Prendre la temperatura als clients és il·legal

Protecció de Dades conclou que la mesura és il·lícita i Govern diu que no té cap base sanitària

Prendre la temperatura als clients és il·legalFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La presa de la temperatura corporal als clients abans d’accedir a un establiment comercial s’ha convertit en una rutina des que va esclatar la pandèmia malgrat que ahir a la tarda algun supermercat ja ho havia deixat de fer i es limitava a dispensar guants. Al matí el Diari avançava la nota elaborada per l’Agència de Protecció de Dades (APDA), que deixava clar que es tractava d’una mesura “il·lícita que no s’empara en cap norma legal” i que, per tant, els clients es podien negar a sotmetre’s a l’examen del termòmetre. Els establiments, afegia el responsable de l’APDA, Joan Crespo, tampoc no podien adduir un eventual dret d’admissió perquè “segons la Llei del comerç ha de ser una causa justificada i aquesta no ho és”, i no ho és, va continuar, perquè “no hi ha cap criteri sanitari, una normativa que hagi estat publicada que estableixi la mesura com a obligatòria o recomanable”.

Crespo va assenyalar que durant aquests dos mesos i escaig havien rebut diverses consultes però que la nota també feia part de la tasca d’ofici de l’ens. I després d’analitzar la situació, l’agència ha conclòs que només legitimaria la presa de temperatura o bé “el consentiment de la persona afectada o bé que es tracti d’una obligació legal concreta imposada per l’autoritat sanitària”. Analitzada tota la normativa que s’ha aprovat arran de l’esclat de la pandèmia, “no trobem cap menció concreta a una obligació dels comerços o establiments turístics a controlar la temperatura de la seva clientela o la de garantir que els clients que accedeixin als seus establiments no presentin símptomes”. L’única referència, afegeix, és un extracte d’un avís del 26 de març en què s’insta la població a no sortir de casa si té símptomes compatibles amb la malaltia. Però es tracta, continua, d’una recomanació adreçada als clients no pas als establiments i, per tant, “l’autoritat competent no ha dictat cap norma legal que empari la presa de temperatura per permetre l’entrada d’establiments comercials”.

L’agència també analitza la proporcionalitat de la mesura i acaba concloent que únicament seria legítima amb el consentiment dels clients, que no és idònia perquè tenir o no febre tampoc no determina estar contagiat de Covid-19, que tampoc no és necessària i que, finalment, pot suposar una vulneració de drets perquè pot derivar en tractes discriminatoris.

El ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, va tancar el debat des del punt de vista sanitari argumentant que “la presa de la temperatura no l’hem indicat mai com a mesura preventiva perquè creiem que és una mesura que dona una falsa sensació de seguretat. Molts pacients amb Covid, la majoria, no tenen febre o la tenen en moments puntuals del dia i de l’evolució de la malaltia”. Benazet va assenyalar que si, a més, planteja dubtes del tipus jurídic “entenc que el que han de demanar és mascaretes i higienitzar les mans abans de tocar res”.

Respecte d’altres mesures que s’han plantejat en els protocols per a la reobertura de determinades activitats com les sanitàries, com ara demanar als pacients que tenen cita si han tingut símptomes compatibles de la malaltia, Crespo va apuntar que no s’havia entrat a analitzar però que aquí també entrava en joc una qüestió de riscos laborals emparada en la normativa del treball. L’APDA, va afegir el seu responsable, ha estat fent un seguiment de les diferents accions que s’han impulsat durant la pandèmia i que podien afectar la protecció de dades, com ara els tests, i que no s’ha trobat cap incompliment de la normativa. De la mateixa manera estaran atents a l’aplicatiu que es treballa per fer un seguiment dels positius de Covid. Crespo va recordar que “el principi bàsic i essencial” és el consentiment de l’entrega de dades personals.

L'ANÀLISI

L’única legitimitat que podria emparar la recollida d’aquesta dada seria el “consentiment exprés” de la persona afectada per sotmetre’s a la presa de la temperatura.

Tampoc no és una mesura idònia ja que la febre no és un símptoma que garanteixi que es pateix la malaltia. El ministre de Salut va indicar que per això mai no l’han indicat com a mesura preventiva.

No és una mesura necessària perquè n’hi ha d’altres menys lesives, apunta el document. Per exemple, i pel que fa al cas dels allotjaments turístics, un declaració de corresponsabilitat per part del client.

Provoca un risc evident per a la privacitat de l’interessat i pot comportar una vulneració del dret constitucional a la igualtat, ja que pot derivar en tractes discriminatoris als clients.

tracking