Una cicatriu és una marca, un senyal, una ferida assecada. Però per a Joan Fontcuberta és, sobretot, el testimoni d’un record, d’una experiència. Amb aquesta visió de l’altra cara de la moneda neix Kintsugi, la nova exposició del reconegut artista multimèdia que, a partir d’avui, ja es pot visitar al Museu Fàbrica Reig.
“Per a mi les fotografies són elements vius. Neixen, creixen, arriben a l’edat adulta, agonitzen i moren per reiniciar un altre cicle vital.” Així entén Joan Fontcuberta les fotografies, com un ésser viu. Amb aquesta mirada, doncs, ha creat la seva nova exposició: fent un recull de “fotografies malaltes” d’arreu. Concretament, de 38 fotografies que l’artista ha anat col·leccionant els últims darrers anys a diversos arxius nacionals de fotografia de països com Mèxic, Cuba o, fins i tot, Andorra.
“Hi ha una correlació amb la memòria que es perd. Són restes de fotografia. Es tracta d’un testimoni poètic”, explica Fontcuberta, mentre deixa clar que no ha dut a terme cap mena d’intervenció a les fotografies. De fet, l’artista s’ha emmirallat en la pràctica “kintsugi” –una tècnica japonesa mil·lenària que consisteix a reconstruir peces de ceràmica trencades marcant-ne intencionadament les fractures– per recuperar fotografies que, per qualsevol raó, ja sigui pel pas del temps o per algun efecte químic, han resultat malmeses. Fontcuberta, doncs, s’ha aprofitat d’aquesta erosió i n’ha emfasitzat les cicatrius, per donar un sentit nou a l’objecte i, tanmateix, un protagonisme volgut a l’experiència viscuda per l’objecte.