Educació en línia

Les mesures de prevenció pel coronavirus han obligat els centres educatius del país a aplicar mètodes de treball alternatius amb els alumnes per no perdre el fil del curs escolar. El sistema més utilitzat són els aplicatius que ofereixen els comptes de Google.

Educació en línia

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La pandèmia pel coronavirus i les mesures adoptades pel Govern han impulsat l’adaptació del sistema educatiu a la modalitat en línia per poder seguir amb el curs escolar malgrat que les classes presencials hagin quedat aturades pel confinament de la població. Gràcies a les noves tecnologies i els múltiples aplicatius dels quals disposen el comptes de Google, avui dia els alumnes de tots els cursos poden seguir aprenent i no perdre la rutina lectiva. “La connectivitat i les xarxes ofereixen una sèrie d’eines que ens donen resposta en aquests moments i gràcies al nivell tecnològic de les famílies al país podem seguir tirant endavant aquestes classes”, va afirmar Jordi Torné, cap d’estudis de l’escola de segona ensenyança d’Ordino. I va matisar que el sistema que utilitzen “encara no és perfecte però a mesura que anem avançant i el provem, anem millorant”.

A través de les eines disponibles a la Googlesuit, a la qual accedeixen amb el correu educand que té cada estudiant gràcies al ministeri, “tenim accés a tot un portfoli de dispositius per poder realitzar les sessions de forma virtual”, va indicar Forné. Així, la majoria de centres utilitzen l’aplicatiu Hangouts per connectar-se i realitzar videoconferències amb els professors i els companys de l’aula. “Ara mateix el concepte comunitat educativa està prenent tot el sentit del món. Des de l’escola sempre hem actuat perquè la nostra ensenyança tingui efecte a les llars, i ara això es viu més que mai, ja que són els pares qui ens donen suport a l’hora de vigilar i asseguren que els infants mantenen una rutina diària i assisteixin a l’escola encara que no hagin de sortir de casa”, va posar en relleu Torné.

Les famílies i l’educació

En aquest sentit, el cap d’estudis també va apuntar que la gran majoria de famílies “han entès la dinàmica i malgrat que ara mateix no puguem tenir una normalitat com a tal, doncs ens donen un cop de mà perquè els infants se sentin com si seguissin assistint a les sessions presencials”. Tanmateix, va expressar que algunes mares i pares “ens han explicat que a vegades compaginar els horaris és complicat, sobretot durant la franja horària del migdia, ja que quan anaven a l’escola només tenien una hora per dinar i ara veuen com aquest període es queda curt per organitzar-se”. En la mateixa línia, Antònia Darnés, directora de l’escola andorrana de maternal i primera ensenyança de Canillo, va exposar que el fet de mantenir els mateixos horaris que els de les sessions presencials “ens ajuda a fer que els infants es mantinguin connectats i no perdin el fil”. A més, des del centre han engegat una iniciativa molt interessant, un canal de Youtube on cada setmana pengen un vídeo per oferir una proposta més atractiva als estudiants més grans i així “garantir l’objectiu d’estar connectats tots plegats tot i la distància que ens separa actualment”, va dir Darnés.

Assistència en línia

Amb l’objectiu de garantir l’educació i la màxima assistència dels alumnes a les sessions, els centres estan reinventant les metodologies per adaptar-les al nou funcionament. “Ens reunim per grups cooperatius que també ajuden a fer que els infants tinguin més ganes de participar en les classes, ja que es poden veure tots junts en una pantalla i se senten més units”, va explicar Felip Gallardo, professor de l’escola de maternal i primera ensenyança de Canillo. Igualment, Gallardo va indicar que els alumnes estan molt actius i treballen amb intensitat. “Els agrada seguir assistint a les classes i fins i tot per a aquells alumnes que no tenien recursos el ministeri d’Educació els ha dotat de material perquè ningú es quedi enrere i no tinguem una bretxa tecnològica”, va manifestar el professor. Així, va argumentar que “també estem donant als infants aquells inputs tecnològics que es trobaran quan siguin grans, “els estem ajudant a adaptar-se a les eines virtuals, que al cap i a la fi són el futur de la nostra societat”.

Per la seva banda, una estudiant del col·legi Maria Janer d’Andorra la Vella, Laia Martín, va comentar que la situació des de l’altra banda “és rara. Ens estan posant molts deures perquè creuen que només tenim una classe”. I va afegir que els professors tenen una organització pèssima, “ens pengen les activitats quan volen i hi ha alguns mestres que ni ens contesten als correus”. D’altra banda, va afirmar que amb el sistema telemàtic “alguns professors estan més a la nostra disposició si tenim algun dubte i també tenim la llibertat per fer la feina quan volem, un fet que ens fa treballar més. Tot i que trobo a faltar la rutina”.

Educació no obligatòria

Quant a aquelles activitats educatives no obligatòries, Teresa Guitart, directora de Kids&Us, va informar que a partir de dilluns començaran a fer classes de forma telemàtica. “Hem avisat les famílies perquè es descarreguin l’aplicatiu Zoom per poder fer les sessions”, va expressar la directora. De la mateixa manera que els centres educatius, Kids&Us mantindrà les classes dins l’horari habitual que impartien.

Educació en línia

tracking