x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Fiscalitat

La taxa verda deixarà marge de benefici a les gasolineres del país

La pressió fiscal amb el nou impost se situarà encara molt per sota que a França i Espanya sense que suposi un gran perjudici
Un empleat carrega el dipòsit d'un automòbil.

La taxa verda deixarà marge de benefici a les gasolineres del país

Un empleat carrega el dipòsit d'un automòbil.

Fernando Galindo
Actualitzada 28/11/2020 a les 10:32
L’associació d’Importadors de Carburants (Asidca) s’ha plantat davant la intenció de l’executiu d’implantar una taxa als hidrocarburs que servirà per finançar la rebaixa del transport públic i alhora té una finalitat mediambiental per reduir l’empremta del carboni al país.

La taxa és finalista, és a dir, que no representarà un ingrés extra per a l’Estat, sinó que repercutirà directament en la butxaca dels usuaris del transport públic, concretament amb una rebaixa de 36 euros, que és la xifra que el Govern calcula que gastarà de més amb la taxa mediambiental un cotxe que faci 15.000 quilòmetres en un any i consumeixi 6,3 litres als 100.

És per aquest motiu que fonts de l’executiu no comparteixen la tesi dels empresaris del sector. Tenint en compte la taxa de CO2 quan estigui implementada, la diferència impositiva serà de 30 cèntims amb França i 8 menys que a Espanya en la gasolina 98, mentre que pel gasoil serà de 30 al nord i 12 cèntims al sud. Per això es manté amb contundència que hi ha marge per mantenir la competitivitat i que no s’ha de repercutir en el consumidor, sinó que les empreses tenen marge per absorbir aquest increment que suposarà una petita disminució en el benefici comercial.

Amb les dades a la mà, i tenint en compte que els tres països compren els hidrocarburs en el mateix mercat, França és qui té una major pressió fiscal en la suma de l’IIEE (impostos especials) i TVA, que és de 73 cèntims en el gasoil i 83 en la gasolina 98. A Espanya, l’IIEE i l’IVA representen una suma per a l’Estat de 46 cèntims per litre de gasoil i 61 cèntims en la gasolina. A Andorra, l’IGI sumat a l’IIEE representa 30 cèntims en gasoil i 50 en la gasolina 98.

Aquest és el gran argument de l’executiu, que les gasolineres andorranes tenen marge per mantenir els beneficis i el diferencial de preus respecte als països veïns. A més, si es fa una repasssada a l’evolució dels impostos en els darrers 10 anys, a Andorra ha estat de 3,2 i 3,8 euros (gasolina i gasoil); a França, 10,2 i 21,7; i a Espanya l’increment ha estat de 10,8 i 11,5.

La conclusió és que tenint en compte els impostos a Andorra, la diferència va a parar al marge comercial i per tant la proposta d’aquesta taxa mediambiental no ha de suposar cap daltabaix per a les empreses de carburants. La comparativa amb les gasolineres low cost d’altres països no és justificada, ja que es tracten de segones marques que a Andorra no han funcionat.

Des de l’administració animen les benzineres del país a fer una aposta per la transició energètica amb servei per als automòbils elèctrics i la instal·lació de panells solars.
 
POR DEL SECTOR A LA FALTA DE TURISTES
Els ministres de Medi Ambient i el de Finances, Sílvia Calvó, i Eric Jover, van mantenir ahir una reunió en què van escoltar les reclamacions del sector i es va decidir que abans d’aprovar el text definitiu del canvi de la llei es farà extensiva al col·lectiu perquè facin esmenes i canvis que considerin oportuns. El govern continua amb la ferma voluntat d’aprovar la taxa de forma progressiva.


Ramon Visent, president de l’associació, va indicar que és un problema posar impostos, encara que siguin verds. També va remarcar que “estem amb un 30% de menys vendes. Ens fa por que els turistes no puguin entrar, el carburant de locomoció el 75% és per a turistes, el consum a Andorra s’està aguantant perquè la construcció tira i això fa que el consum intern no hagi baixat”.
  • #18 Jordi
    (28/11/20 22:38)

    Votar? va dir..
    Tend tota la raó.  Jo també ho he pensat !     :-(   Això de ser del mateix poble ajuda........

    Respondre
  • #17 Votar?
    (28/11/20 22:01)

  • #16 Joanot
    (28/11/20 18:51)

    Vosaltres els heu votat, què esperàveu? I no, no pertanyo a cap partit polític ni ho faré perquè penso que tots només miren pel seu interés i no, per l'interés del país. I sí, tots els comentaris teniu la raó!!

    Respondre
  • #15 Nina
    (28/11/20 13:16)

    Això és el que passa quan en un país una mateixa persona és Ministra de Medi Ambient i Presidenta de Feda. Un cas únic al món...

    Respondre
  • #14 Jaime
    (28/11/20 13:08)

    Continuem... Botigues, acabades, sense secret bancari, tabac dies comptats, aquest any la neu a prendre pel sac, i ara puja la pressió fiscal. Població majoritariament amb baixa qualificació laboral, especulació immobiliaria desbocada, innovació inexistent i youtubers amb mclarens com a model a seguir pels joves. No se si em deixo alguna cosa?

    Respondre
  • #13 Quina poca vista!
    (28/11/20 13:01)

    I aquests savis son els que negocien amb la UE?

    Respondre
  • #12 Ciutadà
    (28/11/20 12:42)

    Ara mateix, la diferència de preu de la benzina d'Andorra amb bonarea i esclatoil a Catalunya és mínima. Si pugeu el preu, encara que siguin uns cèntims Andorra ja deixarà de ser competitiva i cap turista català posarà benzina aquí.

    Respondre
  • #11 Lluís
    (28/11/20 10:22)

    És que no sabeu qui acabarà pagant aquest impost?
    Com sempre i en tot, el consumidori al Govern, mentre cobri, l'hi importa ben poc qui pagui

    Respondre
  • #10 Marc
    (28/11/20 10:11)

    Per part de Govern hi a una clara intenció de fer desaparèixer el sector del carburant.    Degut a que la competència del sector es de l'estat, FEDA.     Vol que totes les calefaccions i vehicles d'Andorra vagin només amb electricitat, la idea no es altra que recaptar els diners de tota la energia del país.    S'ha de recordar també  que govern te terminantment prohibit que  a les gasolineres (a diferencia del món lliure) es pugui repostar electricitat.     Suposo que govern també te previst assumir a FEDA les 500 famílies que viuen del sector.

    Respondre
  • #9 Jordi
    (28/11/20 09:53)

    El preu del carburant es pràcticament tot impost i ara necessita mes calers per escanyar encara mes les empreses del sector per pagar funcionaris.   Curiosament els que mes es queixen del preu son els funcionaris que volen anar tots a Organyà a repostar.    Aquest govern te molt marge de millora, no el torno a votar ni de conya.

    Respondre
Veure’n més
18
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2024 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts