TALL A la 
CS-310 

Tall a la CS-310 entre Anyós i l'Aldosa a causa d'una esllavissada sense danys personals. El trànsit s'ha desviat pel centre de la Massana

Energies renovables

FEDA invertirà en punts de recàrrega de cotxes

Cada anualitat s’instal·laran 10 punts dobles de càrrega normal i entre 2 i 4 de recàrrega accelerada per a cotxes elèctrics

FEDA invertirà en punts de recàrrega de cotxesARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El gerent de FEDA Solucions, Xavier Forné, va explicar al Diari que la parapública té previst invertir, de manera anual, en punts de recàrrega de cotxes elèctrics. La quantitat que hi vol destinar la companyia se situarà entre els 260.000 i els 300.000 euros. Aquesta inversió es repartirà de la següent manera: deu punts dobles de recàrrega normal i entre dos i quatre de càrrega ràpida. Sobre el cost de cada un d’aquests ginys, Forner va dir que “els punts normals tenen un cost d’uns 10.000 euros. Però, quan parlem dels de càrrega ràpida, el cost creix i pot arribar a ser de prop dels 30.000 euros”. Tècnicament, els carregadors ràpids arriben a donar una potència de 50 quilowatts, mentre que els altres n’ofereixen 22. Un dels objectius que va voler destacar Xavier Forné d’aquest pla d’inversions en carregadors elèctrics és que pretén “enfortir la xarxa que ja tenim”. Tanmateix, sobre l’ús que se’n fa, va recordar que “la part important de la càrrega s’ha de fer a casa i de nit, que és quan les tarifes són millors. Els punts de càrrega a la via pública estan pensats per fer de xarxa de suport”. En aquest sentit va recordar que “les dues primeres hores de càrrega són gratuïtes perquè en volem fomentar l’ús. Però també cal tenir clar que els punts no són aparcaments privilegiats. Per aquest motiu, el cost per a la tercera hora i en endavant és per 5 euros cada seixanta minuts. És una tarifa elevada però el que busca es que hi hagi rotació”. Forné també va explicar que “cal diferenciar el tipus de client. El que resideix aquí, s’estima que al dia pot fer uns 30 quilòmetres, i en el cas que necessiti fer una càrrega, serà només de suport per poder arribar fins a casa, on omplirà la bateria del seu vehicle”.

Més clients

Pel que fa als clients als quals s’està prestant aquest servei, Forné va explicar que “ara mateix tenim uns 600 clients”. Sobre la quantitat de recàrregues totals, la parapública va tancar l’any amb un total de 26.000 recàrregues. No obstant això, Forné va explicar que “cada any augmenta el nombre de càrregues, per això estem fent aquest pla d’expansió de carregadors”. Pel que fa a les zones on hi ha més ús, Forné va admetre que “el parc que hi ha al centre d’Andorra la Vella i Escaldes són els que tenen més funcionament. Els de les altres parròquies no funcionen tant, però quan els clients en fan ús, és perquè realment tenen una necessitat important de càrrega”, va dir. Una de les principals problemàtiques amb què es troben tant els andorrans que empren un vehicle elèctric com els turistes que venen a Andorra és el desert elèctric que hi ha entre el Principat i Barcelona. Forné va admetre que aquesta situació és un problema tot i que va dir “fa uns anys hi va haver iniciatives perquè no hi hagués tota aquesta zona sense cap carregador. Aquesta situació, per a nosaltres, és una oportunitat però també un problema. Oportunitat perquè els clients arriben amb la necessitat de carregar el vehicle, però és un problema perquè necessiten molta estona de càrrega. En canvi, si tinguessin a mig camí aquesta càrrega de suport, quan fossin aquí només necessitarien un complement”. Acutalment, FEDA compta de manera directa amb un total de 20 punts de recàrrega propis entre punts dobles i algun de càrrega ràpida, mentre que les altres distribuïdores elèctriques en tenen 10 de dobles. Pel que fa al funcionament d’aquestes posicions, Forné va explicar que hi havia dues vies per tal de poder-los emprar. La primera seria utiltizant la targeta que té FEDA i que es pot recarregar a la pàgina web de la parapública amb qualsevol targeta de crèdit i que permet pagar mentre hi hagi saldo. La segona, i més orientada als clients de fora del Principat, és un codi QR que hi ha a cada punt de càrrega i que, un cop feta la lectura, permet iniciar el procés; en el cas que el client superés les dues hores gratuïtes, caldria introduir una targeta de crèdit a la pàgina web per tal de poder fer el pagament.

tracking