x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
Consell de ministres

Govern s'eximeix de tota culpabilitat per l'esllavissada de la Portalada

Es va originar per la mala conservació de l’obra que s’estava fent a la zona i el que s’ha de determinar és si és responsabilitat del propietari del terreny o del constructor
Estat de l'esllavissada a la Portalada el 10 de juny.

Govern s'eximeix de culpa per l'esllavissada de la Portalada

Estat de l'esllavissada a la Portalada el 10 de juny.

Fernando Galindo
Actualitzada 16/07/2020 a les 11:45
Els informes tècnics elaborats a petició del Govern per determinar el culpable de l’esllavissada a la zona de la Portalada del 10 d’agost eximeixen de qualsevol responsabilitat l’administració general. Ho va dir ahir el portaveu del Govern, Eric Jover, en la roda de premsa posterior al consell de ministres, en què va assegurar que la tesi de l’executiu és que la responsabilitat de l’esllavissada és dels propietaris del terreny, la família Cachafeiro, o de les empreses encarregades de dur a terme l’obra que s’estava fent davant del Punt de Trobada i que va quedar aturada el 2012. L’excavació en aquest terreny, realitzada per construir un nou centre comercial, i el seu mal estat de conservació es consideren l’origen de l’esllavissada.
Els informes constaten la “nul·la responsabilitat per part de l’administració de l’Estat i aixequen sospités sobre que en aquella obra segurament no s’havien fet les tasques de seguretat necessàries per poder fer la conservació”, va dir Jover. El ministre va afegir que “de totes maneres això seguirà un procediment contenciós i aquests informes s’aportaran per tal de defensar les tesis de Govern i poder exigir el retorn d’aquests cabals públics que són quantiosos”. El portaveu va asse­nyalar que “en les èpoques que estem vivint, on els pressupostos de l’Estat estan especialment tensionats, evidentment és molt important i és rellevant reclamar aquests diners”.
Jover ho va explicar a preguntes dels periodistes després d’informar que els treballs de protecció enfront la caiguda de blocs rocosos a la Portalada s’han adjudicat a l’UTE formada per les societats Unitas i Inaccés. Uns treballs que tenen un cost de 4,8 milions d’euros, als quals s’han de sumar els 86.000 dels controls de qualitat de l’obra que s’han adjudicat a Pirineu Inspecció i Control.
Els diners d’aquests treballs, conjuntament amb el mig milió d’euros que l’executiu ha invertit en les obres de protecció realitzades a la Portalada fins ara, més el cost del dispositiu de vigilància i del personal que ha fet aquestes tasques des del 10 d’agost, els reclamarà l’executiu al responsable de l’esllavissada. “El Govern està duent a terme els tràmits necessaris per rescabalar les despeses derivades de les intervencions en aquesta zona”, va dir el portaveu.
“La nostra tesi és que la responsabilitat no és de l’administració general”, va reiterar Jover, qui qüestionat per si incloïa el comú de Sant Julià en la manca de responsabilitat va dir que no, abans de recordar que “no va tenir part en aquesta obra”.
El ministre va insistir en el fet que “la responsabilitat no és de l’administració, sinó que és de la pròpia obra. El que s’ha de determinar és si la responsabilitat de la gestió d’aquesta obra és del propietari o d’empreses que han pogut executar obres. No vull entrar-hi”. Jover va explicar que els elements que té Govern a través dels seus informes tècnics es passaran a les companyies asseguradores per fer el punt amb les altres parts per tal de reclamar la reparació dels danys. “Aquests propis elements, si no hi hagués un acord amigable a través de les asseguradores, s’haurien d’utilitzar en un possible contenciós”, va sentenciar el portaveu.

Dotze mesos de treballs
Els treballs licitats, per una durada de 12 mesos, són l’execució d’un peu per estabilitzar per gravetat la part submergida del mur de sosteniment de la carretera, la realització d’ancoratges definitius a la part superior, l’estabilització amb una escullera del talús de la zona nord i la construcció d’un mur pantalla al límit de la carretera, d’entre 5 i 9 metres. El trànsit no es veurà afectat pels treballs.
 
ACTUACIONS AL PONT DE LA MARGINEDA PER "PRECAUCIÓ"
El Govern vol reforçar l’estructura de l’estrep dret del pont de la Margineda per tal d’evitar danys en aquest monument. Malgrat que de manera genera el pont manté un bon aspecte i no presenta lesions que a priori es poguessin qualificar d’importants, el portaveu del Govern, Eric Jover, va explicar ahir que “per precaució” cal actuar sobre el marge dret del pont, ja que aquest reposa damunt de sediments al·luvials força inestables i consistents en diferents nivells de graves que, en estar exposades a les aigües superficials i a les de subsol provinents del riu, es degraden. És per això que el Govern va licitar ahir uns treballs que tenen com a objectiu protegir el fonament de l’erosió local i la soscavació. Es planteja construir una barrera de micropilots al voltant de l’estrep del pont, sense tocar-lo, de forma que el terreny on carrega l’estructura quedi confinat dins d’aquesta barrera, descartant així l’opció visualment intrusiva sobre el bé cultural.
L’executiu també va aprovar ahir la licitació de les obres d’ampliació del centre escolar de batxillerat de la Margineda que consisteixen en la construcció d’un edifici annex de dues plantes i connexions amb l’edifici existent. La primera planta comptarà amb set noves aules, amb nous accessos i sanitaris, mentre que la planta superior quedarà diàfana en previsió d’una possible utilització en un futur. L’obra ha d’estar disponible per al curs escolar 2021-2022.
També es va donar llum verd a la licitació de la reconstrucció i estabilització de la calçada de la CS-131, la carretera de la Peguera. La via va quedar tallada per unes esquerdes que van aparèixer a la calçada i que, posteriorment i a causa de la pluja, van acabar provocant una esllavissada, on va baixar part del talús, acompanyat de pedres, terra i vegetació. Es va habilitar un pas alternatiu controlat per un semàfor però restringit a veïns, vehicles lleugers i entre les sis del matí i les onze de la nit. La licitació es farà en modalitat urgent per raons d’interès públic.
Per últim, també es van licitar ahir els treballs d’assistència tècnica per a la seguretat enfront d’allaus de neu amb afectació a la xarxa de carreteres d’Andorra.
4
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2019 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts