x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV
Reportatge

En el cavall de sant Francesc

El Govern aspira que els desplaçaments de menys de dos quilòmetres en trama urbana es facin a peu. És una de les fites que es marca l’estratègia nacional de mobilitat, presentada ahir.
Vehicles al carrer de la Unió entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.

Vehicles al carrer de la Unió entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.

Vehicles al carrer de la Unió entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.

Fernando Galindo
Actualitzada 01/10/2021 a les 12:01
No res, noi, si no ve el tren haurem d’anar en el cavall de sant Francesc. Es tracta d’una dita catalana relativa a l’ús de les cames com a mitjà de transport que era el que feia servir el sant per desplaçar-se. I el cavall de Sant Francesc és el que vol implementar el Govern, entre d’altres mesures, per assolir l’ambiciosa fita de les zero emissions contaminants en la mobilitat interna per al 2050 i abans, el 2030, haver-les reduït en un 50%. Vol que tothom deixi el vehicle particular al garatge quan hagi de fer desplaçaments de menys de dos quilòmetres en trama urbana, tenint en compte que el 85% dels que es fan a la vall central amb cotxe són inferiors a aquesta distància.

Ho van apuntar ahir la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, i el secretari d’Estat de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell, en la presentació de l’estratègia nacional de mobilitat, que entre altres aspectes inclou la posada en marxa l’any vinent del pla de mobilitat a peu de la vall central. Dos quilòmetres a peu que s’haurien de poder fer en menys de mitja hora, ja que s’hauran de realitzar els canvis pertinents a la trama urbana perquè un quilòmetre es pugui fer en quinze minuts.

I com aconseguir-ho? Segons Rossell això passa per millorar l’accessibilitat de les voreres –ara mateix un 15% no tenen l’amplada mínima d’un metre i mig–, eliminar obstacles, adaptar els temps d’espera dels semàfors o evitar les ziga-zagues que sovint han de fer els vianants per poder travessar per passos zebra. Es tracta de “donar prioritat al vianant” pacificant també els nuclis antics i prioritzant la treta de neu de les voravies.

No serà fàcil arribar a descarbonitzar el sector del transport si es té en compte que el 57% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle del país provenen de la mobilitat. El secretari d’Estat va ressaltar que actualment es realitzen 135.000 desplaçaments diaris amb vehicle privat i que menys del 5% de les emissions provenen del transport públic. I és per això que una altra de les prioritats és impulsar aquest tipus de mobilitat. Es considera essencial implementar millores del servei d’acord amb les enquestes ciutadanes amb relació a la freqüència de pas i horaris del servei. També s’impulsarà el cotxe compartit amb una plataforma nacional que s’integrarà a l’aplicació MOU-T-B. L’estratègia tampoc s’oblida de la bicicleta, amb la creació de més carrils bici més segurs, i dels patinets elèctrics altrament coneguts com a vehicles de mobilitat personal.

Els plans directors que ha de desenvolupar el Govern el 2022 són quatre: el de mobilitat a peu a la vall central, el ciclable a la vall central, el director de transport públic i el del foment del vehicle elèctric, s’han de complementar amb els plans de mobilitat par­roquial que els comuns han de desenvolupar a partir del 2023.
La mobilitat externa, les emissions dels turistes i dels residents quan marxen i entren al país, suposa el 43%. Per acabar amb l’anomenat fuel tourism es confia en la prohibició de nous vehicles de combustió a partir del 2035.


ACCIONS


1. Teletreball per reduir la mobilitat

Promoure el teletreball, la flexibilitat horària i el treball de proximitat per reduir al màxim els desplaçaments quotidians de mobilitat. També es volen fomentar les estades llargues als aparcaments.

2. Foment dels desplaçaments a peu
L’objectiu és aconseguir que qualsevol desplaçament de menys de dos quilòmetres es faci a peu i que un recorregut per trama urbana es faci en un màxim de 30 minuts.

3. Mobilitat amb patinets i bicicletes
Es vol assegurar la continuïtat de la xarxa ciclable, garantir la seguretat dels carrils bici prioritzant que aquests estiguin segregats.

4. Impuls dels vehicles de baixes emissions
Es promourà l’adquisició de vehicles no contaminants pel sector logístic de les mercaderies i l’increment del nombre de places d’aparcament amb punts de càrrega.

