mobilitat

Govern estudiarà la connexió en tren amb Madrid i París

L’executiu convoca un concurs per examinar la viabilitat d’unir per via ferroviària les tres capitals passant també per Lleida i Tolosa

Govern estudiarà la connexió en tren amb Madrid i ParísCynthia Sans

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Govern ha tret un concurs per “cercar noves oportunitats en matèria de mobilitat, encaminades totes al desenvolupament econòmic i social d’Andorra en un escenari post-Covid”. En concret, l’executiu especifica que vol que es busquin sinergies per establir una connexió ferroviària amb Barcelona, Madrid i París passant també per Lleida i Tolosa.

Així mateix, es demana estudiar la connexió per tren amb l’aeroport d’Andorra-la Seu i l’enllaç ferroviari amb el corredor del Mediterrani. Pel que fa a les carreteres, els projectes que s’inclouen en el concurs i que les empreses que s’hi presentin hauran d’estudiar són la millora en el traçat i la capacitat de l’N-260 en el seu tram entre la Seu d’Urgell i Bellver de Cerdanya, l’ampliació de la capacitat Adrall-Andorra N145 i les millores en el traçat i la senyalització de la C-14 entre Organyà i Adrall. A nivell intern també es demana una anàlisi de la xarxa de mobilitat andorrana i les seves possibilitats d’expansió. L’executiu només inclou proposes de connexió terrestre i per tant no afegeix en els projectes a estudiar la construcció d’un aeroport nacional.

Les empreses que vulguin participar hauran d’incloure un estudi de viabilitat econòmica de cadascuna de les propostes i proposar en les conclusions un “nou paradigma” de la mobilitat interna i externa del Principat. Segons s’especifica en el plec de bases, la contractació tindrà un import màxim de 80.000 euros, dels quals la meitat a càrrec del pressupost d’enguany i l’altra al de l’any vinent.

Mobilitat alternativa

El Govern exposa que l’orografia i les característiques geogràfiques del Principat han provocat que l’automòbil adquireixi una especial rellevància alhora de fer els desplaçaments quotidians, així com també els que es fan més enllà de les fronteres. En concret, indiquen que diàriament es realitzen de mitjana 135.500 desplaçaments amb vehicle particular a nivell intern, als quals cal afegir els 4,5 milions d’automòbils que visiten cada any el país de mitjana. Tot plegat “fa que s’hagin de buscar alternatives a aquesta mobilitat, cercant l’oportunitat de fer un canvi de paradigma, tant en la mobilitat interna, com en aquella de connexió amb els territoris veïns”.

L’executiu també remarca que l’estudi haurà “d’explorar i conèixer les preocupacions i anhels de l’associacionisme turístic, comercial i econòmic andorrà, en matèria de mobilitat interna i externa, així com la predisposició de les administracions veïnes, en expandir les seves xarxes de connexió a través del Principat”.

Segons es justifica en el plec de bases, l’estudi es fa d’acord a diferents lleis i normatives vigents com ara la d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic, l’acord del Consell General de reconeixement de la crisi climàtica i de declaració de l’estat d’emergència i econòlicia del gener de l’any passat o el pla d’acció elaborat per Govern fins al 2023, entre d’altres.

El concurs públic és d’àmbit nacional i les empreses que s’hi presentin tindran un termini per a realitzar els treballs descrits en el plec de bases de 24 mesos.

SENSE RESPOSTA SOBRE L'AEROPORT

El Govern no inclou en els projectes a estudiar la construcció d’un aeroport nacional ni tampoc s’ha posicionat per ara sobre la proposta de la Cambra de Comerç per ubicar la infraestructura a Grau Roig. Segons l’estudi que va presentar el mes passat la Cambra, l’equipament estaria dissenyat per rebre avions Airbus 320 o Boeing 737 amb capacitat de fins a 180 passatgers i amb un radi d’acció que pot arribar als 6.000 quilòmetres. Per tant, amb opcions de cobrir rutes fins a Dubai, Moscou o Kinshasa, i obrir així un món de possibilitats per diversificar el mercat turístic.

tracking