rEPORTATGE

Sancions 'europees'

el reglament de multes associat al nou Codi de Circulació actualitza i equipara el nivell pecuniari dels càstigs als països de l’entorn, a més d’introduir al text noves tipificacions

Sancions 'europees'

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’entrada en vigor del nou Codi de Circulació al país ha suposat un daltabaix normatiu que arriba també a les sancions. En aquest sentit, es compleix la màxima d’aquesta actualització legislativa, que no és altra que harmonitzar el corpus normatiu als països europeus i més específicament als estats d’influència d’Andorra, com són Espanya, Portugal i França. Com a principals novetats, cal destacar que s’incrementa de manera considerable la sanció per fer ús de manera manual de dispositius electrònics com ara un telèfon mòbil o navegadors. En aquest sentit, la sanció actual de 18 euros s’incrementa fins als 300; una xifra igual a la sanció disposada a Espanya i superior a la francesa (135 euros); en aquest aspecte, la legislació portuguesa es va actualitzar el passat 8 de gener i fer ús manual del mòbil en carreteres luses està penat amb una multa entre 250 i 1.250 euros.

Un altra de les novetats és la sanció per no fer ús dels dipositius de seguretat que incorpora el vehicle, com ara els cinturons de seguretat en totes les places, també les de darrere, o els sistemes de retenció infantil homologats i adaptats a l’edat de l’infant. No fer-ne ús quan sigui obligatori està penat a partir de l’entrada en vigor del Codi de Circulació amb 200 euros i és considerada una infracció greu. Aquesta multa és igual també a l’Estat espanyol, mentre que a França se situa en 135 euros i a Portugal oscil·la entre els 120 i els 600 euros en funció de la gravetat de la infracció i de la reincidència del conductor. Val a dir que en el cas dels cinturons de seguretat és responsabilitat del passatger pagar la multa si és major d’edat. En el cas dels sistemes de retenció infantil, el responsable és la persona que condueix el vehicle.

Pel que fa a les dues infraccions més comunes, aquelles associades a l’alcohol i a l’excés de velocitat, els quatre codis de circulació difereixen sobremanera en l’aproximació al càstig per aquestes infraccions. Respecte a conduir després d’haver begut alcohol, a partir d’ara les sancions a Andorra s’endureixen, tot i que es mantenen els límits. Conduir amb una taxa d’alcohol superior a 0,5 g/l i fins a 0,8 g/l en sang està penat amb una sanció de 400 euros. Està considerada una infracció molt greu i pot comportar la suspensió del permís de conduir durant un màxim de dos mesos. Si se supera la taxa de 0,8 g/l, la sanció és de 600 euros. Per als conductors professionals està completament prohibit circular després d’haver consumit alcohol. El límit entre els 400 i els 600 euros de sanció s’estableix en 0,5 g/l en sang. Si la persona que està obligada a sotmetre’s al test d’alcoholèmia s’hi nega, la sanció és qualificada com a molt greu, multada amb 800 euros i pot suposar la suspensió del permís durant 6 mesos. Als països de l’entorn andorrà, Espanya és qui té la taxa d’alcohol més baixa. Se situa en 0,25 g/l i fins als 0,60 g/l, amb multes que poden anar entre els 500 i els 1.000 euros. Tant a França com a Portugal la taxa d’alcohol i els límits entre sancions són els mateixos que Andorra, però no ocorre així amb les sancions. Portugal estableix unes multes entre 500 i 2.500 euros, mentre que a França el barem se situa entre els 135 i els 4.500 euros. Igual que Andorra, tots tres països prohibeixen el consum d’alcohol a conductors de vehicles automòbils de transport col·lectiu de passatgers o vehicles automòbils d’un pes superior a 3.500 kg.

L’altra sanció més comuna, la de l’excés de velocitat, és la que presenta més disparitat. El nou Codi andorrà sanciona ja des del primer quilòmetre d’excés amb multes progressives en relació ascendent. Les multes van des dels 24 euros fins a 400 euros. Per exemple, un conductor que excedeixi en 50 quilòmetres hora el límit de velocitat pagarà una sanció de 200 euros en la majoria dels casos per una infracció greu. En el cas extrem, per cada 10 quilòmetres d’excés que se superin a partir dels 60 km/h s’afegeixen 60 euros a la multa màxima de 400 euros. És a dir, un conductor que circuli a 140 km/h per una via limitada a 60 km/h pagaria 520 euros. A la resta de països aquestes multes també fixen el límit de manera general en els 60 km/h d’excés. El catàleg és ampli, però, per exemple, les sancions a Espanya oscil·len entre els 100 i els 600 euros, a França entre 68 i 1.500 i a Portugal entre els 60 i els 2.500.

La diferència més gran, no obstant, del Codi andorrà amb la resta és que tots tres països han establert el permís per punts, en què les sancions s’acumulen fins a perdre el permís.

tracking