pandèmia mundial

Teletreball en temps de Covid

El confinament va posar a prova les empreses que havien de seguir funcionant, implantant la feina a distància en un entorn laboral on fins aleshores havia estat una eina poc usada. Ara la situació sanitària ha obligat a recórrer-hi de nou però amb més preparació.

Teletreball en temps de CovidASSEGUR

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Dijous el ministre d’Economia defensava al Consell General que el teletreball està regulat al país des del moment que el Codi de relacions laborals preveu aquesta fórmula de contracte, malgrat que s’avenia a tractar un document de bones pràctiques en el si del Consell Econòmic i Social, que l’executiu comparteix amb empresaris i sindicats, després que la mateixa patronal hagi reivindicat una major regulació. La llei no entra al detall respecte a qüestions com ara els límits de la jornada laboral o el controls de la tasca del treballador, argumentant que això ha de ser objecte d’un conveni col·lectiu o d’un acord empresari-treballador. El cert és que malgrat la llei l’oficialitzés com a fórmula de treball no ha estat fins a l’esclat de la pandèmia que s’ha estès, per pura obligació. La primera onada va obligar a una adaptació a corre-cuita i ara que el Govern ha obligat per decret a tornar-hi en totes aquelles feines que sigui possible, l’experiència ha estat un grau.

“El confinament de la primera onada ja ens va posar a prova per tal d'adaptar-nos al teletreball i ara amb les restriccions actuals s'ha fomentat que totes aquelles àrees que ho permeten teletreballin de nou”, afirmen des de Viladomat Esports. De la mateixa manera han procedit a Via Moda o als serveis centrals d’Andimesa, propietària, entre d’altres, de la cadena de Perfumeries Gala. Com també ho han fet a les oficines d’empreses de construcció o de transport de mercaderies. Mònica Dalmau, gerent de les associacions empresarials de tots dos sectors, apunta que “les empreses ja al seu dia, pel que va passar al març, abril, maig van intentar adaptar-se i ara han disposat de més temps per preparar-se i poder fer teletreball”. És el personal que fa tasques administratives, de comptabilitat, una part petita, al cap i la fi, de sectors que majoritàriament fan feina sobre el terreny.

La companyia d’assegurances Assegur va haver d’enviar tot el personal a casa amb l’esclat de la pandèmia, tot garantint l’atenció al client a través del telèfon o dels canals telemàtics. A principi d’aquesta setmana tornaven a tenir més de la meitat del personal teletreballant perquè, a diferència de la primera onada, han de seguir fent atenció presencial als clients. I ara s’enfronten a les directrius governamentals respecte al treball no presencial més preparats. En la qüestió tècnica, si durant aquella primera fase alguns dels treballadors van haver d’usar equips propis “ara tothom va amb ordinadors de l’empresa”, exposa el director tècnic de la companyia, Iago Galindo. A més, l’experiència també ha servit per avaluar el rendiment del personal, qui es trobava més a gust i qui menys i implantar-hi millores. I s’hi fan torns combinant treball a distància i presencial perquè “no hi hagi sensació de tancament”.

Els torns de teletreball / feina presencial també s’han instaurat en entitats bancàries, que han d’assegurar atenció presencial als clients. Els percentatges varien, però totes les entitats tenen més de la meitat de la plantilla teletreballant. MoraBanc superava a mitjan de la setmana el 70%, segons va dir el director de Tecnologia i Operacions de l’entitat, Alfons Guillamet. Havien arribat fins al 97% a la primera onada: “creiem que la salut dels nostres clients i dels nostres empleats passava al davant de qualsevol altra cosa, i estàvem preparats per fer-ho”, va reblar. Tècnicament “l’elevat índex de digitalització” ho va facilitar. També el 90% de la plantilla de Crèdit Andorrà va teletreballar durant la primera onada. Ara, va exposar el director de Relacions Humanes, Francesc Obiols, un 60% fa teletreball en exclusiva i hi ha un 35% que combina, en torns setmanals, feina a distància i presencial. Obiols afirma que “les mesures adoptades han estat prou flexibles per intentar conciliar la situació personal-familiar de l’empleat amb les necessitats de servei del lloc de treball” i que l’entitat té la intenció d’introduir el teletreball “en la dinàmica habitual”. A Andbank s’han instaurat els torns quinzenals a la plantilla: “una part fent teletreball i l’altra a les instal·lacions del banc, en funció de les necessitats d’atendre o donar suport als equips d’atenció als clients”. Com la resta del sector, posen a l’abast els canals digitals perquè els clients no s’hagin de desplaçar forçosament a les oficines i també “organitzar reunions en línia amb els seus gestors”. La meitat de la plantilla de VallBanc teletraballava aquesta setmana però la voluntat era assolir un 70% properament. “Volem mantenir una certa presencialitat, per donar millor servei als clients”, van adduir. I, finalment, a Banc Sabadell tenien, abans de la pandèmia, els mecanismes per fer teletreball però “era molt puntual”. Ara “més de la meitat teletreballa, principalment de departaments interns”.

tracking