat del projecte tindria un cost estimat de 270 milions i encara que se sotmetés a una concessió privada tindria un dèficit per al Govern de 5,66 milions d’euros l’any.

L’estudi de viabilitat es complementa, a més, amb un projecte que comunicaria per transport per cable l’aeroport d’Andorra-la Seu i Sant Julià de Lòria. El cost d’aquesta darrera iniciativa seria de 111 milions d’euros i es podria integrar amb el tramvia.

Com va afirmar el ministre, l’estudi només és un informe de viabilitat, “que no aterra al detall”, i que permet, almenys, no descartar la idea per ser inviable tècnicament. Altra cosa és com es posa en pràctica, com es finança i quin període d’execució i posada en marxa comporta. En aquest sentit, Jordi Gallardo va apuntar que el Govern es reunirà en una comissió interministerial i presentarà abans de finalitzar la legislatura una proposta de transport “perquè no fer-ho seria irresponsable”. Una afirmació sobre la qual va concloure que “tenim un problema greu i en el curt termini hem de buscar-hi solucions”.

El problema és que, tal com es va fer palès ahir, l’actual xarxa viària del Principat se saturarà l’any 2030 si es mantenen les previsions de creixement demogràfic i hàbits de mobilitat actuals. A dia d’avui es fan 337.000 desplaçaments diaris al Principat i es preveu que n’hi hagi 400.000 el 2030. Una situació que es donarà encara que les mesures aprovades pel Govern per millorar el transport públic i fomentar la mobilitat elèctrica esdevinguin en el seu grau més òptim, segons va manifestar ahir Gallardo. Aquesta situació òptima transvasaria 60.000 desplaçaments del vehicle privat al transport públic, però segons el ministre no seria suficient. Tampoc ho seria ampliar la xarxa viària. “Més túnels i més carreteres aportaran més vehicles a la xarxa viària”, va concloure el ministre.

FASES DEL PLA

Fase 1

Connectar l’aeroport d’Andorra-la Seu amb Sant Julià de Lòria mitjançant transport per cable amb un cost de 111 milions d’euros.

Fase 2

Un tramvia entre Escaldes i Sant Julià amb 7 quilòmetres de xarxa i 16 parades amb un cost de 170 milions d’euros.

Fase 3

Connexió per cable entre l’intercanviador d’Escaldes i Encamp amb un cost d’inversió de 52 milions d’euros.

Fase 4

Arribada del transport per cable a la Massana des de l’intercanviador d’Escaldes. Aquesta fase tindria un cost de 48 milions d’euros.

tracking