INFRAESTRUCTURES

L'empresariat demana el desdoblament del vial cap a França

El ministre va explicar ahir a la CEA els plans per a la construcció d’una galeria antiallaus a l’RN-20

Talls de circulació a l'RN-22, a la sortida del Pas de la Casa.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els empresaris van reivindicar ahir davant del ministre de Territori i Habitatge la necessitat estratègica de desdoblar els vials de sortida del país per evitar talls de carretera, sobretot a la connexió amb França, a causa dels problemes recurrents que provoquen les allaus. En aquest sentit, Gerard Cadena, president de la Confederació Empresarial (CEA), va dir que l’RN-20 és “l’única via de comunicació directa amb França, així que els talls de circulació que de vegades es produeixen causen un perjudici important a l’economia, sobretot del Pas de la Casa, i ja sabem com d’important per a l’economia és el Pas”.

De fet, el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va anunciar a la trobada amb l’empresariat andorrà la planificació de les obres al corredor d’allaus H2, que recorre la carretera RN-20 i que és l’única via de sortida i entrada al Principat pel nord. En aquest sentit, Filloy va recordar que l’actuació consistirà en la construcció d’una galeria antiallaus que es farà just abans de l’entrada al túnel de Pimorent per l’entrada nord. El ministre va apuntar que no es poden fer infraestructures de control d’allaus al terreny i que l’única solució tècnicament possible és aquesta construcció sobre la carretera. El ministre va dir als empresaris que el projecte es troba ara en fase de preestudi i la previsió és que pugui estar licitat la tardor del 2023 i acabat el 2025. Unes obres que cal recordar que tenen un cost d’entre 14 i 16 milions d’euros.

La planificació de les obres també preveu com s’ordenarà la circulació mentre durin. El responsable de la cartera de Territori va informar que aquest és un aspecte que encara s’ha de concretar, però que l’objectiu és habilitar la circulació alternativa i també reobrir una carretera que actualment està tancada i que des de l’Hospitalet puja per l’obac. No obstant això, aquesta solució tampoc no serà viable a l’hivern. Els empresaris van traslladar al ministre “el neguit pel treball polític” perquè hi hagi dues vies de comunicació “per no aïllar el país en períodes llargs de temps”, segons va reivindicar el president de la Confederació Empresarial.

La millora de la connexió amb França i l’obertura d’una segona via a causa dels problemes que comporta la neu a l’hivern és “una vella reivindicació del sector”, va reconèixer ahir el ministre de Territori, qui va apuntar que la trobada s’emmarcava en un exercici de “rendició de comptes” davant l’empresariat. Cal recordar que les actuacions corresponen al projecte Sapyra, cofinançat per la Unió Europea i que té un cost de 157,8 milions d’euros. Andorra es va comprometre el 2017 a finançar el 50% de les actuacions (10,5 milions) en la xarxa d’accés al Principat i que tenen un cost de 21 milions.

Desenclavar el país

El ministre de Territori i Habitatge va reiterar en la trobada que “cal analitzar altres possibilitats de connexió” i va qualificar “d’interessant” poder desdoblar les vies de sortida del país. “Des del Govern hem encarregat un estudi que ha d’analitzar les possibilitats per al desenclavament del país”, va recordar Filloy. Així, el ministre va constatar que al seu parer “cal analitzar totes les possibilitats, com ara el desviament a França i un altre pel vessant sud, així com el transport per cable, ferroviari, aeri...”.

Neteja hivernal de vials

Una altra de les qüestions que es van afrontar ahir durant la trobada va ser la de la neteja de vials a l’hivern. El ministre de Territori va respondre que “els sistemes de coordinació amb França han millorat molt en els darrers anys” i que els mitjans de Mobilitat i del COEX estan a disposició dels responsables francesos en cas de necessitat.

tracking