TALL A la 
CS-310 

Tall a la CS-310 entre Anyós i l'Aldosa a causa d'una esllavissada sense danys personals. El trànsit s'ha desviat pel centre de la Massana

Equipaments

La Cambra estima que l'aeroport rebrà mig milió de viatgers l'any

L’entitat trasllada uns estudis tècnics que veuen viable la infraestructura per a avions de més de 100 places que cobreixin un radi d’entre 5.500 i 6.000 quilòmetres

La Cambra estima que l'aeroport rebrà mig milió de viatgers l'anyRAFAEL DE LA HOZ ARQUITECTOS

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La Cambra està covençuda de la viabilitat d’un aeroport nacional a la zona del pla d’Envalira, entre Grau Roig i Soldeu. Un equipament dissenyat per rebre avions Airbus 320 o Boeing 737 amb capacitat de fins a 150-180 passatgers i i amb un radi d’acció que pot arribar als 6.000 quilòmetres. Per tant, amb opcions de cobrir rutes fins a Dubai, Moscou o Kinshasa, obrint un món de possibilitats per diversificar el mercat turístic així com per erigir-se en revulsiu econòmic. El plantejament és que l’equipament pugui rebre fins a mig milió de passatgers anuals i que ja el primer any de funcionament superi els 300.000.

L’ens va presentar ahir el balanç d’un pla de desenclavament que s’ha treballat cercant solucions als problemes que afronta Andorra derivats de la falta de diversificació econòmica i de l’impediment que suposa per atreure inversors i turistes de fora del radi de proximitat. Una qüestió també de “sobirania”, va remarcar el president de la Cambra, Miquel Armengol, que va recordar els problemes d’unes comunicacions per carretera que també estan a expenses de problemes polítics als països veïns, com ho van ser les protestes dels armilles grogues a França o les mobilitzacions pel procés català. La Cambra, però, ja ha acabat el lideratge dels primers passos del projecte, els dos estudis encomanats a les empreses Navblue (del grup Airbus) i CGX que han certificat la viabilitat de construir una pista de 1.800 metres de llargada i 45 d’amplada (amb franges de 50 metres a banda i banda que es preveuen recobrir amb vegetació baixa). “El doble d’una carretera general amb quatre carrils”, va indicar l’enginyer Jordi Llovera, que també participa en el projecte.

El procés d’estudis de viabilitat ha de continuar de la mà de Govern si així ho considera i precisament amb el d’impacte ambiental i acústic. Llovera va assegurar que “l’impacte ambiental és una de les principals preocupacions” de la Cambra i malgrat que ho haurà de dir l’estudi “a priori no s’han vist gaires problemes”. Des de l’ens van remarcar, a més, que els aparells de nova generació contaminen menys i fan menys soroll.

També hi ha convenciment respecte a la viabilitat econòmica, el quart informe que s’ha de fer i el definitiu. El cost de construcció s’estima en 345 milions d’euros i la premissa és que no ha de suposar un llast per als comptes de l’Estat. Armengol va dir que han tingut diferents contactes amb entre sis i vuit grups interessats a invertir a l’aeroport i que la major part assumeixen el cent per cent de la inversió”. De la seva banda, Ramon Ginesta, president de la comissió d’infraestructures de la Cambra, va defensar que han tingut accés als comptes d’explotació d’aeroports similars que constaten que“funcionen”. Ginesta va deixar clar que no pensen en un equipament amb vols low cost.

Ara la decisió és del Govern, que ha traslladat aquests estudis a l’OACI. Si l’executiu decideix tirar endavant, la Cambra s’ofereix a continuar implicada i apunta que si se segueix un ritme relativament àgil l’aeroport podria ser una realitat el 2026, ja que l’estimació de la construcció és d’entre dos anys i mig i tres anys.

LA GENERALITAT CONFIA EN EL PROJECTE D'ANDORRA AIRLINES

La Generalitat de Catalunya té confiança en el projecte d’Andorra Airlines per portar vols regulars a l’aeroport d’Andorra-la Seu. Ho va afirmar al Diari el secretari d’Infraestructures i Mobilitat català, Isidre Gavín, que va considerar que l’empresa està demostrant un gran interès en les instal·lacions. “Una compa­nyia que situï un avió a les instal·lacions de l’aeroport i que, a més, porti tripulació i estigui realitzant pràctiques d’enlairament i aterratge a la pista, que ens indica que té interès a generar activitat”, va assenyalar. En aquest sentit, va apuntar que des del govern català estan atorgant ajudes a les empreses que operen a les instal·lacions. D’aquesta manera, estan subvencionant el pàrquing de l’aeroport en un 50% i la taxa que han d’abonar per passatgers en un cent per cent. Gavín va manifestar que la Generalitat aposta “sens dubte” per l’aeroport i va puntualitzar que tenen coneixement que diverses companyies estan interessades a operar-hi. “Estic convençut que si no hagués aparegut la Covid ara mateix hi hauria més d’una empresa preparant activitats aèries a la Seu”, va dir. A més, va indicar que en els mesos de gener i febrer l’aeroport va registrar més operacions i passatgers que en el mateix període del 2020, concretament un 8,4% i un 10%, respectivament. I va afegir que en els darrers mesos també s’està observant una major presència d’empreses de jets privats, per la qual cosa des del govern català preveuen un creixement qualitatiu i quantitatiu de l’activitat de l’aeroport d’Andorra-la Seu per a aquest exercici.

La Cambra estima que l'aeroport rebrà mig milió de viatgers l'any

La Cambra estima que l'aeroport rebrà mig milió de viatgers l'any

tracking