Treballs

La vigilància a la Portalada es mantindrà quan s'acabin les obres de protecció

El tram de la CG-1 tindrà un “risc assumible” quan els tècnics dictaminin la inexistència de moviments del terreny

La vigilància a la Portalada es mantindrà quan s'acabin les obres de proteccióEUROCONSULT

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El tram de la CG-1 afectat per l’esllavissada del passat 10 d’agost a l’alçada del Punt de Trobada seguirà en vigilància permanent no només mentre es realitzin les obres de protecció pel risc de caiguda de rocs, previstes en dues fases, sinó també després de la finalització dels treballs. Segons s’assenyala a la memòria inclosa al plec de bases per al concurs de la primera fase d’aquestes obres realitzat per Euroconsult, “el projecte s’haurà completat quan s’hagin executat les dues fases d’obra previstes i l’equip tècnic responsable de l’auscultació determini que ja no existeixen moviments del terreny que puguin significar un risc no assumible per la normal explotació de la CG-1”.

El text especifica que, “com a aspecte fonamental i rellevant” en l’estratègia de protecció d’aquest tram de la CG1, “és absolutament imprescindible i necessari” continuar amb els treballs d’auscultació de l’esllavissada que es duen a terme actualment, coordinats mitjançant un pla d’emergència amb protecció civil. “Aquests treballs”, s’indica a la memòria, “permeten mantenir la zona amb una situació de risc controlat”.

Euroconsult, l’empresa que ha dissenyat el pla d’auscultació a la Portalada amb la finalitat d’obtenir un control de l’esllavissada del 10 d’agost, adverteix al text que la zona presenta en aquests moments “una perillositat elevada que comporta un risc d’afectació futur sobre la CG-1 que cal corregir” i insisteix en el fet que l’aplicació d’aquest pla “és vigent” i cal continuar portant-lo a terme fins a l’estabilització completa de la zona i fins a “l’assoliment d’un risc residual” que es pugui considerar “assumible”.

Més de 4,5 milions d’euros

La primera fase, ara mateix en licitació, està previst que tingui una durada de dotze mesos i un cost de 4,4 milions d’euros. És a dir, que la inversió que haurà de realitzar el Govern per assegurar la zona s’enfilarà per sobre dels 4,5 milions d’euros que es van anunciar fa unes setmanes.

Mentre durin les obres de protecció de la Portalada, la mobilitat de la CG-1 es veurà afectada ja que s’ha de construir un mur a la parcel·la afectada i un altre mur de protecció a l’altura del rasant de la carretera.

I és que previ a l’inici dels treballs de consolidació del mur ancorat de sosteniment de la CG-1 i com a mesura de seguretat complementària per als usuaris d’aquesta carretera, es procedirà a la instal·lació de dues barreres automàtiques de tancament de trànsit a la plataforma de la via, una en cada sentit de circulació, per tal de poder tallar el trànsit en cas d’augment puntual de la perillositat de la zona. Aquestes barreres es podran activar tant de forma manual com automàtica, en funció dels paràmetres provinents de l’auscultació instal·lada a la part superior del vessant esllavissat.

En la primera fase de les obres es duran a terme totes les actuacions previstes per protegir la carretera i s’instrumentarà també tota la part superior del vessant esllavissat per tal de determinar la geometria precisa de les fissures de tracció obertes en el vessant. També s’efectuaran la major part dels treballs d’estabilització dels talussos laterals sud, mitjançant un reforç amb ancoratges actius. S’executarà així mateix una escullera de reforç del talús lateral nord i es construirà tot el mur de protecció perimetral a la CG-1 i la substitució d’ancoratges provisionals en el mur excavat per sota de la via.

Quant a la segona fase, un cop determinades les característiques del terreny i la situació de la cicatriu posterior i global del moviment en profunditat, es preveu portar a terme un reperfilatge del terreny, que consistirà en una excavació per bancades que se situaria just darrere de la cicatriu principal oberta que es troba al vessant en coronació. Posteriorment, s’ancoraran progressivament aquestes bancades a mesura que es va procedint a rebaixar el terreny. Aquesta segona fase requerirà la construcció d’un camí d’accés a la part alta del vessant en un terreny amb importants dificultats.

En la primera fase de les obres no s’han previst treballs de restauració ambiental de la zona per tal de tornar a generar una integració paisatgística. Aquests treballs es podrien preveure a la segona fase del projecte o en una fase posterior totalment deslligada dels treballs d’estabilització.

Al plec de bases es recorda a les empreses interessades que les obres no es donaran per entregades fins dos anys després de considerar-se com a acabades.

tracking