JORNADES PEL FERROCARRIL A ANDORRA

Allargar el tren fins a la vall central seria el “més complex”

Pere Macias afirma que allargar la línia fins a la vall central encariria el projecte perquè requeriria més túnels

Macias, dissabte durant la taula rodona de la Jornada pel Ferrocarril a Andorra.V. G.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El coordinador de Rodalies Catalunya, Pere Macias, considera possible fer arribar el ferrocarril al Principat, però assegura que allargar la línia fins a les parròquies centrals seria una operació “difícil” perquè requeriria construir túnels i altres infraestructures de suport al llarg de tot el traçat. “La vall del Segre i la del Valira fins a la frontera hispanoandorrana són terrenys òptims per fer-hi passar un ferrocarril convencional sense fer mal al paisatge i l’entorn natural. Només caldria reforçar la infraestructura, per exemple, amb túnels curts o altres elements en alguns punts del tram. En entrar a la vall d’Andorra el projecte tindria molta més complexitat”, explica Macias en declaracions al Diari.

Segons l’expert ferroviari, les característiques orogràfiques del Principat i l’alt grau d’urbanització de la vall central són dos factors que podrien encarir la inversió necessària per fer arribar el tren al país. “A l’hora de planificar una infraestructura com aquesta, és molt important plantejar-te fins on vols arribar. Per exemple: cal que la línia acabi a la Margineda i que, des d’allà, s’enllaci amb els mitjans de transport interiors del país, o bé allargar-la fins a Andorra la Vella o Escaldes-Engordany?”, apunta Macias. L’expert assenyala que la segona opció seria molt més cara, ja que “la vall està ocupada” i, per tant, l’única solució a l’abast seria “més complexa” des d’un punt de vista tècnic.

A banda dels costos de l’obra, Macias assegura que el ferrocarril és model de mobilitat “interessant” per al Principat perquè el faria més “resilient”. L’expert recorda que el país ha quedat aïllat en diverses ocasions per esllavissades i defensa que disposar de dos sistemes –el vial i el ferroviari– el faria més capaç de resistir les adversitats. “Les infraestructures no poden ser vulnerables”, afirma el coordinador de Rodalies Catalunya.

Macias sosté que, “des d’un punt de vista estrictament ferroviari”, “té sentit” que “en un punt” del recorregut de la línia R3 de Rodalies, com ara Puigcerdà, “sortís un brancal cap a Andorra”. L’expert recorda, però, que Rodalies s’encarrega d’operar el servei i que l’enllaç amb el Principat dependria d’un acord internacional entre Espanya i Andorra. Macias es mostra convençut que el context de relacions entre els dos països “no hauria de ser un inconveninet per al projecte, sinó tot el contrari”.

tracking