5. Foment del transport col·lectiu
Es vol incrementar al màxim els usuaris del transport públic col·lectiu baixant les tarifes i millorant les freqüències i els horaris. Es vol desenvolupar una plataforma nacional de cotxe compartit.
 
GOVERN DESCARTA UNA TAXA PER GRAVAR VEHICLES CONTAMINANTS
“No està previst implantar una taxa que gravi els vehicles contaminants que entrin al país.” Així de contundent es va mostrar la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, preguntada per una mesura que han implantat grans ciutats de l’entorn com Barcelona. Rossell va destacar que en el marc de la comissió creada per treballar l’estratègia nacional de mobilitat “no tothom valorava” de manera positiva aquesta possibilitat, i la ministra va recordar que ja hi ha la taxa sobre els hidrocarburs i que s’ha d’implantar la taxa turística.
  • #9 The Observer
    (01/10/21 15:52)

    Es fàcil si ara per anar del punt A al B tenim 1,8 km allarguem una mica el passeig per arribar als 3 i la ministra perdedora contenta.

    Respondre
  • #8 Gasejats fins la mort
    (01/10/21 15:09)

    Hi ha diferents factors que influeixen en la qualitat de l'aire, com la meteorologia, l'activitat del forn incinerador a 500m de la Vall, les calefaccions a gasoil, la inversió tèrmica, les obres... Però tots ells són només lletra petita al costat del rei de la contaminació: el trànsit sobredimensionat, com més cotxes, pitjor és la qualitat de l'aire.

    Respondre
  • #7 Nyap
    (01/10/21 09:08)

  • #6 J.
    (01/10/21 08:42)

    I que faran si vull agafar la escuter per anar a 1,5kms ??? Repressio i multes com sempre ? Aixo realment acabara sent una dictadura...

    Respondre
  • #5 Carolina
    (01/10/21 08:11)

    El tema de La Massana no te nom, passa de vergonya i més enllà. Difícilment pots esbrinar a l'hora que s'arriba, surtis de casa a l'hora que surtis i si s'em permet, em temo que les obres en el tram de la cruïlla d'Anyós fins a la rotonda del túnel dels Dos Valires no serveixi de gran cosa. La desviació seria, crec jo, la solució. Però… els interessos que hi deuen haver pel mig … 
    Per una altra banda Sí trobo encertat el poder caminar en trams curts per fer uns 2 ó 3 km. el cos i salut ens ho agrairà

    Respondre
  • #4 laura
    (01/10/21 08:09)

    Doncs el primer que han de fer a la MASSANA son les voreres sobretot des de Arinsal, es un perill per la gent que baixa.
    a les 7:30h cues a tota la massana fins als tunels!
    ESPECTACULAR

    Respondre
  • #3 Ciutadana
    (01/10/21 08:07)

    Si volen que fem servir el cotxe, es tan fàcil com posar més parades de bus i duplicar la freqüencia. Amb tota la meva Bona fé vaig comprar un bonobús de 40 viatges, només he fet servir 4, amb el temps que esperes que arribi el bus ja has anat fet el recado i has tornat, crec que si no ho arreglen el bonobús em durarà una eternitat...

    Respondre
  • #2 Mariona
    (01/10/21 08:05)

    Segons la Estratègia energètica nacional i de lluita contra el canvi climàtic (2020-2050), un tret característic del consum energètic a Andorra és la forta influència del “fuel tourism”, és a dir, la quantitat de combustibles fòssils per al transport per carretera que venen a Andorra però que en realitat es consumeixen en els països veïns. Amb les dades disponibles s'estableix que aproximadament un 76 per cent d'aquests combustibles importats són consumits fora de les nostres fronteres. En aquest escenari les emissions degudes a la mobilitat interna només representen un 14 per cent de tots els Gg de CO2 emesos anualment a Andorra. D'aquí dedueixo que amb la compra-venda de combustible tenim actualment tant èxit com amb la mantega i el sucre als anys 60 del segle passat.

    Respondre
  • #1 josep
    (01/10/21 07:40)

    Ara s'entén perquè a La Massana no fotem res per evitar les cues diaries, volen que baixem a peu!

    Respondre
9
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2021 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts