Pandèmia mundial

Govern no vol l'estat d'alarma per por a espantar la població

L’executiu i el Consell estan pendents d’un informe jurídic que dictamini si la limitació de drets fonamentals es pot imposar per llei o cal la cobertura d’excepcionalitat

Govern no vol l'estat d'alarma per por a espantar la poblacióFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Govern es resisteix a decretar l’estat d’alarma i d’emergència malgrat la situació sanitària perquè considera que fer-ho podria espantar la població, ja que en la primera onada no va ser necessari dur-lo a terme. La negativa també s’explica perquè això suposaria que el Consell General hagués d’aprovar cada 30 dies la renovació de la pròrroga d’excepcionalitat i per tant no dependria directament de l’executiu. El problema és que les restriccions i les sancions que estan treballant executiu i grups parlamentaris afecten directament drets fonamentals com ara el de reunió o el de mobilitat, i els partits de l’oposició entenen que per limitar-los cal aprovar la situació d’excepcionalitat. La majoria, en canvi, és més partidària d’incloure les limitacions a través de modificacions en les lleis de sanitat i de seguretat pública. La por de l’oposició és que de fer-se a través de modificacions legislatives s’obri la porta a ingerències en els drets dels ciutadans recollits a la Constitució en situacions que no estiguin prou motivades.

A la recerca d’una solució, el PS proposa que les modificacions a les lleis que afecten els drets fonamentals estiguin limitades en el temps. No és clar, però, que aquesta introducció en el text legal sigui suficient per garantir els drets protegits per la Carta Magna. S’ha demanat un informe jurídic al catedràtic de Dret Constitucional Enoch Albertí per saber si la temporalitat es pot marcar per via de la llei o si caldrà, sí o sí, decretar l’estat d’alarma per imposar segons quines restriccions. L’objectiu de tot plegat és trobar la millor forma jurídica per tal que les limitacions que ara s’entenen com a lícites i necessàries per frenar la pandèmia no quedin ja marcades per llei i per tant s’obri la porta que es puguin aplicar limitacions en drets fonamentals en situacions no justificades.

Límits jurídics

L’informe jurídic haurà de dictaminar també si, en el cas de la llei de sanitat, es pot decretar, per exemple i tal com es pretén, l’obligatorietat de seguir tractaments mèdics –a excepció de la vacuna–. Cal tenir en compte, a més, que la de sanitat és una llei no qualificada, és a dir, que es pot modificar només amb els vots de la majoria. És diferent amb la llei de seguretat pública, que en tractar-se, en aquest cas sí, d’una llei qualificada, necessita la majoria dels electes tant de la circumscripció nacional com de la parroquial per ser modificada, la qual cosa dificulta els canvis.

Un altre dels punts que es vol aclarir té a veure amb les sancions i les quantitats de les mateixes, ja que a la llei de sanitat s’inclouen multes de fins a 20.000 euros per saltar-se el confinament en cas de ser positiu, mentre que la llei per decretar l’estat d’alarma, que s’entén que hauria de ser més restrictiva per la seva naturalesa, fixa com a màxim pagaments de 15.000 euros.

LA MAJORIA RECOMANA QUE ELS ESTABLIMENTS NO FACIN PROVES

Els dubtes sobre si fer o no tests als turistes encara segueixen sobre la taula. El Govern ha deixat clar que no se’n farà càrrec i que, en tot cas, hauran de ser els establiments que ho vulguin fer els que presentin un protocol que Salut hauria d’aprovar. Des de l’executiu s’entén que no es pot obligar els negocis a no realitzar les proves però alhora sí que es recomana que no es duguin a terme per la complexitat de la gestió dels resultats, entre d’altres motius. Des dels grups de la majoria també s’insisteix que cal seguir únicament els protocols de Govern, que tenen l’objectiu de testar setmanalment el 40% de la població i que, al seu entendre, ja permetran detectar brots de la malaltia sense haver de fer proves als turistes. La divisió d’opinions sobre la mesura segueix latent, ja que mentre part dels sectors implicats estan convençuts que testar els turistes pot ser un reclam, hi ha una altra part que considera que el fet que et puguin confinar pot desincentivar l’arribada de visitants. Tot plegat, a més, requeriria un paraigua legal, com a mínim, per gestionar les dades personals de qui es fes el test.

tracking