x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV
Peatges

Viatjar en cotxe particular d'Andorra a Barcelona per l'A-2 costarà 4 euros

El tram entre Cambrils fins al municipi de Deltebre tindrà un cost de 3,45 euros si s’utilitzen les vies ràpides com l’A-7 o l’AP-7
L'autovia A-2 que condueix a Barcelona i és utilitzada per conductors andorrans.

Viatjar a Barcelona per l'autovia de peatge costarà més de quatre euros

L'autovia A-2 que condueix a Barcelona i és utilitzada per conductors andorrans.

Actualitzada 02/05/2021 a les 11:38
Viatjar en cotxe particular d’Andorra a Barcelona deixarà de ser gratuït d’aquí a un temps si propera -com tot ho indica- la intenció de l’executiu espanyol de reconvertir en vies de pagament les autovies i les autopistes que han quedat lliures de peatge. Sens dubte es tracta d’un retrocés important per al conductor però l’Estat espanyol necessita fonts noves d’ingressos pressionat per la Unió Europea.

De moment el Ministeri de Transports no dona molts detalls. El que sembla una certesa és que es pagarà per quilòmetre recorregut, però no com es farà aquest abonament. També és segur que pagaran tots els vehicles en trànsit menys transportistes, autocars i persones que circulin per motius laborals.

La implantació d’aquest sistema no serà immediat. La pandèmia i les converses amb l’oposició política i els sectors afectats auguren un termini llarg que alguns mitjans espanyols situen en un horitzó de dos anys. Els conductors andorrans seran els més afectats per la nova mesura, ja que l’impacte no és el mateix que el d’un turista esporàdic a Espanya. Els andorrans viatgen sovint a la capital catalana per temes laborals, mèdics, familiars o d’estudis. Igualment, les escapades a la platja són habituals els caps de setmana, així que cada trajecte serà més car.

Inversions
En principi el Govern de coalició té al cap cobrar cinc cèntims per quilòmetre, però la decisió no és ferma. La patronal Seopan, d'empreses constructores i concessionàries d'infraestructures, amb la qual ja hi ha hagut converses per abordar aquesta reconversió, ha donat fins ara dues referències. La primera, el 2019, va ser de tres cèntims per quilòmetre. Més recentment va elevar aquesta xifra fins als nou cèntims, tres vegades més.


L'objectiu és recaptar prou per abordar el manteniment de les autovies sense incórrer en una despesa extra, així com obtenir un romanent per escometre inversions en infraestructures.

Partint d’aquests cinc cèntims, els 81 quilòmetres que se circulen per l’A-2 des de Cervera fins a Barcelona suposaran un cost de quatre euros, i anar entre Cambrils i Deltebre, 3,45. Òbviament, si es fa servir la carretera de Calaf, l’ús de l’autovia serà menor.

La proposta ja ha aixecat crítiques. El Reial Automòbil Club d'Espanya (RACE) ha estat l'última gran institució en aquest sentit a pronunciar-se. Segons les seves previsions, aquesta mesura només suposarà un increment en la sinistralitat, ja que “és a les carreteres secundàries on es multiplica el risc per a les persones que es desplacen”. I, òbviament, una de les conseqüències d'introduir el pagament en les vies d'alta capacitat serà el trasllat de molts conductors a altres carreteres secundàries.
 
CONDICIÓ DE BRUSSEL·LES PER ACCEDIR ALS 70.000 MILIONS DELS FONS EUROPEUS
Amb aquesta mesura, el Govern espanyol es compromet amb Brussel·les a buscar un model de finançament sostenible per a aquestes infraestructures, que cada any demanen milers i milers de milions d'euros que acaben per sortir de les arques públiques.


Aquest pla de pagament per ús és també una condició indispensable perquè Espanya pugui accedir als fons europeus que Brussel·les té preparats, un total de 70.000 milions d'euros que donaran oxigen a les malmeses arques públiques en un moment en què els ingressos estan clarament minvats, mentre que les despeses no deixen de créixer a conseqüència de la pandèmia.


La intenció de fer pagar apareix detallada en el pla de recuperació, transformació i resiliència, un document de 200 planes que es va presentar la setmana passada al Congrés dels Diputats i que abans de finals d’aquesta setmana s’ha de presentar a Brussel·les.

El Comissionat Europeu de l'Automòbil (CEA) ha expressat estar “radicalment en contra del possible pagament per l'ús d'autovies”. Per a l'organització, es tractaria d'una doble imposició tributària: “Les autovies a Espanya s'han construït i mantingut a través del pagament dels nostres impostos”, apunten.
Etiquetes
Veure’n més
53
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2021 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts